Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-11-10, 16:33
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Aten I mitt hjärta

Så kom jag då igår till Aten efter en smidig resa på ett lugnt hav.Transporten till Aten från Rafina gick ju som jag skrev jättesmidigt och jag hann njuta Plaka igår.
Kvällsouzo avnjöts på Adonis takterass med utsikten över Akropolis. För att vara hotellbar så är inte 4 euro dyrt tycker jag , dock utan pikilia, som man får I Grekland. Bara lite jordnötter.
I morse vaknade jag tidigt med "otålighet" I benen. Blåsten på Tinos gjorde ju att jag absolut inte gått de 3-5 tim per dag jag alltid gör där.
Jag åt frukost före kl 8 och den är både riklig och god nu!
Youghurt med honung och flingor, flera sorters bröd, vitt och mörkt, ost, skinka, marmelad, konserverad frukt, oliver, ägg( modell kalla och hårdkokta), juice( typ saft) kaffe, te,och kanske nåt mer jag glömt. För mig som bara tar youghurt, egen flingblandning, honung, lite ost o kaffe är det perfekt. Så utsikten över Akropolis på det. Inte kan man klaga!
8.30 var jag på väg I ett öde Plaka och ett Monastiraki, där alla loppisförsäljare öppnade sina stånd. Jag gick runt I 45 min innan jag tog Metro till Pireus. Åh så mysigt att strosa runt vid saluhallen och andra kända gator. Jag sms:ade sen Sunny och vi hittade till slut varandra för promenad och prat, fika och mer prat och ny promenad och ännu mer prat och sen långlunch..och helt bestämt pratade vi då också .
Jag tog sen buss040 tillbaks till Syntagma och hade helt glömt bort att köpa biljett innan I kiosken så där stod jag med mina 60 cent...( pensionärspris) Men chauffören var gullig och lät mig åka med utan biljett och jag hoppades att ingen kontrollant skulle hoppa på.
Vid Syntagma där bussen stannade gick jag sen vidare upp runt hela Akropolis med början uppe I det underbara Anafiotika. Jag älskar denna del av Plaka.
Så gick jag ned I Thissio en sväng, men inte länge, för den delen ska få en egen långpromenad en annan dag.
Hem till Adonis kom jag vid 17.30 trött I fötterna.
Jag kikade också in I affären/galleriet Yannis där vi köpte våra skulpturer förra året. Nu har jag sett två underbara äpplen I keramik och brons som jag vill ha I köksfönstret. TUR jag är själv här nu

Nu blir det inte många mer knop gjorda idag...möjligen en pita paketo...om jag orkar ta mig ut.. jag är fortfarande mätt efter lunchen.
Generalstrejk den 12: e..tänk, den 5:e när jag skulle åkt till Kardamili från Tinos var det båtstrejk. Den 12:e skulle jag tagit buss Kardamili- Aten...tur jag inte åkte dit efter strejken utan avbokade direkt!
Varför blir det så? Nu klarar jag mig hoppas jag 17 nov hem.
Trevlig kväll!
Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-11-10, 18:09
Monica C Monica C är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009
Standard Sv: Aten I mitt hjärta

Monica
Svara med citat
Gammal 2015-11-10, 20:29
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Härligt!
Själv har jag aldrig hittat den feelingen i Athen.
//
KR
Svara med citat
Gammal 2015-11-10, 21:45
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Skönt att det fungerar så bra, och att du njuter .
Trevlig kväll själv!

Abi
Svara med citat
Gammal 2015-11-10, 21:53
Malina Malina är inte uppkopplad

Jag älskar Aten och tycker mycket om att vandra omkring och upptäcka.
Svara med citat
Gammal 2015-11-11, 09:33
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Härligt berättande från Aten! Själv har jag inte varit där, men förr eller senare skall det nog bli av. Att du berättar så trevligt om staden (samma sak gör du nog med andra ställen också) gör att man vill själv dit och vandra omkring och undersöka vad Aten har att bjuda på.

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2015-11-11, 10:32
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Vid Syntagma där bussen stannade gick jag sen vidare upp runt hela Akropolis med början uppe I det underbara Anafiotika. Jag älskar denna del av Plaka.
Samma här. Det finns massor med fint i Aten, men just denna del är något speciellt.
Svara med citat
Gammal 2015-11-11, 10:48
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av KR Visa inlägg
Härligt!
Själv har jag aldrig hittat den feelingen i Athen.
//
KR
Den feelingen kan du nog hitta i Plaka. Jag tycker inte om Athen heller, men trivs förträffligt i Plaka. (Och på Adonis)
Birgitta.
Svara med citat
Gammal 2015-11-11, 11:42

Just nu lunch I Kolonaki, där jag inte alls skulle varit idag!
Jag ska inte skriva just nu mer än att jag är SÅ glad! Jag har en biljett till Megaro Mousikis I kväll... Axion Esti, M Theodorakis stora verk. Den har jag på CD med Giorgios Dalaras, men ikväll är det Giannis Kotsiras som sjunger de delarna. Kan det bli bättre????

Lissi- som älskar Aten!!!!!
Svara med citat
Gammal 2015-11-11, 12:08
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Just nu lunch I Kolonaki, där jag inte alls skulle varit idag!
Jag ska inte skriva just nu mer än att jag är SÅ glad! Jag har en biljett till Megaro Mousikis I kväll... Axion Esti, M Theodorakis stora verk. Den har jag på CD med Giorgios Dalaras, men ikväll är det Giannis Kotsiras som sjunger de delarna. Kan det bli bättre????

Lissi- som älskar Aten!!!!!
N e i, det kan det ikke, Lissi, N Y Y Y T
Svara med citat
Gammal 2015-11-11, 12:09
Pians avatar
Pian Pian är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009

Åhh vad härligt Lisa! Axion Esti! Ett av mina första grekiska musikupplevelser i Aten i början på 80 talet i Herodes atticus theater, med svensk kör plus
Maria Farantouri (om det nu stavas så) Mikis Theodorakis satt i publiken vilken känsla när han gick upp på scenen o sjöng. Kommer aldrig någonsin glömma den känslan. Också klart den fantastiska musiken.
Så njut allt vad du kan i den fantastiska staden.
Härligt att läsa om allt du gör och får uppleva!
Pia
Svara med citat
Gammal 2015-11-11, 14:21

Nu på hotellet efter 7 timmar " på stan" 45 min lunchpaus, annars har jag gått nonstop!
8.30 var jag på väg från hotellet och gick först till Syntagma där jag ville se vaktavlösningen med Evzones. Jag älskar denna fina procedur. Sen gick jag till den gamla Agoran med hela detta underbara område att promenera i. Senaste gången jag gick där var 2008 med Claes. Efter dryga timmen med promenad I byggnaderna man får gå I och det fina gröna ruinområdet...(ja ni som varit där vet ju)...så gick jag sakta genom Keramikos och till Gazi, det gamla gasområdet. Där hamnade ju Claes och jag förra året på en bartendermässa så då kunde vi ju inte se hela området. Vi blev bjudna på sprit istället hela tiden Idag när jag precis kom dit så såg jag på en affisch att Mikis Theodorakis Axion Esti skulle ges ikväll på Megaro Mousikis med Giannis Kotsiras bl andra... " Hjälp! Biljett, " var min första tanke!.. "Snabbt också om det nu finns några kvar" var andra tanken. Mot konserthuset!! Jag skulle ju inte kommit till Aten förrän I morgon kväll egentligen så hemifrån tittade jag ju inte på detta datum...( Tack båtstrejken! )Jag vände åter åt precis motsatt håll och kom tillbaks till Syntagma där jag tänkte ta metron 2 hållplatser för att spara benen och vinna tid.. Då såg jag kvinnan från Korrespondenterna, hon den underbara överlevaren som sålde tidningar. Jag gick fram och köpte några stycken men ville inte ta dem med mig, men det måste jag! Kvitto fick jag också. Kvinnan sa att tar jag inte de jag köper så blir det välgörenhet, inte ett jobb och för henne var det viktigt. RESPEKT! Jag berättade att jag sett programmet och hon blev så glad!! Hon hade fått det av Christian Katomeris på fil och också sett. Hon tackade Sverige för stöd.
Jag berättade att jag var på väg att köpa biljett till Axion Esti det verket kände hon ju till...och jag frågade om jag fick bjuda med henne, men hon ville inte..Synd, tänk vilka samtal vi kunde haft, men jag förstår henne!!!! En stolt, fantastisk kvinna. En ynnest att få ha pratat med henne en stund!
Väl vid konserthuset var det kö för biljetter och när jag väl kom fram så fanns inte så många kvar. Balkong som förra årets konsert. Men platsen gör inget, upplevelsen och musiken räknas och alla ser I denna fantastiska konsertsal. Tredje gången jag är där nu.
Ja då var jag nu I Kolonaki-Kypsaliområdet och där åt jag så småningom lunch. Lite felklädd kände jag mig I sommarkjol och kortärmat. De tjusiga damerna har höstjackor och strumpor eller långbyxor. Men med 20-25 grader beroende på om man är I sol eller skugga känns min klädsel ok! Tillbaks till hotellet tog jag mig sen via Exharxhia och en bit mot Omonia innan jag vände upp mot Plaka igen. Tänk, lite stolt är jag. Inte en gång har jag använt kartan! Jag hittar. En sak till. Man renoverar och sanerar trots krisen. Det har hänt mycket sen förra året!
Nu laddar jag om för ikväll...

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-11-11, 14:43
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012

Det märks att du älskar 💕 Athen.. ...vilken energi.. ...men du verkar ha riktigt kul också!!
Tack, för senast!
Ska bli roligt att följa dig nu när jag snart är hemma!

Sunny
Svara med citat
Gammal 2015-11-11, 14:58
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Måleriska beskrivningar av dina dagar på Tinos och i Aten. Det märks att du trivs! Vi som får läsa, kan bara tacka och ta emot!
/ Jannis
Svara med citat
Gammal 2015-11-11, 15:53
Mariannes avatar
Marianne Marianne är inte uppkopplad

Jag gläder mig verkligen på dina vägnar, Lisa.
Musikhuset och Kotsiras - det blir bra!
Tack för alla dina målande beskrivningar, nog drog det i Aten-tarmen när jag läste din beskrivning från takterrassen första dagen.
Ha det underbart i härliga Aten!
Svara med citat
Gammal 2015-11-12, 11:07
pawik pawik är inte uppkopplad

Vilka härliga dagar du har Lissi!
Tack för dina inlägg.

/pawik
Svara med citat
Gammal 2015-11-12, 11:22
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Katitzi
Svara med citat
Gammal 2015-11-12, 13:31

Torsdag
Jag skrev ju från Tinos, att strul, ( båtstrejk) ger nya möjligheter och när jag tänker på , att det var idag, enligt ursprungsplanerna, jag skulle åkt från Kardamyli och hit så var det ju bra att det blev som det blev.Jag hade blivit kvar p g a strejk. Nu fick jag ju flera utflykter gjorda på Tinos, jag fick träffa Sunny I Pireus och jag fick ju den helt underbara musikupplevelsen I går kväll med Axion Esti. Makalöst härligt och fullsatt...Kotsiras hade ju de mest tacksamma sångerna att sjunga, de riktigt melodiska och de som blivit klassiker och som alla kan. Åh så han sjöng! Men de andra solisterna var jätteduktiga, inte minst diktläsaren som läste gudomligt vackert...då var knäpptyst, ingen hostade. Jag var nog ändå mest imponerad av 98-mannakören som sjöng så vackert och samspelt med exakt intonation. Som fd körsångare vet jag hur svårt detta är. Eloge till dirigenten!
Efteråt visste jublet inga gränser och alla stod upp och applåderade. Extranumret blev de fyra mest kända sångerna från verket och då sjöng alla med...jag nynnade med, kan musiken men inte texten. I sanning en höjdarkväll med ståpäls 90 min.
I morse gav jag mig iväg kl 9 och gick direkt upp på Filipappos, där jag var nästan ensam. Så tyst! Jag gick runt hela kullen åt alla håll och såg Aten I 360 grader. Havet I Pireus verkar nära... Efter knappt 2 timmar fortsatte jag ner en bit I Thissio där det blev en snabbfika och toabesök på ett gubbafik. Efter Thissio fortsatte jag på tysta fina gator I områdena nedanför Filipappos, Koukaki och Makrogianni. Jag tog sen en morotsjuice, färskpressad " to go" I yttre nedre delen av Plaka och gick direkt till Syntagma, där tusen och åter tusen demonstranter kom fredligt marsherande från Omonia. Slagord skanderades och musik spelades.Alla samlades nedanför parlamentsbyggnaden och på Syntagma och omgivande gator. Poliser I massor stod avvaktande vid avspärrningar. Jag var där drygt en timme, nära nära, men det fyllde på hela tiden och jag gillar inte folksamlingar så jag fortsatte. Det var kul ändå att vara på plats, då man sett så många gånger I TV. Så gick jag nedför Ermou och på smågator bort mot Saluhallen på Athinas. På vägen tog jag en falaffel och en flaska vatten på en liten tvärgata och satt en halvtimme och vilade benen. Jag var förstås tvungen att gå min favoritgata I det området, Evripidou. Lika mysigt som vanligt. Därifrån gick jag sedan genom Psirri tillbaks till Plaka. I Psirri har hänt mycket sen förra året trots kriserna. Massor av nya , små roliga cafeer och matställen med enkel inredning och härlig färgglädje. Jag blir jätteglad av allt jag ser!!!
Vädret är högsommarlikt...såg 25 grader på en skuggig termometer.
Nu ska jag vila benen efted 6- timmarsrundan innan jag just går tillbaks till Psirri I kväll för en sallad och en öl.

I morgon nya äventyr och jag tror jag vet var!

Lissi- nu inne på tredje veckan ensam. Rekord.
Svara med citat
Gammal 2015-11-12, 15:32
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Vad trevligt du har det! Jag gillar också att dra runt så där. Kostigt nog blir det knappt några Atenbesök fast vi bor i Grekland. Men allt du beskriver gör att man kan vara med ändå...
Svara med citat
Gammal 2015-11-12, 18:13
Thira Thira är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2013

Jag blir så nostalgisk varje gång jag hör någon berätta om Aten, Lissi. Även om det knappast var turistområdena som jag upplevde så älskade jag Aten när jag var ung. Jag jobbade på ett ställe som låg på Gkyilfordou St. Rakt över gatan från Platia Victoria.
På den tiden var Victoria Square (som det heter på engelska) en liten idyll trots den relativa närheten till både Omonia och stationsområdet (som redan på den tiden kunde vara ganska oroliga områden) dit familjer och många unga gick för att ta sig en frappé på någon av de många mysiga uteserveringarna. Idag är det inte så längre, som jag antar att de flesta Atenbesökare vet.
Psirri å andra sidan, var på den tiden ett område som man absolut inte skulle besöka med hög kriminalitet, prostitution etc.
Lustigt hur saker och ting förändras. Nu när jag kollade var jag skulle bo i Aten och jag läste på lite om staden av idag så dök straxt Psirri upp bland alla andra spännande Atenska områden.
Självklart, tänkte jag, DÄR vill jag bo. Särskilt som det var ett område jag absolut inte fick besöka då, för grekiska vänner, arbetskamrater och chefer. Nu ser jag verkligen fram emot det. Så kul att det har förändrats så som det gjort sedan dess och att man satsat på att rusta upp det lite och att det blommat upp restauranger, caf´´er och ett sånt levande kulturliv där sedan dess.

Jag längtar så mycket tillbaks. Har ju varit många gånger i Aten men bara stannat en kortis på genomresa. Snart är jag där igen men denna gången en hel vecka. Dofterna har inte förändrats. Det har jag märkt varje gång jag besökt. Inte ljuden heller. Å så jag längtar nu.
Hälsa Athens från mig och säg att jag kommer snart!

Senast redigerad av Thira den 2015-11-12 klockan 18:18.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:57.