Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2011-09-06, 19:23
Tunanisse Tunanisse är inte uppkopplad
 
Reg.datum: apr 2011
Ort: Eskilstuna
Inlägg: 8
Standard Vart ska vi ta vägen på Kreta?

Vi är en familj på två vuxna och två barn (9 och 7 år) som har kommit halvvägs på vår tre veckor långa öluff i Grekland. Vi kom till Aten den 25 augusti, där vi sov en natt innan vi begav oss till Naxos. Där bodde vi på Hotel Agios Prokopios i åtta dagar innan vi drog vidare till Egiali, på Amorgos, där vi nu befinner oss.

Sista stoppet på resan blir Kreta (med en kort mellanlandning i Santorini där vi sover en natt). "Problemet", eller det "spännande", beroende på hur man ser det...är att vin inte vet NÅGONTING om Kreta. Det enda vi vet är att vi troligtvis kommer dit (Heraklio) på fredag (9 september) och att vi åker därifrån (Chania) lördagen den 17 september.

Men vart ska vi ta vägen under veckan? Ser ju att forumet är indelat på olika områden. Vi inser först ju nu hur stort Kreta är ;-).

Helst vill vi bo på ett ställe, max två.

Alla tips och idéer mottages tacksamt!

Peter, Lisa, Hilma och Alve
Svara med citat
  #2  
Gammal 2011-09-06, 19:38
bengtv bengtv är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 78
Standard Sv: Vart ska vi ta vägen på Kreta?

Hej på er... Jag skulle iaf åka till sydkusten... Varför inte plakias några dar... Från Chora Sfakia går det båtar mot andra ändan av Kreta.. Så varför inte avsluta i Paleochora.. Från P kan ni ta bussen till Chania och flyget hem... Synd att ni inte var Kreta den 27 sept.. Då hade jag rekommenderat byfesten "day of tourist" i Plakias.. Jag var där två ggr 2003 2004 och det var en oförglömlig fest med massor av mat vin och dans hela natten...Greker och turister samlades runt borden...Enligt mitt minne så var den festen alltid 27 september varje år... Har jag fel eller??? Bengt
Svara med citat
  #3  
Gammal 2011-09-06, 19:56
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 770
Standard Sv: Vart ska vi ta vägen på Kreta?

Jag skulle också svara sydkusten och Paleochora. Åk först till Chora Sfakia med buss Och där kan ni ta färja till Paleochora.. Sedan buss till Chania för hemfärd.

I Paleochora har ni det mesta; bra tavernor, lugn, en stor INKA-butik, fina stränder med både klippor, sten och sandstrand. trevligt folk och bra boende.

Vi har bokat en jul- och nyårsmånad där. Och vi kommer nog att trivas, med vår första jul utomlands.

Birgitta.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2011-09-06, 20:04
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Vart ska vi ta vägen på Kreta?

Med barn i den alderen kan det være et godt alternativ å ta turen innom Badelandet utenfor Chania en dag, som visstnok skal være et eldorado for barn i alle aldre.... og kanskje for de voksne også .

Hvis barna liker strandliv, er Aghii Apostoli like utenfor Chania et godt alternativ, med sine grunne og nesten innelukkede viker uten fare for bølger eller farlige strømninger. Jeg vet flere barnefamilier som reiser tilbake dit år etter år.

Vi var forresten på "Turismens dag" i Agios Nikolaos på Kreta for noen år siden. Det var også i slutten på september, men jeg husker ikke datoen. En flott opplevelse, der de fastboende nok var i flertall.

Men ellers ER virkelig Kreta ei stor øy, den er jo en god del større enn alle øyene i Kykladene og Dodekaneserne til sammen, og har dobbelt så mange mennesker som de samme øyene. Så det gjelder å prioritere, og ikke prøve å rekke over alt på en gang. Lykke til!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2011-09-06, 20:56
lemon lemon är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 478
Standard Sv: Vart ska vi ta vägen på Kreta?

Sällar mig tveklöst till skaran som förespråkar Paleochora. Lite liv i byn utan att den är extremt tursitpräglad, fina bad och god mat.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2011-09-06, 21:35
AnitaC AnitaC är inte uppkopplad
 
Reg.datum: sep 2005
Inlägg: 100
Standard Sv: Vart ska vi ta vägen på Kreta?

Jeg liker både Paleochora og Agii Apostoli. Min favoritt er nok Chrissi Akti i Agii Apostoli. Veldig barnevennlig og stille område, men nåre både Chania by, Platanias og med fine bussforbindelser til hele øya. God tur. Nyt Kreta.

Hilsen AnitaC.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2011-09-07, 21:01
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Inlägg: 881
Standard Sv: Vart ska vi ta vägen på Kreta?

[QUOTE=JohnS;251373]

Vi var forresten på "Turismens dag" i Agios Nikolaos på Kreta for noen år siden. Det var også i slutten på september, men jeg husker ikke datoen. En flott opplevelse, der de fastboende nok var i flertall.

/QUOTE]

Jag tror att dagen firas 27 september, som ju utnämnts till världsturistdagen.Har varit med på flera, den jag minns bäst var den i Paleokastro. Där firades det till långt fram på natten med mat, musik, sång och naturligtvis dans.
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
  #8  
Gammal 2011-09-07, 21:50
JohnSs avatar
JohnS JohnS är inte uppkopplad
 
Reg.datum: dec 2006
Ort: Ryfylke, Norge
Inlägg: 804
Standard Sv: Vart ska vi ta vägen på Kreta?

Det var nok 27. september, når jeg har sjekket noen gamle bilder. Jeg husker best de flotte utstillingene som chef'ene på de større hotellene hadde laget, med alle mulige retter, og de fantastiske dekorasjonene som var skåret ut i frukter, mest meloner. Det er utrolig hvor dyktige fagmennesker det finnes der, selv om turistmenyene av og til kan se ganske enkle ut.

Ellers var det konserter ved lake'n, både tradisjonell musikk og mer moderne med høyere lydvolum. "Smaksprøver" ble delt ut i store mengder, både av utallige små matretter, og de smaksprøvene som ble delt ut i store glass og små glass. Turister og fastboende gikk runde etter runde og forsynte seg av smaksprøvene, så jeg tror det var få tavernaer som fikk skrevet ut notaer den kvelden......

Og så var det dans etterpå...... Hvis noen er på Kreta på den tiden, er det en av de mulighetene man virkelig har til å treffe lokalbefolkningen
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT