![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Hej!
Jag är en 68 årig tjej/kvinna som älskar Grekland. ![]() Solis |
|
||||
|
||||
![]()
Hej! Vädret här kan vara kallt och blåsigt på vintern, men sol ser vi nog varenda dag. Det är inte så kallt som i Norden, förstås, men eftersom många hus är byggda för sommarväder kan det vara kallare inne än ute! På fastlandet och på bergstoppar är det inte ovanligt med snö , vanligen i korta perioder.
Mitt i vintern har jag upplevt dagar av otrolig klarhet med sol som värmer ordentligt. Men varma vinterkläder och tjocka täcken och mattor överallt är regel om man inte vill betala en förmögenhet för att värma upp huset. Varmvattensflaskan i sängen och massor av hett the... |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har erfarenhet från Thessaloniki i slutet av januari förra året, och av Aten i mitten av februari i år.
Thessaloniki var väldigt blåsigt, men samtidigt soligt och ungefär 15 grader. Mina vänner därnere tyckte dock att det var väldigt varmt för årstiden, så det brukar nog vara kallare. Aten i februari i år var väldigt lustigt ur vädersynpunkt. Det var mestadels rätt kallt, och inte minst inomhus där värden uppenbarligen ville spara på elen och bara lät värmen vara på 6-10 och 18-22 (jag bodde hos en vän). I Sverige är man så bortskämd med ett skönt inomhusklimat på vintern, men det blev verkligen tokkallt hos min kompis både på natten och på dagen! Jag var där en vecka, och en av dagarna var det plötsligt 15-20 grader och jättefint. För att nästa dag slå om och börja snöa! Det vräkte verkligen ner snö, även i centrala Aten, och även om jag är Norrlänning kan jag säga att jag sällan har skådat något värre. Jag kunde knappt se handen framför mig! Summan av kardemumman: om man åker till Aten eller Thessaloniki en vecka i januari eller februari kan man få nästan vilket väder som helst, men tipset är strax under 15 och blåsigt, men uppehåll. Ta dock med dig extra kläder att ha på dig inomhus. |
|
||||
|
||||
![]()
Jag älskar den grekiska "vintern". Många soltimmar på balkongen. Men som nämnts tidigare kallare inne än ute. Och... Jag har nog aldrig frysit så mycket som här på Kos. Men då hade jag ingen kamin. Numera har jag. Hemma gäller det att ha filt framför TVn och Thermotäcke från Sverige i sängen.
|
|
|||
|
|||
![]()
Jag kan inte rekommendera vintern där. -Har varit i thessaloniki och aten i november. Kylan (12-17 grader) tillsammans med en fuktighet och bristfällig uppvärmning i bostäderna, gjorde vistelsen till en prövning. -Nästa gång tar jag dunjacka med mig!
|
|
||||
|
||||
![]()
Jag bodde på Kreta 2003-2004. I januari var det många soliga, varma dagar. Februari var mycket sämre med regn och snö. Som kallast var det 0 grader utomhus. Inomhustemperaturen, som jag inte kunde reglera själv, låg på 11-16 grader. Fleecefiltar, yllefilt, fleecekläder och en katt i sängen gjorde att jag stod ut. Men ändå, Grekland på vintern är underbart!
Gunilla |
|
||||
|
||||
![]()
Har erfarenhet från Thessalonikiområdet och kan bara instämma i ovanstående inlägg. Oisolerade hus, oftast med enkla fönster, kan göra att det blir rejält kallt inomhus och då är det bara fleeceplagg, filtar och värmande inneskor som gäller.
Vädret kan skifta snabbt från fantastiskt soligt väder till regn, rusk och snö. Förra gången vi reste ner var nu till den grekiska påsken i april och eftersom vädret då var ganska kallt och ostadigt, lyckades vi inte få upp innetemperaturen till mer än 17 - 18 grader i det rum som vi vistades mest i. Visst finns det typ direktverkande eluppvärmning också men elräkningarna skjuter snabbt i höjden vilket nog gör att man hellre fryser inomhus än att bli ruinerad. //Zanét ![]() |
![]() |
|
|