Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Joniska öarna > Kefalonia

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2012-07-16, 09:17
Jamas! All the best Jamas! All the best är inte uppkopplad
 
Reg.datum: maj 2011
Inlägg: 3
Standard Ithaka

Kallimera!
På lördag är det dax! Två veckors semester på Kefalonia
Sol och värme kommer vi att få......(såg att det var riktigt hot där nere)

Det är tredje året vi åker till Lassi och vi hyr alltid bil minst 5 dagar Vi har varit runt på mycket men aldrig åkt till Ithaka. Vi har hört att det ska vara fint där, men hur kommer man lättast dit? Kan man åka färja och ha bilen med eller är det bättre att åka över med en mindre båt? Vart går båtarna från? Vi gillar att bada och se fina stränder. Några tips? Det finns kanske dagsturer med badbåtar dit? Snälla berätta allt ni vet...........

Tacksam för alla tips!!!!!!
Svara med citat
  #2  
Gammal 2012-07-16, 17:51
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 388
Standard Sv: Ithaka

Det går bilfärjor från Sami på Kefalonia, till Pissaetos på Ithaka, flera gånger varje dag. Det tar max en halvtimme över.

Ithaka är hur fint som helst, faktiskt en av de finaste öarna jag har varit på. Tyvärr är stränderna inte på långa vägar lika fina som på Kefalonia, fast vattnet är förstås lika ljuvligt.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2012-07-16, 19:15
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Ithaka

Jag vet inte så mycket än - men vi ska till Ithaka senare i sommar. Stannar i tio dagar . Älskar dom Joniska örarna med sina "gröna berg" och det turkosa vattnet. Ett Karibien i miniformat.

Färjan har vi koll på - från Sami till Pissaetos. Sedan har vi tänkt ta taxi. Det finns en buss mellan Vathy och Kioni, den går bara två gånger per dag, så den gick bort. Sedan funderade vi på hyrbil - men oftas får man inte ta den på färjan.....så det blir taxi.

Stränderna är vad jag förstått inte alls som på Lefkas och Kefalonia (som nämns ovan). Bara vattnet är varmt och kristallklart så är jag nöjd. Jag gillar dessutom klapperstensstränder. Stränder vi tänkt besöka är bl.a Agios Ionannis, Gidaki (badbåt från hamnen i Vathy) och någon strand i Afalesbukten (nås bäst med båt - som vi tänkt hyra).

Vad spännande. Då kanske du kommer med en liten reseberättelse när du kommer hem.

Svara med citat
  #4  
Gammal 2012-07-16, 22:03
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Ithaka

Jag har varit på Ithaki med hyrbil som går utmärkt att ta med sig på färjan och det är nog bästa allternativet då buss och taxi inte är ett bra sätt att se ön med. Sami är bästa hamnen att använda för överfart men det finns båtar även från Fiskardo och Ag. Evfimia. Att åka till Ithaki för att bada är inte så lyckat då Kefalonia vimlar av bad som är bättre. Men på en dag så ska man nog se sig om på ön som platser Vathi, Stavros, Frikes och Kioni. Jag kommer att fler gånger återvända till Ithaki.

PANAKAKIS
Svara med citat
  #5  
Gammal 2012-07-17, 06:58
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Ithaka

Hej Panakakis
Var hyr du bil som man får ta med på färjan?
Vi brukar hyra genom Holiday Autos och då får man inta ta bilen på färja. Man får ta den men försäkringen gäller inte


Senast redigerad av Deia den 2012-07-17 klockan 07:21.
Svara med citat
  #6  
Gammal 2012-07-17, 12:53
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Ithaka

Vi leide av "Greekstones" da vi var i Skala i vår - trivelig service

Fordi vi har planer om å kombinere Kefalonia og Peloponnes (kanskje neste år? ) spurte vi om man kunne ta leiebilen med på ferjer.
Vi fikk positivt svar på det, men det skulle opplyses på forhånd fordi de ville vite hvor bilen befant seg.
Jeg spurte og om det i tilfelle ble dyrere forsikring, mener å huske at det ikke ble det, men vi skulle jo kun være på Kefalonia denne gangen, så jeg festet meg mest ved at man kunne ta bilen med.
Men, om han hadde sagt at forsikringen ikke gjaldt, d a hadde jeg husket det!

Grekstones har hovedkontor i Svoronata, finnes på Flyplassen og i Skala.
www.greekstones-rentacar.com
Svara med citat
  #7  
Gammal 2012-07-17, 14:44
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Ithaka

Tack Kari,
Det låter intressant. Kikade på hemsidan och det verkar bra. Dock landar vi efter kontorstid.....
Så här stog det om bil på färja:
Citat:
Ferrying the car: An advance written authorization from "Greekstones", is required
Ska fundera lite på det.

(Turister blir ju rörligare för varje år, så uthyrarna får kanske anpassa sig efter efterfrågan)

Svara med citat
  #8  
Gammal 2012-07-17, 16:01
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 5 540
Standard Sv: Ithaka

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Tack Kari,
Det låter intressant. Kikade på hemsidan och det verkar bra. Dock landar vi efter kontorstid.....
Så här stog det om bil på färja:

Ska fundera lite på det.

(Turister blir ju rörligare för varje år, så uthyrarna får kanske anpassa sig efter efterfrågan)

- jeg fikk absolutt inntrykk av at de var "fleksible" med åpningstidene
Svara med citat
  #9  
Gammal 2012-07-17, 17:00
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Ithaka

Citat:
Ursprungligen postat av kari Visa inlägg
- jeg fikk absolutt inntrykk av at de var "fleksible" med åpningstidene
Det låter bra.
Man kanske väntar in sista flyget . Eller borde i alla fall, i dessa tider vill man väl ha kunder.....


Svara med citat
  #10  
Gammal 2012-07-17, 22:36
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Ithaka

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Hej Panakakis
Var hyr du bil som man får ta med på färjan?
Vi brukar hyra genom Holiday Autos och då får man inta ta bilen på färja. Man får ta den men försäkringen gäller inte

Jag har hyrt bil många år på Kefalonia och besökt granöarna många gånger med färja och hyrbil och det har aldrig varit några problem med detta. Jag hyr bil på nätet inan jag reser ner och senaste åren så har flyget nåt Kefalonia lördag kvällar efter kl. 20 och då bestöllt bilen till kl. 21 och den har varit klar att ta över vid den tidpunkten. Man får vad man beställer. Jag tänker besöka Kefalonia under september månad och kollade vad priset kan vara i år och mitt bästa pris vid sökning var under 20 euro/dag för en Toyota Yaris och då med möjlighet att besöka andra öar med färja.

PANAKAKIS
Svara med citat
  #11  
Gammal 2012-07-19, 22:41
Marsta Marsta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 8
Standard Sv: Ithaka

Jag har inte varit på Kefalonia/Ithaka sedan 2001 men jag tror inte att det har ändrats så mycket. Bilfärjan från Sami kan vara rätt så jobbig. Det var i alla fall väldigt mycket folk som åkte för 11 år sedan. De packade bilarna som sillar och folk fick klättra ut genom fönster/takluckor för att komma ur bilarna. Vi valde att låta en av killarna som skötte stuvandet köra på vår bil eftersom de skulle backas på och det var lätt kaotiskt. Av samma skäl skulle jag rekommendera att ni är i god tid till återfärden från Ithaka. Där är piren till färjan smal, utan kanter och alla måste vända bilarna och backa ombord även här. Båda gångerna vi har åkt var det fullständigt kaos och en hel del småbråk. Vi åkte dock med sista färjan och alla visste att de skulle vara tvungna att övernatta om de inte kom med och det fanns inte plats för alla på färjan.

Ithaka är en väldigt brant ö och inte att rekommendera om man är den försiktigare typen. Om de inte har satt upp räcken nu så är en del av vägen norr ut högst uppe på en klippkam med hav på båda sidor ca 600 m ner. Men det är väldigt vackert.
Svara med citat
  #12  
Gammal 2012-07-19, 22:55
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Ithaka

Citat:
Ursprungligen postat av Marsta Visa inlägg
Jag har inte varit på Kefalonia/Ithaka sedan 2001 men jag tror inte att det har ändrats så mycket. Bilfärjan från Sami kan vara rätt så jobbig. Det var i alla fall väldigt mycket folk som åkte för 11 år sedan. De packade bilarna som sillar och folk fick klättra ut genom fönster/takluckor för att komma ur bilarna. Vi valde att låta en av killarna som skötte stuvandet köra på vår bil eftersom de skulle backas på och det var lätt kaotiskt. Av samma skäl skulle jag rekommendera att ni är i god tid till återfärden från Ithaka. Där är piren till färjan smal, utan kanter och alla måste vända bilarna och backa ombord även här. Båda gångerna vi har åkt var det fullständigt kaos och en hel del småbråk. Vi åkte dock med sista färjan och alla visste att de skulle vara tvungna att övernatta om de inte kom med och det fanns inte plats för alla på färjan.

Ithaka är en väldigt brant ö och inte att rekommendera om man är den försiktigare typen. Om de inte har satt upp räcken nu så är en del av vägen norr ut högst uppe på en klippkam med hav på båda sidor ca 600 m ner. Men det är väldigt vackert.
Hm.....som sagt det gäller att ha en försäkring värd namnet . Vid ett tillfälle har jag varit med om att dom lyfte in den sista bilen, med kran, för att få plats.

Det du skriver om en brant ö oroar mig lite. Jag gillar inte vägar utan räcken och med branta stup (som på Santorini) men jag har längtat till Ithaka i så många år nu, så jag förtänger det.....
Svara med citat
  #13  
Gammal 2012-07-19, 23:18
Marsta Marsta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 8
Standard Sv: Ithaka

Jag minns att jag var väldigt glad att vi åkte vänstervarv runt den norra halvan av ön för det var inte nådigt på en hel del ställen.
Svara med citat
  #14  
Gammal 2012-07-19, 23:45
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Ithaka

Citat:
Ursprungligen postat av Marsta Visa inlägg
Jag minns att jag var väldigt glad att vi åkte vänstervarv runt den norra halvan av ön för det var inte nådigt på en hel del ställen.
Nu blir jag alldeles svettig
När vi bilat runt på t.ex Mallorca så ser jag alltid till att åka på "innersidan" men på Ithaka så är väl "stora vägen" samma väg fram och tillbaka

(Ok, en liten ouzo före bilresan kanske - om man inte kör själv d.v.s. Annars får jag trösta mig med att det inte är så långt)
Svara med citat
  #15  
Gammal 2012-07-20, 09:19
Marsta Marsta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2012
Inlägg: 8
Standard Sv: Ithaka

Norra halvan av ön kan man köra runt i en cirkel. Man kör högst uppe på toppen av ön eftersom sidorna stupar så brant. Det är lite av ett företag att ta sig ner till stränderna men det är värt det. De är vidunderligt vackra även om det inte är så badvänligt. En hel del av dem har en slags grönaktig sten med röda fläckar i som jag inte har sett på annat håll. Jag vill minnas att de var ganska förtjusta i såna där smala gjutna cementvägar med höga kanter när man skulle åka ner till stränderna så en liten bil kan vara skönt.
Svara med citat
  #16  
Gammal 2012-07-22, 00:07
Panakakiss avatar
Panakakis Panakakis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Arboga/Argostoli
Inlägg: 2 609
Standard Sv: Ithaka

Citat:
Ursprungligen postat av Deia Visa inlägg
Nu blir jag alldeles svettig
När vi bilat runt på t.ex Mallorca så ser jag alltid till att åka på "innersidan" men på Ithaka så är väl "stora vägen" samma väg fram och tillbaka

(Ok, en liten ouzo före bilresan kanske - om man inte kör själv d.v.s. Annars får jag trösta mig med att det inte är så långt)
Jag blir förvånad av era svårigheter av bilkörning, Jag har själv kört mer än 20000 km på Kefalonia och en del på Ithaka men inte är det svårare än att köra i Sverige. Var är svårigheten? Traffiken är mycket lungnare än i Sverige och vill du åka sakta så gör det. Att grekel har brått så lät dem köra om. Jag har inga proplem att köra i Grekland.

PANAKAKIS
Svara med citat
  #17  
Gammal 2012-07-22, 13:03
Deias avatar
Deia Deia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2010
Ort: Göteborg
Inlägg: 1 059
Standard Sv: Ithaka

Citat:
Ursprungligen postat av Panakakis Visa inlägg
Jag blir förvånad av era svårigheter av bilkörning, Jag har själv kört mer än 20000 km på Kefalonia och en del på Ithaka men inte är det svårare än att köra i Sverige. Var är svårigheten? Traffiken är mycket lungnare än i Sverige och vill du åka sakta så gör det. Att grekel har brått så lät dem köra om. Jag har inga proplem att köra i Grekland.

PANAKAKIS
Du har nog inte anlag för svindel Panakakis . Det försvårar en del om man har det. Men det ska nog gå bra.

Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:08.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT