![]() |
|
|
|||
|
|||
|
Visst var det nyss jag önskade GOTT NYTT ÅR? Det verkar som om det förra redan är slut!
I det senaste brevet skrev jag visst också, att jag hade svårt att improvisera. Det stämmer nog rätt bra, men gäller bara i Sverige. Här på Kreta sker så många oväntade saker varje dag, att man måste göra det! Alltså, improvisera, mera, káthe méra (varje dag)! Jag läste i Ekatomiriní en artikel om grekiska jultraditioner. I förkortad version enl. följ. Det hela pågår mellan den 6 december och den 6 januari. Karaváki – ”julbåtar” som står prydda med ljusslingor för att hedra S:t Nicolaus, sjömännens skyddshelgon. Melomakároma och kourabíedes, de läckra julkakorna. Kálanda – julsångerna, då de unga besöker grannar, vänner och släktingar och sjunger en julvisa på katharévousa, det gamla skriftspråket, och önskar alla en god jul med förväntan på några €. Agios Vassílios – grekisk jultomte som delar ut sina gåvor på nyårsdagen, men även på julaftonsmorgonen. Numera ser han ut som vår ”välbekanta figur”. Vasilópita – nyårstårtan, som skärs på nyårsaftonen och den som hittar det inlagda myntet får ett lyckligt kommande år. Podáriko – första steget in i nya året. En i familjen eller en vän ombeds att gå ut strax före tolvslaget, för att vara den förste som kommer till huset efter midnatt. Dessutom genom att gå in med höger fot först. Krossa ett granatäpple på husets tröskel, tros ge tur för kommande år. Epifánia – vattnets välsignelse, som genomförs den 6 januari, då man firar Jesus dop. I hela landet utförs ritualen, då präster kastar ett kors i det närliggande vattnet och oftast unga män slänger sig ut i vattnet, för att bli den första att nå fram och bli dagens hjälte. Alla traditionerna känner vi till men skulle aldrig vilja krossa ett granatäpple. De är för goda. Vi odlar oregano, torkar och tar med till släktingar och vänner i Sverige. Läser på CretaONE att oregano är starkare än andra antibiotika. En tesked i maten räcker för att ge den antibakteriella effekten, stärka immunförsvaret och förbättra matsmältningen. Orégano betyder ”bergets glädje”. Örten kan bidra till att minska inflammationer och hindra utvecklingen av autoimmuna sjukdomar, diabetes och hjärtproblem. Det är exakt de sjukdomar som jag drabbats av, så hur ska jag kunna tro på det, trots alla måltider med örten som smaktillsättare? Bäst är att inte tro på allt som skrivs. Smaken betyder mest! Den starkaste anledningen till att Grekland väljs som resmål anses vara gästfriheten. Mänsklig kontakt, autenticitet och trygghetskänsla är de faktorer som förklarar detta enligt en undersökning från Institutet för grekiska turistföretag. Även kulturen är betydelsefull. Däremot är klimat och miljö det som påverkar landets rykte negativt. Grekland är nu det bästa landet i världen att pensionera sig i, säger chefen för International Living. Grekland har nu passerat Portugal och Spanien. Avgörande för detta är antalet soldagar per år, livskvaliteten och överkomliga levnadsomkostnader. Golden Visa, programmet, som beviljar uppehållstillstånd för länderna utanför EU, är dessutom ett av de mest prisvärda i Europa. I Sverige ”demonstrerar” nynazisterna och visar att det fortfarande går att skrämmas. På Kreta demonstrerar bönderna genom att stänga av huvudleder med sina traktorer samt ockupera flygplatser. Anledningen till protesterna är regeringens utlovade men försenade utbetalningar av det jordbruksstöd, som EU delat ut. I ett demokratiskt land demonstrerar man för att belysa ett problem (ekonomiskt i detta fall). Demonstrationsrätten i Sverige utnyttjas nu för andra ändamål. 25 män från Psilorítis anklagades efteråt för grova brott i samband med de våldsamheter som utbröt, när poliserna ingrep. De är sedan tidigare kända av myndigheterna för diverse brott. Dessutom har 15 personer (advokater, revisorer och lantbrukare) gripits i en kriminell organisation, för att ha fått utbetalningar på 1,7 miljoner € för icke odlad mark. Demonstrationerna återupptas efter helgerna. Det sker en chockerande stor invandring under 2025. En ökning från 790 (2023) till 9 000 under detta år enl. NeaKriti. Det är tusentals människor som väntar i Libyen och som tar sikte på Kreta. Boendet för dessa migranter ger problem för myndigheterna och de som placerats på två platser i Rethymnon-området har blivit fler än 1 100 och har börjat förflyttas till fastlandet. 1 700 har mist livet i Medelhavet under året och 167 000 har nått Europa. Men enl. Frontex är det 20 500 som kommit till Kreta under året tom november. Mer än dubbelt så många än 9 000!? För båtflyktingarna väntar svåra tider och de allra flesta tvingas ut från EU. Kommunen Soúli (regionen Epirus) med 9 000 innevånare börjar från 1 jan. att betala 1 000 € för varje nytt barn som föds. Beslutet anses vara banbrytande för den grekiska landsbygden, eftersom låga födelsetal drabbar glesbygden. I vår by har barnen från albanska inflyttade familjer kommit upp i 20-årsåldern och yngre barn är fåtaliga. Olivsäsongen börjar gå mot sitt slut och den treåriga torkan har satt sina spår. Det resulterar också i att de från bergsbyarna utflyttade inte återvänder till sina uppväxtbyar för skörd och traditionellt julfirande. Dyrare resor samt utebliven möjlighet till egen olja gör att traditionerna försvinner. Ibland får man en melodi i huvudet, som man inte kan bli fri ifrån. För mig har den svenska nationalsången fastnat. Jag undrar om det beror på texten, eller om det är ljudet från spisfläkten, som gör att slingan ständigt återkommer, när jag lagar mat? Vid varje månads början tänker jag: Jag kommer inte att ha någonting att skriva om. Men när vi närmar oss månadens slut, måste jag sovra i materialet. Decembervädret var följande: En härlig månad med luncher och em-kaffe på altanen nästan varje dag. Medeltemperatur: 15,9, högsta: 20,8, lägsta: 9,6. Nederbörd osäker pga mätstationens trasiga mätare. Det har dock kommit 3 rejäla rotblötor och med lite småskvättar kanske 100 mm totalt. På julaftonen satt vi ute på bakgården och åt grillad oxtopodi (i stället för lutfisk) tillsammans med Akram. Jag tror vi är överens om, att 2025 inte var ett bra år för vår planet. Låt 2026 bli ett bättre år! / Jannis och Ylva önskar er ETT INSPIRERANDE OCH GOTT KOMMANDE ÅR! |
|
|
|||
|
|||
|
Stort tack, Jannis, för ännu ett intressant och lärorikt månadsbrev!
Hoppas på fler rapporter ![]() Önskar dig och Ylva ett Gott Nytt År med hälsa och välgång. Catlady 🐈 som håller sig inomhus, det är snöstorm ute......... usch och fy!! |
|
|
||||
|
||||
|
Stort tack för månadsbrevet, som vanligt fyllt av intressanta informationer om det kretensiska livet.
Här varierar vädret. Polarkyla i norr, röd varning för för storm och snökaos i Gävletrakten. Här i Vimmerby hade vi minus 11 i går em. Idag plus 1 och duggregn och varning för ishalka. Vi håller oss inne framför brasan. Kerstin |
|
|
||||
|
||||
|
Å så glömde jag ju. Gott nytt år till er båda. Hoppas ni får fortsätta att ha det bra.
Är inte så lite avundsjuk på livet ni lever - Kreta på höst, vinter och vår - Sverige när det är som vackrast. Kerstin |
|
|
||||
|
||||
|
Tack för som vanligt trevlig läsning och Gott Nytt År!
// KR |
|
|
||||
|
||||
|
Tack Jannis för ännu ett månadsbrev med jul- och nyårsspecial 🌟
Alla belysande siffror är intressanta. (Bouzouki-)Bläckfisk 🐙 istället för lut-fisk låter 🤩 kul. . Bra ordnat att kunna byta bl a novemver-decembermörkret i Sverige till Kretas soligare och varmare väder. Ni är så driftiga! God fortsättning på vintern! /Getpinglan ❄️ Stockholm +1 grad ⛄️ |
![]() |
|
|