Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2016-08-21, 13:08
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 729
Standard Hotellpriser dumpas pga flyktingströmmar

Hotellpriser dumpas med upp till 50 % under sept-okt på öar som Kos, Samos, Lesbos etc. Detta pga flyktingströmmarna. Bisarrt att man som turist kan tjäna pengar på dylikt, men ändå hjälper man ju hotellnäringen på öarna. Hellre en halv rumshyra, än ingen alls.

Ni som är på plats. Hur ser det ut med flyktingar? Är det samma intensitet som tidigare, eller har det ökat pga Turkietkrisen?

/Netwolf
Svara med citat
  #2  
Gammal 2016-08-21, 14:34
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Hotellpriser dumpas pga flyktingströmmar

Ja de dumpas för de grekiska turisterna enligt artikeln. Man vill få igång den inhemska turismen igen. Många av grekerna åker inte längre till dessa öar men det beror inte alls bara på flyktingsituationen. Över huvud taget så har många greker inte längre råd att ta semester alls. Det vet så klart turistnäringen på ön och vill ändra på, kanske särskilt som de redan lider brist på internationell turism.
Angående Lesvos nu. Jag var där i två veckor och till Molyvos kom inga flyktingar alls under den tiden. Till Mytilene hade de börjat komma igen men inte alls i någon stor skala. Flyktingmottagningen på öarna har ju hunnit organiseras och så fort flyktingar kommer så bussas de vidare till Moria i nuläget. Nu som då så blir de väl omhändertagna och får vatten och mat och värme då de anländer.
Turister märker dem inte alls när de kommer skulle jag tro. Jag såg flyktingar i Mytilene och det berodde på att de nu får gå ifrån Moria ett par timmar varje dag istället för att sitta instängda där hela dagarna och det är ju toppen tycker jag. Moria ska stängas eftersom det är överbefolkat och flyktingarna skall nu ut i samhället.När detta ska ske har jag ingen aning om.
Lesvos är underbart, Samos är underbart (haha fast där har jag aldrig varit) Kos är fantastiskt och Chios och Leros med efter vad jag förstått. Ni kan lugnt åka till dessa fina öar. Eländet i världen pågår ändå, vare sig vi är i närheten av det eller inte.

Senast redigerad av Thira den 2016-08-21 klockan 15:15.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2016-08-21, 21:38
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2007
Ort: Kalymnos, Grekland
Inlägg: 5 355
Standard Sv: Hotellpriser dumpas pga flyktingströmmar

Bra, Thira. Det säger sig självt att man vill ha fler turister och om priset på boendet spelar stor roll verkar det vettigt att justera det neråt...För min del fattar jag inte hur man kan välja bort dessa öar som resemål beroende på flyktingvandringen, känns som om folk har fått felaktig och ensidig information.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2016-08-21, 22:32
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 729
Standard Sv: Hotellpriser dumpas pga flyktingströmmar

Tack för bra info, Thira!
Svara med citat
  #5  
Gammal 2016-08-22, 06:27
Mahava Mahava är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2011
Ort: Södertälje
Inlägg: 918
Standard Sv: Hotellpriser dumpas pga flyktingströmmar

Intressant info, hoppas de får effekt, på Lesvos hade de ju svårt redan innan flyktingkrisen pga den ekonomiska krisen iom man hade större andel Grekiska turister än många av de övriga öarna i Grekland, och de drog ju såklart ner på sina semestrar och började fira dem hemma istället, (så fick jag det förklarat från flera hotelägare när vi var där sist)

Funderar på att göra ett återbesök på Lesvos nästa år i combo med Chios, Lesvos är en av mina absoluta favoritöar och Chios verkar väldigt intressant också, är ju så otroligt lätt o bekvämt o ta sig till Lesvos också med bara ett snabbt byte i Aten, bra flygplats och så är det bara ett snabbt mejl till Costas så är hyrbil ordnat

Priserna på Lesvos var ju dessutom billiga redan innan en eventuel halvering,
Svara med citat
  #6  
Gammal 2016-08-22, 07:10
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Hotellpriser dumpas pga flyktingströmmar

Citat:
Ursprungligen postat av Mahava Visa inlägg
Intressant info, hoppas de får effekt, på Lesvos hade de ju svårt redan innan flyktingkrisen pga den ekonomiska krisen iom man hade större andel Grekiska turister än många av de övriga öarna i Grekland, och de drog ju såklart ner på sina semestrar och började fira dem hemma istället, (så fick jag det förklarat från flera hotelägare när vi var där sist)
Ja precis. Även de hotellägare jag pratade med sa samma sak. Jag tror dock att den internationella turismen kommer att komma igång igen redan nästa år. Kan inte föreställa mig något annat. Särskilt som att Lesvos är så fint och så speciellt. För det ÄR ett speciellt resmål. Har man fastnat för Lesvos så är man liksom såld sen på något sätt. Svårt att förklara men jag tror absolut det är en ö som har många många återvändare.
Och...otroligt billiga priser på mat och annat. Jösses, jag betalade löjligt lite för en brakmiddag på Captains Table. Trevliga ställen överallt, gudomliga människor och det fungerar utmärkt att ta sig dit och hem (som regel utom för mig haha) utan några som helst problem.
ÅK TILL DESSA ÖAR OCH MÖT DET GREKLAND DU MÖTTE FÖR 20 ÅR SEDAN. Varför inte en liten öluff såsom Mahava beskriver ovan?

Senast redigerad av Thira den 2016-08-22 klockan 07:59.
Svara med citat
  #7  
Gammal 2016-08-22, 13:28
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2013
Inlägg: 1 605
Standard Sv: Hotellpriser dumpas pga flyktingströmmar

Citat:
Ursprungligen postat av Monica P Visa inlägg
Bra, Thira. Det säger sig självt att man vill ha fler turister och om priset på boendet spelar stor roll verkar det vettigt att justera det neråt...För min del fattar jag inte hur man kan välja bort dessa öar som resemål beroende på flyktingvandringen, känns som om folk har fått felaktig och ensidig information.
Folk HAR fått felaktig och ensidig information. Det som publicerats i media har varit skräckscenarion INNAN folk blivit räddade. Många volontärer och turister har filmat de mest dramatiska ögonblicken och sen lagt upp detta på sociala medier eller sålt vidare till tidningar. Det pratades bara om eländet och den vinklingen fick det. Ingen pratade om hur BRA det faktiskt var att flyktingarna kommit i hamn, blev omhändertagna, fick mat och kläder av lokalbefolkning och frivilligorganisationer. Att de inte på något sätt störde en enda turist och att de, som regel, fick skjuts vidare över bergen. En del av dem gick, det stämmer. Men långt ifrån alla. Angelina Jolie, Susanne Sarandon och påven mfl har inte gjort saken ett dugg bättre då de givit Lesvos en väldigt missriktad publicitet med sina besök under flyktingkatastrofen. Vad skulle de dit att göra alls? Flyktingarna blev redan omhändertagna av de boende. Det enda som hände var att Lesvos fick ännu mer missriktad och oönskad publicitet. Ön är fantastisk, människorna borde belönas tusenfalt och åter tusenfalt för sina insatser. Molyvos är den lugnaste, vackraste och tryggaste plats du kan föreställa dig och så är hela kustremsan. Nä, skicka tillbaks påve och filmstjärnor på semester till Lesvos och ge ön den goda och positiva publicitet den förtjänar istället.

Senast redigerad av Thira den 2016-08-22 klockan 14:12.
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:43.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT