![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej på er alla...
Idag har jag fått vår flygbiljett, men jag har en liten yttepyttefråga........ Vi är 4 personer som ska flyga med Airtours....och på biljetten står "bagagevikt 20 kg inklusive handbagage"....Då är ju min undran..Är det 20 kg/person eller 20 kg för oss allihop??? ![]() ![]() Kram på er alla HAnnele ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
20 kg per person...
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Eller nja, det brukar innebära 15 + 5, alltså handbagaget får inte väga mer än 5 kg, och totalt med resväskan (det som checkas in) 20 kg. Per person, givetvis! Kanske knepigt förklarat men hoppas du förstår
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Med Novair i juli fick vi ha 20 kg. incheckat + 5 kg. handbagage per person. Men jag har då aldrig varit med om att handbagaget har varit tvunget att vägas.
Och har då en person av två, 25 kg. medan den andra har 15 så är det ju inga problem eftersom det sammanlagt blir 40. Hasse ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
På hemväg från Chania i juni var de jättenoga med att väga både handbagage och resväskor....max 20 kg/person.Vi fick betala en slant för övervikt.Har inte varit med om att de brytt sig om vikten tidigare från Grekland.
|
|
||||
|
||||
![]()
Enligt nya EU-direktiv ska handbagaget vägas. Fler och fler flygplatser kommer igång med det allteftersom.
Maxvikten på bagage är dock upp till flygbolaget och varierar. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Carina |
|
||||
|
||||
![]()
Vi flög med Sterling nu i juli och fick ha 15 kg incheckat bagage per person samt hela 10 kg handbagage... på inrikesflyget med sas gällde 20 resp 7
Vi flög också hem från Chania och dom var inte ett dugg noga... Vi hade i och för sig 10 kg bagage mindre än vad vi fick ha, men svärmor hade ca 5 kg övervikt - dom brydde sig inte ett dugg! |
|
||||
|
||||
![]()
Men tänk om man bara reser med en väska då?? hur ska man då göra.. inte sjutton kan man väl vara tvungen att ta med var sin väska om man reser i sällskap... skulle ju bli döjobbigt om jag maken och sonen hade var sin resväska bara för att vi får checka in 15 kg var... vi reser ju i två väskor!
|
|
|||
|
|||
![]()
Kan som sagt va olika på bolag....vi flög med TUI.
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Citat:
Nu kommer dessutom fler bolag att börja ta betalt för allt bagage som checkas in! Som Ryan Air redan gör tex. Sterling kommer att införa detta i slutet av oktober. Det står om det på deras hemsida: http://www.sterling.dk/sv/_faq_group...och%20check-in Detta för att kunna fortsätta hålla låga priser på biljetterna. Peter |
|
|||
|
|||
![]()
Tack alla
Då kör vi på 20 kg/pers i två väskor..... ![]() ![]() Fy Sjutton vad jag längtar.....två veckor kvar.......... Kram Hannele ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
På Novairs hemsida står det:
"Tillåten frivikt hos Novair är 20kg/person inklusive handbagage" det gällde när vi reste till Preveza för några veckor sedan. Vi låg på gränsen (aldrig mer så mycket packning ![]() I vintras när vi flög med Air France så hade paret framför oss EN gemensam väska som vägde ca 30 kg. Dom blev tvugna att gå och köpa en väska till på flygplatsen! |
|
||||
|
||||
![]()
Hej, tror att bagagevikten inte endast handlar om vikten på flyget utan också är en arbetsmiljöfråga. Tänk på dem som ska lyfta väskan, allt är tyvärr inte automaiserat. Har en kompis som jobbade på arlanda ett tag, det var slitigt enligt honom.
Tidigare kunde man dock betala övervikt på väskan i förskott om man redan innan visste att det skulle bli för mycket. /Lotta |
![]() |
|
|