![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hej. Denna fråga har nog ställts tidigare, men jag hittar den ej?! Min 12-åriga dotter frågade, när vi var på Thassos varför det på vissa ställen står små kyrkor vid vägarna? Jag har sett svaret tidigare men kom ej på det nu, någon som vet?
|
|
||||
|
||||
![]()
Dom är väl där för att hedra någon, troligen död person, kanske en olycka på platsen. Har i bakhuvet att det är så?
|
|
||||
|
||||
![]()
Boken Gud i Grekland ger mycket kunskap om de av Greklands traditioner som är knutna till religionen.
Eva |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Strax ovanför den beryktade musiktavernan Pelagos på Karpathos ligger det ett privat hus på samma sida.En dag när jag jobbade med skyltarna på tabepnan, kom tanten som bodde i kåken och undrade om jag kunde måla dit några ord på en sån liten kyrka, som hon ställt på muren mot vägen. Det visade sig att hennes dotter blivit ihjälkörd där för ett tiotal år sen....Självklart gick jag dit och skrev Agia Sophia, som dottern hette. Mikke |
|
|||
|
|||
![]()
De små kapellen är ju för att hedra en död person som dog vid den platsen..Man ser ju oftast sånna "kyrkor" vid en kurva...Greker kör ju som sagt galet!! Där i kapellen sätter de i en bild på personen som dött, hans/hennes favoritsak tex ett gosedjur, det brukar även finnas en oljelampa där i som tänds .
Så det e ju som en liten gravplats för de anhöriga... sånna är väl däremot förbjudna i sverige? man får bara sätta blommor om nån dött vid en väg eller liknande. |
|
||||
|
||||
![]()
I boken "Gud i Grekland" skriven av Inga och Jannis Ambatsis, som Eva nämner, kan man läsa följande:
(citat): "Längs de slingrande vägarna ser man ofta små "kyrkor." De är ungefär i manshöjd, uppförda av vit- eller blåmålad plåt, och ser ut som ett slags skåp på fyra ben. De kan också vara byggda av marmor eller kalksten och har då konstfullare utformning. En del är faktiskt miniatyrkopior av bysantiska kyrkor där varken klocktorn eller kupoler saknas. Oberoende av utformningen kallas de av grekerna proskynetária (=böneställen) och de är levande folkliga kultplatser. Hit kommer människor, kvinnor mest, för andakt, bön och offer. De öppnar den lilla kyrkans dörr och betygar sin vördnad för den enkla ikonen därinne, tänder oljelampan, gör korstecknet, tackar, minns, ser till att där aldrig saknas olja, ljusvekar eller blommor. Dessa små kyrkor står folket nära och är byggda av folket. Men varför just vid vägarna? Orsaken kan vara att en familj förlorat någon anhörig i en bilolycka - de grekiska vägarna är farliga - och vid olycksplatsen låtit uppföra den lilla kyrkan till minne av den döde. Det kan också vara så att man såsom genom ett under klarat livet i en vådlig vurpa och då reser ett proskynetári som tack för helgonbeskydd. När man bilar i Sverige ser man ibland varningsskylten "Olycksdrabbad vägsträcka." Flera små vägkyrkor vid en farlig grekisk vägkurva betyder samma sak, samtidigt som de till grekerna förmedlar en känsla av trygghet: "Herren och hans helgon är här mitt i farligheten." (slut citat) Jag har dock aldrig sett några personliga fotografier eller gosedjur i dessa skåp, som Darleen skrev, endast ikoner och kyrkliga symboler. Ann-Kristin. |
|
|||
|
|||
![]()
Var på Kos for 8 år siden og min venninde , Sevy, fra Paradise Beach lærte meg at de små kirkene/kapellene med kors på taket var for å minne/hedre noen som var døde i ulykke på stedet. Kirkene uten kors var for å takke for at noen overlevde ulykke. Noen steder settes det inn bilde (som regel av de døde) andre steder av helgener som takkes for at noen overlevde.
Hilsen Anita |
|
||||
|
||||
![]()
Jag har också sett att det brukar finnas något fotografi, gosedjur, en liten blomma och även kassettband ( kanske favoritlåtarna, på detta band ) i dessa små kyrkor.
Barbro ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Dom kan vara där för att en person har dött eller dödats men det är ej bara den anledningen, man är religiös i Grekland och brukar bygga små kyrkor
|
|
|||
|
|||
![]()
det brukar även stå vid de små kyrkorna, om det e någon som dött vid den, när personen föddes och när den dog.
De riktigt religösa greker gör korstecknet vid varje sådan liten kyrka. De gör även det vid varje vanlig kyrka oxå. Min kompis åkte med en kompis i hans bil en gång då de va påväg till ett ställe..hon trodde han diggade med musiken..men icke sa nicke..han gjorde korstecknet..och det kan ju bli några gånger under bilturen... Knakse därför grekerna kör dåligt, för de måste göra korstecknet hela tiden...? ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vad jag har hört så har man kört ihjäl sig just på den platsen...
|
|
|||
|
|||
![]()
ett svart kors brukar man ha på platsen om någon har dött..
det är inte alla små kyrkor som har sådana kors |
|
|||
|
|||
![]()
Da jeg spurte innehaver av supermarkedet vi bruker hvem som hadde dødd i løpet av vinteren (det hadde kommet opp en slik liten kirke-kopi)svarte han at ingen hadde dødd, han syntes bare at den var fin!
Slik kan det også være. |
|
||||
|
||||
![]()
I boken "Glimpse of heaven," som handlar om den grekisk ortodoxa kyrkan, står det att de flesta små skåpen eller kyrkorna är uppförda av tacksamhet till Gud över att någon har klarat sig ur en olycka som skett på platsen, mindre vanligt är att det är p.g.a. någon som dött.
Har man överlevt olyckan finns där enbart en helgonbild, har någon förolyckats även ett foto på den döde. Ann-Kristin. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Martinifk |
![]() |
|
|