Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kafé Kalimera

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-04-28, 21:31
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Men vad är det med detta land?

Visst är det märkligt med Grekland. Detta fantastiska, egentligen med svenska mått mätt, helt omöjliga land i många avseenden.
Jag kom hem 17 april, efter 9 dagar i Grekland, så himla nöjd efter årets första greklandsresa. Då frossar jag i glädjen att vara hemma och
gläds i mormors -och farmorsomsorger med barnbarnen....Jag kommer till vikariatet på jobbet( 3 dagars förfrågningar om jobb tackade jag jag till redan när jag väntade på väskan på Kastrup) och mina kolleger/vänner frågar: Hur var det nu, har Du varit i Grekland eller skulle Du åka? Jag svarar JA på båda frågorna och får en varm kram..."Du gör så himla rätt" Jag ler och tänker att 11 maj så är jag åter där och innan dess så har jag varit farmor och passat barn en heldag minst och sen varit mormor och tillsammans med Claes bott på Öland ett dygn med tre barnbarn då föräldrarna unnar sig ledig helg...och dessutom tjänat några tusenlappar efter skatt på de hittills fem dagar jag arbetat... Tanken på spännande Thessaloniki och efter det Tinos ligger i huvud och bröst som en varm filt...

Så kommer tanken.....Alla dessa greker med sina problem, som bjuder av hjärtat och är så himla goa trots allt elände....Vart skulle de vilja åka? Vilka är deras drömmar? Gör jag fel som längtar? DE har kanske ingen längtan? Då nästan skäms jag.....
Ni måste vara fler som känner igen er......Bara en reflektion...

Lissi
Gammal 2015-04-28, 21:53
Thira Thira är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2013
Standard Sv: Men vad är det med detta land?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Visst är det märkligt med Grekland. Detta fantastiska, .

Så kommer tanken.....Alla dessa greker med sina problem, som bjuder av hjärtat och är så himla goa trots allt elände....Vart skulle de vilja åka? Vilka är deras drömmar? Gör jag fel som längtar? DE har kanske ingen längtan? Då nästan skäms jag.....

Lissi
<

Absolut. Jag har tänkt ungefär i de banorna flera gånger de senaste åren. Vi borde verkligen inte klaga på rumspriser och annat.
Längtan har de säkert men möjligheten att komma iväg, är kanske en annan sak för många just nu?
Träffade en ung tjej på mitt hotell på Naxos i somras. Hon arbetade som lärare inne i Aten och hade fått lönen halverad och den enda semester hon hade råd att ta, var ett par dagar på Naxos. Hon ville så gärna åka till London för att träffa sin bästa vän som emigrerat dit för att få jobb, men hade inte råd trots att hon skulle få boende och mat gratis. Hon skulle åka hem dagen efter. Gissa om vi satt och letade lågprisbiljetter till London från Aten halva natten. Men tyvärr var allt för dyrt just då. Jag hoppas så att hon kom iväg senare på året då biljetterna antagligen var billigare.
Gammal 2015-04-29, 05:55
Inger Inger är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Så himmla bra beskrivet, skulle kunna vara jag.
Fortsätt njuta av dina resor, vi alla som reser ner bidrar väl alltid med något.

Inger - som har två resor bokade
Gammal 2015-04-29, 07:53
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Något som jag tänker på ibland är hur privilegierade många av oss som skriver här är. Ibland liknar det nästan en tävling i flest och längst Greklandsresor. Men det finns säkert väldigt många med minst lika stark längtan som vi, men som av olika skäl inte kan resa lika mycket.
Gammal 2015-04-29, 08:08

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Något som jag tänker på ibland är hur privilegierade många av oss som skriver här är. Ibland liknar det nästan en tävling i flest och längst Greklandsresor. Men det finns säkert väldigt många med minst lika stark längtan som vi, men som av olika skäl inte kan resa lika mycket.
Visst är man priviligierad ett par år nu efter alla år som lärare då man bara hade loven att resa på och då var resorna dyra och det var alltid för varmt på sommaren ... Med tre barn fanns verkligen inte utrymme för mer än högst en resa per år och inte ens det. Men jag har drömt om detta, MIN dröm, att då jag har möjlighet som pensionär så ska jag åka då man kan hitta billigt flyg på andra tider än loven.
Jag pensionerade mig tidigare och jobbar nu extra mellan resorna, för på pensionen kan jag VERKLIGEN inte bekosta resor, däremot leta bra och billigare tider att åka på..
Jag uppfyller alltså min dröm och någon tävling är det inte alls, men visst en möjlighet är ju förstås att inte skriva om resorna offentligt
Jag är oändligt medveten om att jag är priviligierad!

Lissi
Gammal 2015-04-29, 08:15
inkfishs avatar

Klart vi ska skriva om våra resor Lissi, det är ju dem forumet handlar om. Men ibland kan jag känna att vi kanske glömmer alla dem som inte har samma möjligheter som vi. Det handlar inte om att man skriver, kanske mer om hur man gör det.
Gammal 2015-04-29, 08:24
simetras avatar
simetra simetra är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2011

Citat:
Men det finns säkert väldigt många med minst lika stark längtan som vi, men som av olika skäl inte kan resa lika mycket.
Mycket tänkvärt!
Gammal 2015-04-29, 08:30

Citat:
Ibland liknar det nästan en tävling i flest och längst Greklandsresor. Men det finns säkert väldigt många med minst lika stark längtan som vi, men som av olika skäl inte kan resa lika mycket.
Precis det har jag också tänkt på. Samtidigt är det ju klart att då forumet handlar om just Grekland så är det ju om Greklandsresorna det skrivs. Det är ju det vi ser. Vi läser inte om/ tänker kanske inte på alla de gånger/perioder vi skribenter inte reser till Grekland. Och som du skriver lite längre upp. Det finns många runt omkring oss här i Sverige med som inte har möjlighet att resa. Av ekonomiska skäl eller andra.
Själv hade jag absolut inte haft någon mörjlighet ekonomiskt ifall det inte vore för att jag har två jobb (tonåringarna bor hos sin pappa varannan vecka) och då kan jag jobba extra. På somrarna har vi föräldrar barnen två veckor i sträck och under en period av dessa tvåveckorsperioder försöker jag komma iväg, ibland följer barnen med och ibland inte. Nu i april kunde min mamma hjälpa till och sköta ställningarna här hemma under min vecka då jag var i Nafplio men vanligtvis är det svårt för mig att komma iväg vårar och höstar (trots att det definitivt är de bästa och billigaste perioderna att resa till Grekland). När barnen var mindre kom jag inte iväg alls.

Senast redigerad av Thira den 2015-04-29 klockan 08:42.
Gammal 2015-04-29, 08:57
inkfishs avatar

Nej, Greklandresande är ju inte billigt längre, och jag tänker på t ex ensamstående lågavlönade med barn, som säkert skulle må fantastiskt av en Greklandsresa och behöver den ännu mer än vi gör. Medan vi reser som tättingar. Jag är tacksam varje dag för att jag kan resa som jag gör.

Jag hade häst i några år, ett väldigt uppslukande och passionerat intresse. Innan jag köpte henne tvekade jag, för jag insåg att jag inte skulle ha vare sig tid eller råd att åka till Grekland som innan om jag hade häst. "Det kommer att lösa sig av sig själv", sa säljaren, "för när du har häst kommer du inte att inte vilja åka till Grekland längre." Han kunde inte ha mer fel
Gammal 2015-04-29, 09:02

Mitt inlägg var inte en önskan om en debatt i det etiska att åka ofta ....det var en reflektion över det märkliga i att för min del längtar jag mer och mer till Grekland ju oftare jag åker...det borde ju vara tvärsom kan man tycka , att man blir mätt...Det var bara enliten spontan tanke på Kafé Kalimera.
Jag funderade också lite över vilka resedrömmar grekerna har , FAST jag vet att deras drömmar gäller överlevnad just nu...

Det har blivit lite svårt att skriva spontant här på forumet numer jämfört med förr....Nu måste allt vara så genomtänkt och politiskt och känslomässigt rätt för att inte andra ska bli sårade av det man skriver.....Jag är nog för impulsiv och är inte undersökande journalist, så jag får nog i fortsättningen hålla mina skrivarfingrar i styr.. (Obs Inte riktat till Dig Inkfish utan allmänt )

Jag är dock glad ändå och säkert egoistisk, över att jag just nu några år haft möjlighet att resa mycket i Europa.Resor är det enda jag lägger pengar på. Bor billigt har inga andra dyra intressen....allt utom det nödvändigaste går till resor.

Lissi
Gammal 2015-04-29, 09:07
inkfishs avatar

Men lika spontant som dina tankar går, så gick mina, Lissi. Var det inte okej?
Gammal 2015-04-29, 09:11

Nej nej Lissi, självklart förstod jag det. Jag förstår vad du och Ink menar och har själv tänkt på det. Mitt inlägg var absolut inte menat som någon typ av debattinlägg eller ens ett försvar, mer en reflektion och kanske ett litet tips till andra i samma situation (angående ett extrajobb ifall man har möjlighet att resa i övrigt alltså). Jag tycker det är en bra tråd som påminner oss att tänka efter lite (även om det kanske inte var det som var syftet med den från början).
Angående det där med politiskt korrekt så har jag inte en aning då jag inte varit här så länge så jag har något att jämföra med.
Gammal 2015-04-29, 09:33
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg

Lissi
Precis så där har jag tänkt många gånger när jag är i Grekland...kanske man ska ta upp frågan på plats... kan ju vara känsligt förstås!

Som sagt det finns även svenskar som inte alls har råd att åka någonstans... jag känner mig lyckligt lottad som har möjligheten att resa...

Sunny, som har hämtat resväskan på vinden, på Lördag drar jag till Aten.. jippie..
Gammal 2015-04-29, 09:44

Citat:
Men lika spontant som dina tankar går, så gick mina, Lissi. Var det inte okej?
Jo då! Visst....men det var det Du skrev om att för vissa verkar det som en tävling i vem som reser mest .....och det var väl riktat till mig....och tävlar gör jag på andra sätt inte i antal resor!

Lissi
Gammal 2015-04-29, 09:50
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Jag tycker att det är härligt med alla er som kan resa mycket och som berättar om era resor. På det viset kan ju vi andra följa med lite. Och jag tycker att alla ska berätta på sitt eget personliga vis. På det viset blir det bäst.

Sen så vet jag inte om man kan bli mätt på Grekland? Det är säkert personligt det också. Jag är i alla fall inte ens nära mättnad.

/ Anne

som inte har någon Greklandsresa i år, men som så gärna villa att ni andra berättar om era upplevelser!
Gammal 2015-04-29, 10:58
Monica C Monica C är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

[QUOTE=Alala;360210]Jag tycker att det är härligt med alla er som kan resa mycket och som berättar om era resor. På det viset kan ju vi andra följa med lite. Och jag tycker att alla ska berätta på sitt eget personliga vis. På det viset blir det bäst.

Precis så tycker även jag!
Eftersom vi numer är lite begränsade av att kunna resa pga sjukdomar så njuter jag av att få ta del av era resor och upplevelser.Så skriv!!!!
Monica
Gammal 2015-04-29, 12:47
Tripod Tripod är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2012

Jag har ofta undrat vad det är som drar folk till Grekland. Något svar har jag inte. Själva hamnade vi där första gången av en slump. Vi var en grupp som skulle resa och majoriteten bestämde att det skulle bli Grekland. När vi kommit hem beställde vi en ny resa dagen efter och på den vägen är det.
Senare har vi också börjat besöka olika städer i Europa, men har nu bestämt att vi ska sluta att besöka främmande länder, så i fortsättningen blir det bara Grekland. Det är ett land som inte känns främmande längre och man har lärt sig acceptera alla egenheter och på något vis också gilla att allt inte fungerar som det ska.
Gammal 2015-04-29, 12:53
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Jag tycker att det är härligt med alla er som kan resa mycket och som berättar om era resor. På det viset kan ju vi andra följa med lite. Och jag tycker att alla ska berätta på sitt eget personliga vis. På det viset blir det bäst.

Sen så vet jag inte om man kan bli mätt på Grekland? Det är säkert personligt det också. Jag är i alla fall inte ens nära mättnad.

/ Anne

som inte har någon Greklandsresa i år, men som så gärna villa att ni andra berättar om era upplevelser!
Ja, för det är ju det som det här forumet handlar om .
Lägg för allt i världen inte av med era reseberättelser!

Abi
Gammal 2015-04-29, 14:16
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Men, detta forum loggar man högst frivilligt in på. Det gemensamma är vårt intresse och (oftast) kärlek till Grekland. Blir ju då högst naturligt att vi då får ta del av andra människors erfarenheter, reflektioner, tankar och frågor. Fortsätt att skriva. För några år sedan fick jag själv så oerhört nedsättande kommentar av specifik person att jag övervägde gå ur forumet. Men så blev det inte! Mycket tack vare stöd av andra på forumet.
Gammal 2015-04-29, 14:24

Citat:
Ursprungligen postat av ramses Visa inlägg
För några år sedan fick jag själv så oerhört nedsättande kommentar av specifik person att jag övervägde gå ur forumet. Men så blev det inte! Mycket tack vare stöd av andra på forumet.
Jag gick ur en period pga samma sak, men saknade ändå att inte kunna skriva....fast det räcker ju gott med att läsa och det kan man ju göra utan att skriva.Jag ska kanske vara mer restriktiv med mina inlägg. Forumet behöver ju nya skribenter.... Kanske dags för eftertanke...

Lissi
Stängt ämne

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:10.