Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Dodekaneserna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2025-06-13, 13:47
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004
Standard Greklands sista paradis

Jag skulle svara en medlem i vår Facebookgrupp som letade efter en ö med dessa önskemål: ”så genuint lugnt möjligt,inga solstolar eller parsoller, där tiden stannar, där det finns inget tjohej, bara lite hus,gränder,fåtal restauranger, ljuvlig utsikt över hav och lite natur och där jag endast hör grekiska omkring mig...”

Men hon hade stängt av kommentarerna, så jag gjord ett eget inlägg i stället, och det kommer här.

Det finns en sådan ö, om man bortser från meningen: ”där jag endast hör grekiska omkring mig”, för sådana öar existerar inte.

Agathonissi är för de flesta alldeles för litet, det finns bara några få tavernor och det finns inga affärer att shoppa i. Det är en extremt rofylld ö och tystnaden är så påtaglig att den hörs. Faktum är att Agathonissi är ett av de sista trankila paradisen i grekiska övärlden. Det finns inte mycket att göra, inte ens under högsäsong. Med andra ord är Agathonissi en idealisk ö för dig som önskar göra ingenting och för dig som vill fly undan dagens stressade konsumtionssamhälle. Agathonissi är de utbrändas paradis och borde ordineras på recept av läkare.

Något nöjesliv existerar naturligtvis inte, nöjet är vad man själv gör det till. Man sitter i regel och ugglar på någon av tavernorna, gottar sig kanske av lite vin och god hemlagad mat. Kanske läser man en bok, eller filosoferar över vem man är, vad man har gjort, och vad man ska göra i framtiden.

Agios Georgios på Agathonissi.

Hamnbyn är liten och gullig och ligger förtjusande vackert i en skyddad bukt. Trots sin litenhet finns alla faciliteter man har behov av för att "komma-ner-i-varv-semestern" ska bli lyckad. Här finns några pensionat, tavernor, kaféer, snackbar och minimarket. Vad mer behöver man? Tja, en strand inom krypavstånd vore inte så dumt, och visst finns det också. Solstolar och parasoll finns dock inte att hyra.

Fler bilder från Greklands sista paradis finns här.
Svara med citat
Gammal igår, 10:36
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Sv: Greklands sista paradis

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
[Agathonissi är de utbrändas paradis och borde ordineras på recept av läkare.
Precis! Nu vill jag återvända till paradiset - innan det är för sent
Kolla gärna denna film om ön.

/Netwolf
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:35.