Ämne: 2 av 12 + 1
Visa ett inlägg
  #22  
Gammal 2023-07-03, 08:27
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: 2 av 12 + 1

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Jag har aldrig ätit så god mat i Grekland som på Leros.
Den är absolut bra, jag håller dock maten på Karpathos för ännu bättre

Varning för långt inlägg!

Gårdagen tog oss medelst moppe till Blefouti.
Jag hade dock kollat in Maps och sett en liten strand på västsidan, nedanför Agios Nicholas, som vi tänkte vi skulle testa. Mest för att jag tycker det är kul att ta mig utanför allfarvägarna
Men den här vägen var för dålig för vår moppe. Grus (förstås) med stora stenar och på sina ställen blankt berg i dagen som kändes mindre lustigt att köra nerför.
Så vi vände strax efter en annan liten kyrka i början av vägen och körde direkt till Blefouti.
Var väl där strax efter 11 och det var i princip fullt. Det var ju söndag, så massor av grekiska helgfirare. Vi hittade dock en liten plätt så vi också fick njuta av detta fantastiska vatten!
Lite stenig botten, men en fantastiskt mysig liten vik med många ankrade segelbåtar.
Upp till taverna när matklockan ringde. Det visade sig att alla på stranden hade synkat sina klockor...
De ordnade fram ett litet bord, men de var rejält stressade. Sprang mellan borden.
Åt lite smårätter; zuccinikroketter (isf tomatkroketterna som tyvärr var slut), ngn form av Leros-saganaki, sallad, tsatziki och zoutzokakia.
Mycket mat! Mycket god mat! Så, trots att de glömde ngt gick vi därifrån rejält mätta.
Tog oss därefter upp till Agia Kioura.
Väldigt mysig liten strand, 20-30m lång kanske med en fem, sex tamarisker. Definitivt den finaste stranden på Leros, enligt oss. Fin sand dock... vi föredrar ju lite större grus, eller småstenen som finns i Alinda.
Men vilket vatten!! Och vilka bad! Lite mer långgrunt, om än inte överdrivet, och inte en sten i sikte.
När vi kom dit vid pass 16, var där kanske 5-6 par/familjer. Men efter ett bad, lite läsning och en stunds slummer och några redan hade lämnat, fullständigt invaderades stranden av lediga grekiska barnfamiljer. Slummern stördes skönt av lekande barn. Säkert en 20-30 st. Dvs en per strandlöpmeter...

Senare hem till balkongen. GT och Yatzy (fast vi har ett allvarligt problem! Yatzy-papperen är slut! )
Får väl köpa ett rutat block, ordningen sitter ju i ryggmärgen.
Packade väskorna för morgondagens (läs idag) resa härifrån mot nya äventyr.
Rejält mätta fortfarande efter lunchen gick vi ner till Glaros och delade en pizza.

Restaurangutbudet har varit rejält begränsat både lördag/söndag då de på ett par restauranger haft levande musik. Missförstå mig inte! Jag älskar musik och lyssnar mycket. Varje dag. Vi (framförallt jag) gillar också grekisk musik men det de spelade på dessa restauranger?
Förinspelade slingor på synth med en ensam man som spelade gitarr och någon sångare extra (som i åtminstone ena fallet inte sjöng särskilt bra).
De skickar dessutom ut ljudet över ett par hyfsat rejäla högtalare så att tavernorna närmsta hundratalet meter också får lyssna till skvalet.
Det var nämligen inte heller bara traditionell grekisk musik (som i mina, till språket oförstående, öron i alla fall låter ganska positivt) utan ganska jämmerlig musik, blandat med smöriga covers av allt från ABBA till latino. Nej tack!

Senaste resan till Karpathos med redan tidigare nämnd mat och trevlig musik på Pelagos ligger färskt i minnet...

Inser att jag kanske låter som en lite gnällig gammal gubbe. Men det skulle jag vilja påstå att jag långt ifrån är.
All smak är ju subjektiv, så kanske någon gillar detta, men inte vi.

Vi har i alla fall haft några underbara, underbart avslappnade, dagar i Alinda.
Leros är en mysig skön ö, inte alls otroligt att vi kommer tillbaka. Och då blir det återigen Alinda för oss.

Efter morgondopp och frukost är det snart dags att ta oss till Lakki. Stannar nog till på ngt bakeri för en ham/cheese pie att ha på övre däck.
Förresten, blåsten! Det blåste ju rejält i fredags, men mojnade sedan och både i lördags, söndags och idag är det nästan kav stilla, så vi ser fram emot en skön dag på sjön

/Zappa
Svara med citat