Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2006-03-31, 23:49
Arnes avatar
Arne Arne är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 4 702
Standard Snart slutblossat på Grekiska Tavernor!!!

Jag noterade härförliden via ”Athens News” nätupplaga, att det Grekiska Parlamentet i mitten av Mars 06 antagit EU-s rekommendation om rökförbud i offentliga lokaler. (Folkhälsodirektoratet) Må så vara. Vårt Svenska rökförbud har nu varit i kraft sedan sommaren 2005, och det kunna jag trots varande inbiten piprökare till fullo acceptera.

Nu gå emellertid det Grekiska Parlamentet längre och vidare när man via lagstiftningen icke bara förbjuder rökning i Tavernorna. Därtill gäller förbudet även Tavernornas uteserveringar!! Detta är enligt mitt förmenande att gå för långt. Nog kunde man liksom i Sverige tillåta rökning på uteserveringarna.

Men, icke!!! Enligt artikeln i Athens News föregicks beslutet av landsomfattande protester, detta dock utan resultat. Beslutet träder i kraft från och med den 1 Juli 2006 och är därtill förenat med straffsanktion på 50€ vid överträdelse!!!

Detta är väl ändå att gå till överdrift….

Arne

Svara med citat
  #2  
Gammal 2006-04-01, 00:11
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin
 
Reg.datum: nov 2004
Ort: Karlskrona
Inlägg: 34 411
Standard Sv: Snart slutblossat på Grekiska Tavernor!!!

Äntligen skulle jag vilja säga! Det var ta mig tusan på tiden! (Så länge de inte inför Amstelförbud är jag lugn.) Jag har hört rykten en längre tid, men jag trodde aldrig att Grekland skulle införa rökförbud. Och inte vilket rökförbud som helst, man får inte ens röka på uteserveringarna! Tack till den person som kom på denna underbara idé! Du är en staty värd.

Och tack Arne för underbara nyheter!
Svara med citat
  #3  
Gammal 2006-04-01, 01:43
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Snart slutblossat på Grekiska Tavernor!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera
Tack till den person som kom på denna underbara idé! Du är en staty värd.
Är själv rökare och kommer väl att få på moppo, men jag tar risken. Kan ju bara vara en före detta inbiten rökare i politikerställning som kommit på en sådan idé och vilken idé sen Ska bli mycket intressant att följa utvecklingen av det hela enär grekers filosofi är att inte följa några regler eller lagar. Hur kommer detta att påverka turismen månne? Sedan rökförbudet infördes här har jag endast varit på restaurang 2 ggr vilket inte är en bråkdel mot vad jag brukade gå före rökstoppet.

//Zanét
Svara med citat
  #4  
Gammal 2006-04-01, 01:50
Themiss avatar
Themis Themis är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 174
Standard Sv: Snart slutblossat på Grekiska Tavernor!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Zanét
Hur kommer detta att påverka turismen månne?
//Zanét
Eftersom svenskarna inte stannar hemma från krogen i någon större utsträckning pga rökförbudet har jag MYCKET svårt att tänka mig att vi skulle stanna hemma från Grekland??

/Themis
rökförbuds-fantast
Svara med citat
  #5  
Gammal 2006-04-01, 02:16
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 2 085
Standard Sv: Snart slutblossat på Grekiska Tavernor!!!

Läste om detta i Ekathimerenis Engelska nätupplaga för ett tag sedan. Och även om jag själv är inbiten rökare så tycker jag att det är rätt. Andra ska inte behöva drabbas av mina olater. Fast jag tycker att 8 meter från uteserveringen är lite väl mycket. Det hade väl räckt med 3 - 4 meter?

Jag läste även i Sydsvenskan för några dagar sedan att Danmark ska införa ungefär samma regler nu i sommar. Så det är nog inte helt fel med att EU sätter upp vissa regler för rökning osv...

Peter
Svara med citat
  #6  
Gammal 2006-04-01, 02:22
Zanéts avatar
Zanét Zanét är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jan 2005
Ort: Öland/Nea Apollonia
Inlägg: 2 103
Standard Sv: Snart slutblossat på Grekiska Tavernor!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Themis
Eftersom svenskarna inte stannar hemma från krogen i någon större utsträckning pga rökförbudet har jag MYCKET svårt att tänka mig att vi skulle stanna hemma från Grekland??
/Themis
rökförbuds-fantast
Nej, det vore ju långsökt att tänka sig att vi skulle avhålla oss från våra resor. Vad jag däremot inte kan förstå är att man inte hör något om att sitta på en taverna med tät trafik och bensinångor precis utanför. Förklara det för mig ni som kan.

//Zanét
Svara med citat
  #7  
Gammal 2006-04-01, 08:52
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Snart slutblossat på Grekiska Tavernor!!!

[QUOTE=Zanét Vad jag däremot inte kan förstå är att man inte hör något om att sitta på en taverna med tät trafik och bensinångor precis utanför. Förklara det för mig ni som kan.

//Zanét [/QUOTE]


Lugn Zanét det kommer att hända saker även där. Tidgare försökte Atens styrande med olika metoder att begränsa bilåkandet så att folk bara fick ta bilen varannan dag från vissa stadsdelar eller om det var med vissa nummerplåtar men nu diskuteras biltullar likanande de som införts i Stockholm och London. Ska även gälla Thessaloniki och på sikt även andra större städer. Bilåkandet lommer att bli så dyrt att många kommer att tvingas ta cykeln till jobbet så då får vi hoppas det blir lag på cykelhjälm.

Eva
Svara med citat
  #8  
Gammal 2006-04-01, 09:07
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 736
Standard Sv: Snart slutblossat på Grekiska Tavernor!!!

Låter mer som en skrivbordsprodukt än ett realistiskt alternativ. Jag är självklartr FÖR ett rökförbud, men jag har svårt att se att det skulle funka. En stillsam grekisk pytteö med rökande backgammongubbar. Jag tror inte att de bryr sig, eller vad säger ni.

Redan idag finns det en lag på att varje restaurang i Grekland ska ha en rökfri avdelning. Är det någon som har hittat någon så säg till.
Svara med citat
  #9  
Gammal 2006-04-01, 09:10
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Snart slutblossat på Grekiska Tavernor!!!

Epitelous!!!
Svara med citat
  #10  
Gammal 2006-04-01, 09:13
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Snart slutblossat på Grekiska Tavernor!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Netwolf
Redan idag finns det en lag på att varje restaurang i Grekland ska ha en rökfri avdelning. Är det någon som har hittat någon så säg till.
Haha, där sa du ett sanningens ord... Jag tror också att detta blir oerhört svårt att genomföra, men klarade italienarna av det, så...
Svara med citat
  #11  
Gammal 2006-04-01, 09:22
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Snart slutblossat på Grekiska Tavernor!!!

...vänta... det är första april idag... Skojar du med oss, Arne?
Svara med citat
  #12  
Gammal 2006-04-01, 10:10
IngelaEs avatar
IngelaE IngelaE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 89
Standard Sv: Snart slutblossat på Grekiska Tavernor!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Zanét
Är själv rökare och kommer väl att få på moppo, men jag tar risken. Kan ju bara vara en före detta inbiten rökare i politikerställning som kommit på en sådan idé och vilken idé sen Ska bli mycket intressant att följa utvecklingen av det hela enär grekers filosofi är att inte följa några regler eller lagar. Hur kommer detta att påverka turismen månne? Sedan rökförbudet infördes här har jag endast varit på restaurang 2 ggr vilket inte är en bråkdel mot vad jag brukade gå före rökstoppet.

//Zanét
Enligt krogarna/serveringarna här i Visby har dom fått fler gäster efter rökstoppet än innan
Varför inte lägga av med sådana dumheter som att röka??
Lätt som en plätt
sitter i hjärnan....
!Ingela som la av för 16 år sedan, och rökte i snítt 20 om dan..."
Svara med citat
  #13  
Gammal 2006-04-01, 10:22
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Uddevalla
Inlägg: 5 611
Standard Sv: Snart slutblossat på Grekiska Tavernor!!!

Bra försök Arme Tror inte på detta

Riitta
Svara med citat
  #14  
Gammal 2006-04-01, 10:26
anoula
Gäst
 
Inlägg: n/a
Standard Sv: Snart slutblossat på Grekiska Tavernor!!!

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta
Bra försök Arme Tror inte på detta
Hehe, han sitter väl och väntar med ett flin för att se hur många som går på det...
Svara med citat
  #15  
Gammal 2006-04-01, 10:28
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 2 086
Standard Sv: Snart slutblossat på Grekiska Tavernor!!!

Citat:
Ursprungligen postat av anoula
...vänta... det är första april idag... Skojar du med oss, Arne?
Jag har då på känn att det är ytterligare någon inblandad här. Jag läste inlägget i går och funderade lite, då kom jag helt plötsligt på det värsta runt detta, Arne borde inte vara vaken kl 23.49 ens på en fredag kväll, möjligen att han kan börja fundera på att kliva upp ur sängen men aldrig att han inte skulle ha gått o lagt sej före det.

Mvh Janérik
Svara med citat
  #16  
Gammal 2006-04-01, 10:31
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stavern, Norge
Inlägg: 414
Standard Sv: Snart slutblossat på Grekiska Tavernor!!!

Må si det er en del lettlurte kalimister her...
Flere enn jeg trodde.
Svara med citat
  #17  
Gammal 2006-04-01, 10:41
IngelaEs avatar
IngelaE IngelaE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 89
Standard Sv: Snart slutblossat på Grekiska Tavernor!!!

Nu skrev ju Arne det
Igår, 23:49
då var det fortfarande 31 mars..........
Isåfall vem lurar vem??
Arnes klocka då......
Svara med citat
  #18  
Gammal 2006-04-01, 10:42
IngelaEs avatar
IngelaE IngelaE är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 89
Standard Sv: Snart slutblossat på Grekiska Tavernor!!!

Hoppas verkligen det inte är ett 1 aprilskämt, en dag för tidigt
hoppas det blir rökfritt...........
Svara med citat
  #19  
Gammal 2006-04-01, 11:39
Noras avatar
Nora Nora är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Stavern, Norge
Inlägg: 414
Standard Sv: Snart slutblossat på Grekiska Tavernor!!!

Det blir fanatisk å nekte folk å røyke ute. Opplever særlig sånn fanatisk røykemotstand av folk som er tidligere røykere. De er ofte de verste. Jeg for min del håper det blir totalforbud mot en del parfymer, jeg blir faktisk veldig uvel av å sitte i nærheten av folk som har dynget seg ned i parfyme. Jeg blir mye dårligere av det enn om folk sitter ute og røyker.
Svara med citat
  #20  
Gammal 2006-04-01, 12:01
l8 l8 är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Karlsborg
Inlägg: 35
Standard Sv: Snart slutblossat på Grekiska Tavernor!!!

Är själv rökare och har inga problem här i Sverige, men i Grekland näää. APRIL, APRIL.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT