Grekland-Turkiet
När jag tågluffade för första gången (nu pratar vi 70-tal, kära vänner) reste jag med Olympic till Grekland och hamnade så småningom på Samos. Jag ville nämligen besöka Turkiet, och jag hade hört att om jag reste med charter, och fick en turkisk stämpel i passet, var det stört omöjligt att åka tillbaka med samma plan. Vet inte om det stämmer. Hur är det idag? Kan man åka ner Med Apollo, åka till Turkiet över några dagar, och tryggt åka tillbaka med Apollo igen? Även med eventuell turkisk stämpel?
Jag kommer ihåg att när jag kom tillbaka från Kusadasi till Samos, var jag tvungen att kliva av på en speciell grov matta innan jag fick beträda grekisk mark. Det var för att torka av den turkiska jorden som inte fick komma in i Grekland. Ganska inflammerat, eller hur? Plus att turkarna hela tiden sade: "Visst är vi trevligare än grekerna, va?" I den frågan tror jag det blev oavgjort, faktiskt, men det var definitivt billigare i Turkiet. Jag fixade rum för 1 dollar natten. Och det var billigt, även på 70-talet.
Ska bli kul att se vad ett rum kommer att kosta till sommaren. Gissar på en bit över 1 dollar, i alla fall.
|