Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2025-05-22, 15:59
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007
Standard Så kan det gå …

Då min man drabbades av en ursinnig hosta tillbringade vi tio dagar mer eller mindre på hotellrummet, vilket gjorde att vi åt ett flertal luncher och middagar ”hemma”.
Köksdelen består av: skåp, kylskåp, diskbänk, två spisplattor, liten avställningsyta, allt inom en armlängd avstånd. Första dagen blev det grekisk sallad, bröd och tsatsiki. Dagen efter skinka/fétaostpaj från bagaren. Några dagar senare blev det något vi planerat äta längre fram, nämligen matjessill med potatis och ägghalvor.

Då vi bara har en kastrull kokade jag först äggen därefter potatisen, och under tiden den kokade lade jag matjessillen tillsammans med spadet i en djup tallrik, överst ägghalvorna. Tallriken ställde jag sen på den kalla spisplattan då enda avställningsytan var upptagen av vattenkokaren.

När potatisen kokat upp vred jag ner värmen från 6:an till 5:an och fortsatte hacka rödlök. Då plötsligt ser jag hur ägghalvorna började kränga likt båtar på ett mörkt stormigt hav. Hjärnan registrerar: det är inte möjligt. Med hjälp av kökshandduken lyckades jag snabbt få tallriken från kokplattan till skärbrädan. Insåg nu att jag tagit fel …i stället för att sänka värmen hade jag satt på värmen på den andra plattan.

- Har du blandat i vatten frågade min man då jag några minuter senare ställde fram tallriken.
- Hälften av fiskarna måste ha smält sade jag, därav soppan. De enda vi lyckades fiska upp var små mumifierade bitar. Det lär dröja innan jag kommer att längta efter matjessill.

Däremot surströmming …
Svara med citat
Gammal 2025-05-22, 17:56
Kajjas avatar
Kajja Kajja är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2015
Standard Sv: Liten reflektion …

Hahaha..ja det är en konst att laga mat i miniköken!
Miniplatta med minikastrull med plats för 2 ägg på höjden. Tar minst 20 minuter.
Stor stekpanna på liten platta där man får centrera maten för att den ska stekas.
Sist fanns det ingen vattenkokare utan kaffebryggare, när jag bara hade pulverkaffe med mig
Man står ut med det mesta när man är i Grekland.
/Kajja
Svara med citat
Gammal 2025-05-22, 21:04
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Tack Sjöborren för detta häftiga tips inför stundande Midsommar.
Kokt matjessill!!!! Så kul när man hittar nya sätt att utveckla vår svenska gastronomi! Är dock lite tveksam. Kör nog hellre sillen kylskåpskall.

Och vid närmare eftertanke ..... jag kokar nog inte surströmmingen heller.
Men tack för tipset! Men om det blir surströmming över så kan ju "SurströmmingsJanson" vara ett alternativ med det som blev kvar dan efter.

Hoppas att maken är återställd och ni kan njuta riktig grekmat igen!

Masse
Svara med citat
Gammal 2025-05-25, 07:03
sjöborrens avatar
sjöborren sjöborren är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2007

Trots den lilla köksdelen har vi både en ”riktig” kastrull och stekpanna anpassad efter spisplattan.

Masse! Surströmmings-Jansson (maken mår idag bra och hälsar).

Självklart kommer det bli någon form av sill på midsommarafton - kommer hem dagen innan - dock inte kokt.

Det är kanske lite som att svära i kyrkan; även om vi älskar grekisk mat kan det bli lite för mycket, lite enformigt i längden. Det är då vi tar fram burken med matjessill.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:12.