Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Språk

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-06-07, 18:23
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Vid mailkontakt med rumsuthyrare m.m.

Det slog mig när jag läste "Mera Kalimera" som jag för övrigt varmt kan rekommendera! Att man vid passagerar- registrering hos biljettförsäljningskontoren bör skriva namnen med versaler då grekerna kan ha svårt att tyda gemener.
Inte konstigt med tanke på grekiska alfabetet. En tanke dök då upp, hur är det att läsa engelska, är det något som greker lär sig läsa/skriva med gemener?

// Helén
Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-06-08, 07:54
klaritzas avatar
klaritza klaritza är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2006
Ort: Atén
Inlägg: 94
Standard Sv: Vid mailkontakt med rumsuthyrare m.m.

Tror inte man kan säga "grekerna" i det här fallet....känner ingen som skulle ha problem med gemener, men kanske om man kommer ut till vissa öar där barnen inte pluggar vidare utan börjar jobba med familjeföretag istället...äsch vet verkligen inte. men jag har som sagt aldrig träffat någon som inte kan se skillnad på gemener och versaler!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-06-08, 08:04
monica monica är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: stockholm
Inlägg: 930
Standard Sv: Vid mailkontakt med rumsuthyrare m.m.

Citat:
Ursprungligen postat av Hellen
Det slog mig när jag läste "Mera Kalimera" som jag för övrigt varmt kan rekommendera! Att man vid passagerar- registrering hos biljettförsäljningskontoren bör skriva namnen med versaler då grekerna kan ha svårt att tyda gemener.
Inte konstigt med tanke på grekiska alfabetet. En tanke dök då upp, hur är det att läsa engelska, är det något som greker lär sig läsa/skriva med gemener?

// Helén

Barnen nuförtiden lär sig engelska i lågstadiet och lär sig skriva med både versaler och gemener.
Tyska eller franska i högstadiet. I vissa skolor börjas med franska eller tyska redan i 5 klass.
Den äldre generationen har inte lärt engelska i skolan.

Monica
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-06-08, 08:24
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2005
Inlägg: 4 604
Standard Sv: Vid mailkontakt med rumsuthyrare m.m.

Vad bra, trodde nog själv att det var så, min tanke var, att man, om det varit annorlunda kunde hjälpa till med att endast använda versaler.
Då hade det ju blivit SKRIKANDE mail
Nu behöver jag inte fundera mer på det.

// Helén
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT