Visa ett inlägg
  #12  
Gammal 2023-07-01, 06:42
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2008
Ort: Finland
Inlägg: 5 925
Standard Sv: Paleochora och Chania

Citat:
Ursprungligen postat av yannis Visa inlägg




Oj, jag fick den rättvänd!

Igår samtalade jag med Katerina om granatäpplerakin och hon lovade mig att jag skulle få smaka när jag kommer i oktober. Just nu håller hon på att göra aprikosmarmelad, som man har till frukost.

Birgitta
Fint gjort med bilden, Birgitta! Jag tror att grantäppleraki är sånt som man kan köpa på flaska. Hittade sådant efter lite googlande och den var inte alls lika stark som ren raki. Alltså mera liköraktig. Så det var inget problem för oss att dricka ett litet glas på morgonen. Men frun vid grannbordet blev mer eller mindre förskräckt när hon blev erbjuden ett glas. Nej, nej, nej, inte på morgonen....lite överdriven dramatik om man frågar mig.

Vi fick aprikossylt en morgon, mycket gott! Aprikos är min favoritfrukt.

Hotell Yiorgos känner jag till och det är säkert ett bra alternativ. Men läget är inte lika fint som Haris. Möjligtvis är det bra havsutsikt åtminstone om man bor lite högre upp? Och lugnt är det säkert också vid den gatan. Men vi var inte på något sätt missnöjda med Haris. Rummen motsvarade våra förväntningar. Skulle absolut kunna tänka mig att bo där igen. Tänkte bara berätta för såna som undrar. Det är ju dessutom frågan om förmånligt boende. Atmosfären på Haris är speciell, tycker jag. Ofta fick vi en mezetallrik om vi t.ex beställde öl. Enda problemet var då ibland att vi just hade ätit och var naturligtvis proppmätta. Lite tråkigt att inte kunna äta sånt som de bjuder på. Och på kvällarna var det alltid samma typer där som diskuterade med Haris och Katerina. Kanske "Birgittas gubbar"? Speciellt mannen som jobbar i fiskbutiken. Honom såg man överallt i byn när han körde ut fiskar med sin moppe till de olika restaurangerna. Tråkigt bara att Haris har förlorat sin syn, han skulle säkert vilja göra så mycket mer än vad han kan nu. Och det betyder säkert en massa extra jobb för Katerina. Hon var så hjärtlig.

Nu skall jag försöka leta upp flera bilder från Pale. Och tack alla för kommentarer! Det är ju så mycket roligare att berätta då.

/ Anne
Svara med citat