Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #21  
Gammal 2024-05-23, 13:21
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 401
Standard Sv: Hälsning från Tilos

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
Janne! Maria sken ikapp med solen när jag på förmiddagen hälsade från dig (Michalis upptagen). Hade tyvärr inte fotot med mig men ska ta med det nästa gång vi går dit. Hon hälsade tillbaka
Tack snälla!
Svara med citat
  #22  
Gammal igår, 17:06
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 280
Standard Sv: Hälsning från Tilos

24 maj. Nu har vi varit här i två veckor. Aldrig tidigare har det varit så lite turister som i år, och några solstolar syns heller inte till. Anledningen är en ny strandlag som ska begränsa både antal solstolar och yta.
Någon dag senare lyckades några solsängar smita ut och ligger nu på stranden. Det betyder att jag äntligen kan kliva i min nya tan(t)kini - visst ser man smalare ut i svart …
Nu är havet vresigt vilket segelbåtar som ligger på svaj får känna på. Blåst och oberäkneliga kastvindar får mig att hålla hårt i både bok och keps.


26 maj. Vaknar till en grå himmel, och vid lunchtid faller de första regndropparna. Men efter någon timma kikar solen försiktigt fram.
På kvällen är vi med och firar goda vänner på deras 10-åriga bröllopsdag. Festen hålls på en taverna där vi bjuds på mat och dryck, sång och dans.
Det är en glädje att se greker dansa: män, kvinnor, unga och gamla - måste komma med bröstmjölken - och alla får vara med. Vad gäller folkdans finns det säkert hundratals olika danser, själv behärskar jag två.
Två yngre män står för musiken, gissar fiol och luta. En äldre man står för sångerna - när han inte dansar. Sångerna är gamla och ofta väldigt långa, säkert trettio verser. Grekiska folkdanser är för en ovan fysiskt krävande, det kan jag intyga. Gissar att det är som ett träningspass på gymmet - trots att jag aldrig satt min fot där. Något jag däremot är helt säker på, är att på gymmet får man inte vin mellan träningspassen.
Svara med citat
  #23  
Gammal igår, 22:46
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2008
Ort: Kristianstad
Inlägg: 5 338
Standard Sv: Hälsning från Tilos

Låter både som både roligare och godare träningspass än de jag har på Friskis och Svettis 4 ggr/v.

Lag mot solsängar låter inte kul tycker jag. Skulle sakna att mysa på stranden vid Nautilus där sedan lunchen ofta intogs.

Har Armenon lika gott käk fortfarande?

Masse
Svara med citat
  #24  
Gammal idag, 08:00
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 280
Standard Sv: Hälsning från Tilos

Masse! Har bara ätit lunch där, men de har säkert lika bra mat som tidigare.

Friskis och Svettis …undra vem som kom på det namnet …
Svara med citat
  #25  
Gammal idag, 08:14
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2007
Ort: Mälardalen
Inlägg: 3 280
Standard Sv: Hälsning från Tilos

28 maj. Ligger på stranden och läser (tack alla ni som lämnat kvar böcker på hotellet). Idag har jag hittat en ny bok: bytt från 1800-talets överklass, kryddad med sex, hjärta och smärta, till 2000-talets överklass med våld, droger och mord.
Svara med citat
  #26  
Gammal idag, 10:52
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 414
Standard Sv: Hälsning från Tilos

Citat:
Ursprungligen postat av sjöborren Visa inlägg
28 maj. Ligger på stranden och läser (tack alla ni som lämnat kvar böcker på hotellet). Idag har jag hittat en ny bok: bytt från 1800-talets överklass, kryddad med sex, hjärta och smärta, till 2000-talets överklass med våld, droger och mord.
Å vad jag gillar dina reflektioner! Kul! 📚

((Ang namnet "Friskis&Svettis" var jag tvungen att kolla upp det, det var grundaren själv som på det, Johan Holmsäter. Finns en Wikipediapost om honom, hur han startade upp inom studentidrott på GIH, i ett försök där det ingick läkare och sjuksköterskor. Hm, ja det går ju att fördjupa sig i. Roligt är att han startade upp organiserad motion för ett resebolag för skidsemestrar, med det lika fyndiga namnet "Snöspänst" ...)) Detta är fjärran Greklandssemestrar dock.

Så fint du skrev om tavernan, ren poesi!

Fortsatt skön semester!

/Getpinglan
🐐🔔
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT