Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-02-10, 13:47
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008
Standard Historian

Jag har alltid haft ett brinnande intresse för historia, på senare år mer och mer åt det hellenistiska/romerska hållet, men sedan jag besökte Knossos för några år sedan har den "minoiska" kulturen blivit något av en besatthet hos mig. Jag antar att det är mysterierna som omger kulturen som fascinerar mig.
Men jag skulle vilja se något mer än bara just Knossos, och undrar därför om det finns någon här som har bra tips på andra vettiga sevärdheter. Som ni kanske vet "restaurerade" ju Sir Arthur Evans delar av Knossos efter sin egen bild av hur det borde ha sett ut, så Knossos är till stora delar "förstört". Dessutom har jag generellt sett lite svårt för tillrättalagda gångstigar och liknande, jag vill vara *i* historien.

Vi kommer att åka till Platanias i slutet av maj/början av juni, och jag har långt gångna planer på att besöka Karfi, minoernas sista stad, som ligger ovanför Tzermiadou. Men är det för långt att åka dit, är det värt resan (om någon varit där) och finns det i sådana fall andra mål som skulle vara bättre lämpade att lägga en heldag på?
Svara med citat
Gammal 2009-02-10, 16:42
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Historian

Citat:
Dessutom har jag generellt sett lite svårt för tillrättalagda gångstigar och liknande, jag vill vara *i* historien.
Samtliga palatsområden är "tillrättalagda " för att skydda utgrävningsplatserna. Det är en fråga om gradskillnader.

Citat:
Men är det för långt att åka dit, är det värt resan (om någon varit där) och finns det i sådana fall andra mål som skulle vara bättre lämpade att lägga en heldag på
Västra Kreta är "fattigare" på minoiska platser än den östra. De stora palatsområden utöver Knossos, är Mailia, Faistos och Gortyn ligger alla på Kretas östra sida. Närmast är Faistos, i närheten av Matala.Du kanske skulle byta vistelseort på Kreta, Hersonissos, gamla! Eller Ag. Nikolaus. Ligger bra till för alla dessa platser. Dessutom kan nämnas Kato Zakros på östkusten och Gournia och Mochlos vid Mirabellobukten. Alla dessa är sevärda!
Det finns en riktigt nära utgrtävningsplats, till Platanias, och det är i stadsdelen Kasteli, i centrala Chania. Helt förbjuden att beträda. Svenska arkeologer har deltagit i utgrävningarna där.

Föresten, läst Sture Linners "Europas ungtid" om bl.a Mionerna?
Lycka till på den dubbla resan.
xenos
Svara med citat
Gammal 2009-02-13, 10:09
larss avatar
lars lars är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

En annan bok som varmt kan rekommenderas är:
KRETA
Myter och mat i minoernas värld
av Marie-Louise Winblad.
Hon är arkeolog och har deltagit i utgrävningarna i Chania, där det ju ständigt sker utgrävning. Dessvärre måste mycket fyllas igen men man får ny information om staden och dess historia.
Henric jag har skickat ett mail så kolla mailboxen.
lars
Kriti stin kardia mou
Svara med citat
Gammal 2009-02-16, 19:10
HenricGs avatar
HenricG HenricG är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Jag tackar och bockar och tar ytterst tacksamt emot boktipsen.
Nu har vi fått en hel del att fundera över. Drygt tre månader kvar bara, nu är det snart så man vill börja packa!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:57.