![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Åker på onsdag, undrar vilken mat jag sbolut inte får missa? älskar vitlök, grillspett, grönsaker etc..fisk, om det inte är hela fiskar utan fileeat.Äter det mesta
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Om du tittar i det blå fältet här på sidan så ser du"Om Grekland"..under finns "Mat",där får du ganska mycket bra tips..
|
|
|||
|
|||
![]()
tack, där stog en del, men när man läser i olika forum här så skriver folk bara vad rätten heter på greksika, man får inget hum om vad för typ av rätt det är .
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Moster ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Først og fremst må du spise "som en greker". Dvs ikke bestille f.eks en tomatsalat til forrett og en "biff med bearnaise" til hovedrett. Da får du sannsynligvis en skål med tomater til forrett og en seig biff til hovedrett.
Vær også klar over at maten bringes til bordet når den er ferdig, det er slett ikke sikkert alle i reisefølget får maten på likt. Men det er ikke farlig. Det beste rådet jeg kan gi deg er å spise mezé. Det står som regel under forretter på menyen (starters på engelsk), men kan også ha andre betegnelser. Uansett: Det er småretter, og man bestiller så mange man tror man orker ![]() Man kan godt bestille en hovedrett eller fem og dele på dem også, type mezé. Mine favoritter er torsk med skordalia (hvitløkssaus), stifado (hare eller oksekjøtt kokt lenge i tomatsaus sammen med løk), loukaniko (pølse), kleftiko (lammekjøtt kokt så lenge at det detter fra hverandre), og mange, mange flere. Kan du bra med engelsk kan du gå inn på Matt Barretts sider og sjekke hans info om gresk mat. Da får du gode forklaringer på de greske rettnavnene. Kan sende deg linken i en pm, om du ikke finner det! Sjekk også under "matrecept" i spalten til venstre her på kalimera, der finner du mye godt! |
|
||||
|
||||
![]()
Mina favoriter:
garides saganaki- räkor i tomatsås med feta kalamares- friterade bläckfiskringar moussaka- som lasagne fast med aubergine tzatsiki m vitlöksbröd dolmades-vinbladsdolmar fyllda m ris all fisk o skaldjur!!! brukar vara supergott |
|
|||
|
|||
![]()
Håller med dig! Det är en supergod klassiker som jag aldrig tröttnar på. Andra favoriter är naturligtvis xorta (varm, grön sallad), småräkor med skal, kolokithokeftedes (squashbiffar), fava (ärtdipp), papoutsaki "liten sko" (fylld, gratinerad aubergine i ugn).
Bland huvudrätterna är all form av färsk fisk jättegott, annars olika typer av lamm. Kleftiko är en hit! /Anoula som vid lunchtid delade ett mezebord med 16 rätter för 4 pers. Och nu är de hungriga igen... puh... det är bara att ta på sig trikåkläderna och hålla god min. |
|
||||
|
||||
![]()
Missa inte världens bästa fastfood:
![]() Leta efter ett ställe som skyltar med gyro (gyro betyder runt och syftar på det roterande spettet med kött). Det finns lite olika varianter, den på bilden är en vanlig pita gyro och består av: 1 litet pitabröd grillat, välkryddat fläskkött av kebabtyp tzatziki rödlök tomat. Du kan äta den ensam, eller som här, med (hemgjord) pommesfrites (patates) eller med en sallad intill. De kan smaka hur trist som helst - eller alldeles underbart som den på bilden, från gyrosstället Tis Erasmias i Pigadia, Karpathos. |
|
||||
|
||||
![]()
Ungsbakad kyckling med citron, vitt vin och potatis, bekri meze med fläskkött,
kanin stiffado, ungsbakad killing med potatis, imam (aubergine med lök,) fava, ungsbakade rödbetor, saganaki, tomatbiffar/bollar, ungsbakad feta med tomater, grillad lever med citron, sallad på späda gröna blad(chorta), grekisk sallad med får eller getost, spetsofai (välkryddad korvgryta) fasolada (bönsoppa), okra (gröna långa bönor tillgade med citron, olja eller tomater), gigantes (vita stora ungsbakade bönor), soutzokakia(välkryddade köttbullar med bla vitlök i tomatsås), briam (ungsbakade grönsaker), friterad zucchini och friterade zucchiniblommor.. Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Admirala!
Hur vet jag om det är hare eller oxkött i stifadon? Har alltid trott att det var oxkött!! JAG ÄTER INTE HARE!! Eller har jag gjort det ![]() HJÄLP!!!! ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hare er vel ikke så vanlig, men kanin brukes mye. Det står kouneli stifado i menyen, hvertfall på steder med meny. Ellers merker du fort forskjell på et ben av kanin og et av en okse....
![]() ![]() Geitekjøtt serveres forresten noen ganger som lam, siden mange turister har en motvilje mot geit. Når det kalles lam, spiser de med god apetitt, iflg. en tavernaeier jeg kjenner på Syd-Kreta, som har noen hundre halvville geiter som han delvis må gå på jakt etter og skyte når han skal ha katsiki aka arni på menyen. Senast redigerad av JohnS den 2007-07-16 klockan 20:40. |
|
||||
|
||||
![]()
Marie - står det inget annat är det säkert nötkött. Grekerna är stolta över sin kanin- eller getstifado så är det nåt av dessa djur så står det tydligt på menyn
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
OHHH!!
Tack för det båda två!! Är LUGNAD!! Men....för att vara helt säker innan jag åker tänkte jag anteckna ner detta, och förresten vad ska det stå på menyn om det är nötkött, är det bara stifado då? Get äter jag gärna, fast lamm är väl mörare? ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Kanin är kouneli, get är katsiki. Get är jättemört, däremot kan det vara väldigt fett = mycket att skära bort.
|
|
|||
|
|||
![]()
VAD gjorde man utan Kalimera?!
![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Fick nya, spännande matupplevelser
![]() ![]() Kanin och get är naturligtvis mycket roligare än nötkött ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
kanske svälta ihjäl på resan....
![]() ![]() ![]() fy bubblan va hungrig man blir av att läsa den här tråden....... måste nog köra en gyrostallrik på lunchen imorgon! Men det e väl så här oxå att maten ( och vinet o allt..) smakar så mycket bättre i rätt miljö! |
|
|||
|
|||
![]()
Hi,hi!! Roligare kanske...för den som såg min min om jag fått veta att jag ätit kanin...det hade hörts på mils avstånd...jag LOVAR!!
![]() |
|
||||
|
||||
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Håller med Inkfish Gyros är gott ibland men den här veckan var jag tre veckor i Grekland utan att äta en enda.
Det är getungen(killingen) som är godast och det är ett väldigt mört kött. För mig är det väldigt lätt att känna skillnaden på vilket kött det är och killingköttet är ljusare än lammköttet. Som någon skrev Grekerna är mycket stolta över sin kaninstiffado så det är bara att fråga om inget annat anges. Ibland har jag sett att de skriver wild meat from the island den beteckningen fick den fetaste kanin jag serverats någonsin i sommar på Sikinos. Jag som normalt är väldigt förtjust i köttet har nog aldrig smakat sämre tillagad mat. På vägen ner från chora till hamnbyn fick jag sällskap av ett amerikanskt och ett tyskt par som hade serverats en liknande hemsk anrättning dagen innan på samma taverna. Resans matbottennapp. Annars är det oftast väldigt gott. En av tanterna på en gammal taverna i Parikia på Paros serverade för några år sedan Kaninen med citronmarinerade kikärter. En av de godaste måltider jag ätit i Grekland. Räkor åt jag ofta på Kreta förr i världen men de sista åren blir det alltid små röda prickar på magen när jag ätit dessa så därför nämns de inte bland min önskemat. Tavernan ovanför nudiststranden på Folegandros som ligger 20 minuters promnead från Angali Beach serverade mycket god mat i år. Ofta har just strandtavernor på mindre öar väldigt bra mat. Eva |
![]() |
|
|