Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2016-09-10, 15:41
Mahava Mahava är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2011
Standard Hälsningar från Maratopholi, Peleponessos

Jag tror nästan vi funnit paradiset för de som vill komma bort från allt vad massturism heter, vi har i över 24 timmar inte hört annat än Grekiska pratas runt om oss, det finns inga souvenirbutiker med det vanliga kramset, och resturangerna här i byn är helt fantastiska (inte helt enkelt välja vart man ska äta dock för inte alla har menyer utställda) , maten är fantastisk på de ställen vi ätit på hitils, portionerna är enorma och fetabitarna på salladen är av storleken man minns som barn. Prisnivån är dessutom bra vilket gör det otroligt prisvärt, vi har alla gånger nu tagit in för mycket mat (vi beställer vanliga mängden men som sagt portionerna är så stora

Hotelpersonalen är också helt annorlunda, här bjöds det på en 45 minuter briefing vid incheckning över allt som är sevärt runt om, , bad, byar vi inte får missa och vart man ska äta (alla resturanger i Marathopholi är tydligen bra, men vi skulle inte missa åka in till Kyparissa eller Filathri och äta en kväll o uppleva de byarna, däremot skulle vi inte äta i Pylos, ( jag citerar: nice castle that is worth seeing but not good to eat; there are no good resturants in Pylos) så kanske bra vi inte hittade hotel där?

Idag var vi och badade i Kalo Nero då vi ville passa på handla vatten o dricka på Lidl (är prisvärt o handla där tycker jag) vilket var en trevlig strand med flera tavernor med gratis solsängar mot att man intar lunch, vi delade på en Plikia med berg av bläckfisk, Gavros, räkor , köttbullar och grönsaker,

Enda negativa vi funnit hittils är trafiken, den är ringa men somliga kör verkligen som galningar,

Vädret har varit super och man ser inte många spår av ovädret, man hade inte alls lika stora problem här som vid Kalamata och Stoupa.

Motorvägen Aten - Kalamata, särskilt sträckan Korinth - vår avfart ett par mil innan Kalamata är bland det häftigare jag kört på länge, helt i klass med Alperna, otroligt häftig landskap, väldigt bra motorväg med ringa trafik (inte ens genom Aten vid 18 tiden var.. det nån trafik att prata om. Lite irriterande med de många tullposterna dock, hade ju varit smidigare om de haft systmet man tar biljett vid sin påfart o betalar när man kör av.

Fick även den bästa hyrbil jag haft i Grekland hitils från enterprise på Atens flygplats; en nästan ny Opel Astra Diesel, den drar runt 4.0 per /100 ,har farthållare, blåtandskoppling bra stereo, sköna säten och riktigt fin att köra med kraft för backarna.

Senast redigerad av Mahava den 2016-09-10 klockan 16:22.
Svara med citat

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:28.