Ämne: 2 av 12 + 1
Visa ett inlägg
  #39  
Gammal 2023-07-06, 19:34
Zappas avatar
Zappa Zappa är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Helsingborg
Inlägg: 494
Standard Sv: 2 av 12 + 1

Ok, dags att lägga in en stående varning om långa inlägg kanske

Lite brända på tisdagens matupplevelse och sugna på italienskt... gick vi igår kväll upp till Kelari Pizza, på vägen upp från torget, mittemot sushi-baren.
Fantastiskt goda pizzor!
Vi kom i sedvanlig ordning ut för sent, så lite trötta av lite dålig sömn natten innan, löpning på morgonen (inte jag... jag vill helst ha tennisracket och boll för att springa), och vandringen till Psili Ammos gjorde att vi drog oss hemåt rätt snart efter lite strosande.

Upp på morgonen för sista hela dagen på Patmos, imorgon åker vi vidare.
Tog oss norrut för att bl a ta oss till Lambi. Men jag hade hittat en annan lite mindre strand på Google Maps... uppe vid Agios Nicholaos... (verkar vara ett tema på denna semester...) som jag tänkte att vi skulle testa först.
Det är tydligen ngt speciellt med mig och Ag Nicholaos, även om mitt favorithelgon är St Alphonso...
Och ni som inte förstår den referensen lyssnar helt enkelt för lite på Zappa....
Eftersom jag är barnsligt förtjust i att köra allehanda ting, särskilt moppe/mc, så ville jag i alla fall testa och se om vi kunde ta oss ner.
Vägen går via Kambos upp nordväst ut mot västra kusten. Hyfsad asfaltsväg som enligt Maps går över sista biten i grusväg, men ändå ända ner till stranden. Varför är den inte utsatt som strand på Maps?
Kan eventuellt, kanske, möjligen bero på att någon satt upp en grind precis där asfaltvägen gick över till grus (med inblandning av rejäla stenar). Lite samma känsla som i Diakofti när man ska ta sig vidare till Psili Ammos, med den skillnaden att här satt ingen trevlig liten lapp med "Free usage, please close the gate" Utan här var det mer hänglåsstuket. Så vi gjorde oss faktiskt inte omaket. Kanske finns det ytterligare anledningar till att stranden inte är nämnd. Den är kanske inte så bra, helt enkelt.
Så, precis som på Ag Nicholaos på Leros blev det ogjort ärende.
Nåväl, jag fick ju köra lite.. Och trafiken är här nästan obefintlig. Möte är oerhört sällsynt.

Tillbaka till Kambos och ner till Lambi. Väldigt lite människor. Blåste lite (har hört att det kan vara besvärligt vid mycket blåst, med med vår oerfarenhet vill jag ändå säga att det inte var mycket) med lite vågor som följd. Hyfsat stora stenar och relativt brant gör att det är lite trixigt att gå i och ur badbaljan. Gör lite ont i fötterna helt enkelt. Gott om tamarisker och lite solstolar också.
Efter någon dryg timme gick vi bort till tavernan för den berömda flamberade saganakin (och grekisk sallad). Vet inte om flamberingen gjorde så stor skillnad i ärlighetens namn, men saganaki är ju alltid gott!

Pga blåst/badåtkomsten körde vi vidare efter lunch till Agriolivadi som vi trivdes ypperligt vid.
Första sträckan rätt mycket solstolar, men man kan köra in bakom husen och komma förbi solstolarna och ut precis i början av den andra delen. Hela stranden är grus, med fåtalet lite större sten. Men första halvan av den andra halvan... är bäst/skönast med mindre sten i vattnet.
Har också hittat en stark kandidat till Hanks nya hus. Dock utbyggt med (vad vi tror) pool och poolhus jämfört med Maps.

Efter några timmar tillbaka till Skala, lämna scootern och till rummet för att packa ihop lite inför morgondagen.

Nähä, plikterna kallar!
Min kära hustru (bröllopsdag idag, faktiskt) säger att hon vill ha en GT...

Geia sas
/Zappa
Svara med citat