![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för utförliga rapporter! Och vilken tur att ni inte ånyo hamnade på ett "kyffe"
![]() Men, gratis solstolar? Finns verkligen sånt fortfarande? Jag tycker alla tar betalt numera. Oavsett om man lunchar hos solstolsuthyraren eller inte... /Netwolf |
|
||||
|
||||
![]()
Kul om det kan glädja någon, men skriver lika mycket för min egen skull faktiskt.
Kalla mig ego, men jag har läst igenom mina egna tidigare berättelser flera gånger. Dels för att återuppleva, men nu inför denna resan också för att komma ihåg vad vi tyckte förra gången. Citat:
Nu har vi inte kollat med alla förstås, men vi har bara sett ett exempel här, där de ville ha motköp på 10€/person. Samt faktiskt i Alinda där de ville ha köp om 10€ totalt. Ligger lite efter i rapperteringen inser jag. Gårdagen förflöt dock som dagen. Ner till vad jag, kanske felaktigt, har kallat Lambi. Står lite olika på Google Maps inser jag. Vi är nog snarare på Kos Beach, som lite senare verkar byta namn till Lambi. Men sedan finns det också en del efter udden, alltså på norrsidan, som också kallas Lambi.... Nåväl; ner till Kouros på Kos Beach... Där de definitivt inte tar något för stolarna. De är å andra sidan av lite skiftande kvalitet, rätt slitna, men det är en väldigt avslappnad atmosfär. Det enda som stör är 1) En bar några barer längre in mot stan som spelar rejält hög musik. Förstår inte hur de som är där står ut, ärligt talat. Ljudet sträcker sig rätt lång väg och förorenar tyvärr vår del, lite grann också. 2) Ett hus precis på andra sidan gatan som renoveras/demoleras och stundtals stör en del med betonghammare. Vi har en mycket bra frukost på hotellet, så vi äter en stadig sådan med tomat, gurka, feta och oliver. Någon liten bit spenatpaj, yoghurt med frukt och honung förstås. Ibland någon extra macka, kaffe och kanske någon söt paj eller baklava efter det. När jag skriver detta reflekterar jag över hur det egentligen går till... Utöver detta finns fler pajer, både mat- och sötpajer. Flingor, stekta och kokta ägg. Och jag undrar om de inte har bacon också? The, juice och en kaffemaskin med allehanda varianter av kaffe. Jag håller mig till kaffe svart som synden. Vi försöker därför dra ner på luncherna lite nu, då vi knappt är hungriga någon del på dygnet längre. Så igår och idag åt vi bara varsin pita gyros "oxi patata". Godare, nyttigare och mer lagom mängd. Vi hör till dem som tycker om att variera maten och äter inte uteslutande grekiskt när vi är iväg. Igår drog vi oss därför ner till Casa Della Pasta på Mpoumpoulinas, bara 50 meter upp från delfintorget på höger sida. När vi var till Kos 2019 var vi här två gånger på en vecka... Fantastiskt goda pizzor och pasta. Stark rekommendation! Mycket trevlig personal också! Ikväll höll vi oss på samma gata men ytterligare kanske 30m in och på andra sidan gatan. Dvs på Mummy's Cooking. Om vi ånyo drar oss 2019 till minnes https://www.kalimera.nu/forums/showp...2&postcount=20, så kom vi tyvärr aldrig dit. Även ikväll var det kö för uteplats, så vi blev placerade på ett väntebord inomhus. Passade på att beställa in varsin Ouzo när vi ändå bara satt där, vilket kyparen (Mummy's son, fick vi senare lära oss) hade tydligt roligt åt ![]() Bara 15 minuter senare fick vi vårt bord och sonen slog sin ner och ville inte visa oss någon meny, utan berätta vad hans mamma hade för sig ute i köksregionerna. En pinfärsk moussaka från ugnen kanske? Inte det nej. Lamm? Nehej. Tycker ni om gris? Kalv? Kyckling? Lök? Ne, Ne, Ne, Ne! Tzatziki? NE! OK, då blir det en chicken souvlaki och en stifado att dela på! Gillar ni zucchini? Jo, fast söndagens friterade zucchini som mest bestod av en tunn skiva zucchini och mest frityrsmet, fick oss att tveka. Men han lovade att det inte skulle vara detsamma. "I'll make you a very nice little appetizer, trust me!" Och vilka friterade zucchinibollar vi fick in!! Lätt godaste zucchinibollar vi någonsin ätit. Och lätt det godaste vi ätit på denna resan! Pizzan igår inräknad ![]() Mycket god souvlaki med mört kött och en ännu mörare stifado. Helt galet gott alltihop. Och som om det inte var nog, fick vi varsin Ouzo "on the house" efteråt också! Mycket nöjda stapplade vi inom stan en sväng. Letar lite olivträutensilier till barnen och lite Samostvål till oss själva. Olivträattiraljer finns det gott om. Men rejäla Samostvålar lyser tyvärr med sin frånvaro. Har fått tips om ett större supermarket i nordvästra änden av stan som vi ämnar köra inom i morgon då vi tänker hyra moppe. Gick förbi Kostas Grill house, men Kostas verkar inte vara kvar? Gick också igenom bargatan för att återuppleva resan från 1991. Fick förstås frågan från ett gäng unga inkastare som undrade om vi inte skulle komma in. Jag frågade en när han var född? 2005! "Well I was here drinking in 1991". Han sa inget mer.... ![]() /Z |
|
|||
|
|||
![]()
Tack, Sven/Zappa, så roligt att läsa !!
Att man alltid ska äta så mycket under veckorna i Grekland..... Upplever varje gång samma sak som ni, efter en vecka ungefär så är man knappt hungrig längre men fortsätter äta gör man. Det går ju bara inte att låta bli, allt är ju så gott ![]() Catlady 🐈 ![]() |
![]() |
|
|