Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-10-01, 22:37
ofelias avatar
ofelia ofelia är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007
Standard Får det gå till så?!

Jag är så irriterad!!! Satt ikväll för att boka biljetter till Aten som kostade 680:- styck när jag började min bokning. När jag så kom till sista sidan i min bokning så kostade biljetterna helt plötsligt 995:- styck. Så resan blev 1200:- (bokade 4 biljetter)dyrare på de 3 min som jag höll på att fylla i min bokning. Nu när jag går in på SAS så har de höjt resan till 995:-. Kan de ändra priset mitt under en bokning? Nu vågar jag ju inte att låta bli att boka även om det blev dyrare än jag tänkt mig, för nästa gång jag tittar kostar de väl det dubbla.

Jag vet att biljetterna är mycket billiga ändå, men jag tycker inte att det de gjorde känns OK.
/Ofelia
Svara med citat
Gammal 2009-10-01, 23:19
grimms avatar
grimm grimm är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009
Standard Sv: Får det gå till så?!

Hej Ofelia,

Nu framgår det inte helt klart av ditt inlägg vilket bolag du försöker boka med, men visst hinner de ändra priset på 3 minuter... tyvärr.

Flygbolagens prissättning är så gott som helt o hållet baserad på tillgång o eferfrågan. Är det ett sällskap som som gör en "spökbokning" innan du hunnit betala din biljett, då kan den bli dyrare.

Sedan att SAS har rasat i service varje år sedan jag började resa i tjänsten(1989) gör det inte bättre.
Jag kan istället rekommendera Blue one. Ett bolag som ägs av SAS, men som fortfarande värderar sina passagerare, iaf enligt min erfarenhet, man får mat dryck o sprit till kaffet om så önskar.
En liten omväg via Helsinki, men där spenderar jag gärna ett par dagar! Helsingfors är vad Stockholm aldrig kommer att bli, en trevlig, serviceinriktad stad med mycket god mat och trevliga restauranger med specialteman på underbart konstiga plaser, mitt i stan!

Oj, nu gled jag iväg från ämnet, men helsinki (helsingfors) är min favoritstad i norra europa. Jag älskar den stan!

/Grimm, INTE AFFILIERAD MED BLUE ONE!!!!
Som just nu känner att hösten börjar bli påträngande, och kall.
Svara med citat
Gammal 2009-10-02, 05:42
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Nu framgår det inte helt klart av ditt inlägg vilket bolag du försöker boka med, men visst hinner de ändra priset på 3 minuter... tyvärr.
Asch, systemet känner av att någon börjar bokningen och höjer priset just av den anledningen. Det kommer jag, paranoid som jag är, tro tills någon vittnar om det motsatta fenomenet.
Svara med citat
Gammal 2009-10-02, 05:44
ofelias avatar

Hej!
Ja, det var SAS som jag bokade med.
Jag inser att de FÅR göra på detta sätt, det är mer av etisk art min fråga är ställd. Jag förstår att de får göra precis hur de vill med sitt bolag. Det är bara det att jag blev så himla arg!

Tack för tipset av Blue One!

/Ofelia
Svara med citat
Gammal 2009-10-02, 11:12
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Jag tycker det låter skumt rent tekniskt. Om man kryssar i en bokning till ett visst pris, hur kan systemet höja det innan man slutfört bokningen?

Jag förstår att du är irriterad Ofelia, det är fult gjort!
Svara med citat
Gammal 2009-10-02, 12:09
anoula
Gäst

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish Visa inlägg
Jag tycker det låter skumt rent tekniskt. Om man kryssar i en bokning till ett visst pris, hur kan systemet höja det innan man slutfört bokningen?
Det där förstår inte jag heller! Det borde väl finnas någon form av lagstiftning som garanterar att man får det pris man kryssat för? Att det höjts när man kommer till kassan låter fullständigt olagligt.
Svara med citat
Gammal 2009-10-02, 13:37
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Citat:
Ursprungligen postat av ofelia Visa inlägg
Hej!
Jag inser att de FÅR göra på detta sätt, det är mer av etisk art min fråga är ställd.
Jag är inte alls säker på att de får marknadsföra en vara till ett pris och sedan när affärstransaktionen skall slutföras ta ut ett högre pris.
Kan tänka mig att det strider mot konsumentköplagen, dock utan att veta säkert.
Ring eller dra iväg ett mail till SAS kundtjänst och beskriv vad som hänt. Kan vara intressant att se vad du får för svar.
Hota med ARN eller Sverker Olofsson om du inte får som du vill

Lars
Svara med citat
Gammal 2009-10-02, 13:55
Hellens avatar
Hellen Hellen är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

Dags att börja med skärmdumpning på bokningssajterna, de kan ju behövas som bevis.
Underligt att det just är SAS sida om det hände på, de kör ju en reklamkampanj om att inga avgifter tillkommer.....
Kanske menar de "efter betalning"?
// Helén
Svara med citat
Gammal 2009-10-02, 16:25
litentuvas avatar
litentuva litentuva är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2008

Då slänger jag in en undran till angående Norweigean och ändrade priser.
Har nämligen upptäckt ett märkligt fenomen på deras bokningssida.
På lågpriskalendern står det tex 499kr. Det priser står kvar o jag bokar för mig och barnen Men så fort jag fyller i 2 vuxna och 2 barn ökar priset till 699k. Vad kan detta bero på Vad jag vi nu funderar på är om vi ska boka en person + barn och en separat biljett för att komma undan. Det ända som kan hända är väl att vi inte får sitta ihop.
En annan tanke kan ju i och för sig vara att om jag bokar separat så hinner priset under tiden gå upp och allt sluta på ett högre pris än om vi tar smällen direkt. Känns inte juste i alla fall och något förvirrande......
Svara med citat
Gammal 2009-10-02, 22:06
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Avtalet görs väl då man klickar på OK för sista gången innan man betalar, efter det kan de inte höja priserna. Att det sedan känns lite oseriöst att ändra priset på en nästan genomförd affär är en annan sak. Det var väl någon annan här (Lissi?) som var med om något liknande men då inte avslutade affären och fick en i mitt tycke halvbra förklaring på det hela. Faktum är ju att det kan vara flera som sitter och försöker boka sista stolen i ett flygplan, då kan inte båda få den, här var det väl samma sak bara att det gällde sista stolen till ett visst pris, nästa stol var dyrare.

Mvh Janérik
Svara med citat
Gammal 2009-10-03, 00:00
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Tyvärr kan flygresorna bli dyrare även efter man klickat på "ok". Det brukar stå att de förbehåller sig rätten att höja pga av ev valutaförändring. Jag bokar aldrig själv reguljära biljetter på nätet eftersom jag jobbar på resebyrå (har ju gjort det men kommer inte ihåg just nu vad det står) men när man bokar charter står det tom att priset kan höjas under bokningen. Så tyvärr, så går det till så.
Svara med citat
Gammal 2009-10-03, 10:17
anoula
Gäst

[quote=Anna Pernilla;182558]Tyvärr kan flygresorna bli dyrare även efter man klickat på "ok". [quote]
Helt förkastligt i så fall!
Svara med citat
Gammal 2009-10-03, 11:00
Frappes avatar
Frappe Frappe är inte uppkopplad

Ort: Norra Sthlm, Nea Makri/ Nea Pendeli Athens Grekland

Finns en enkel förklaring under tiden du satt och bokade så hann någon annan klicka OK före dig och knep de sista platserna för det priset. Och du hamnade på nästa pris nivå! Varje flight har bara ett visst antal biljetter för tex 680 kr. Så det är inte det att flygbolagen ändrar just ens pris när man sitter och bokar. Såg nu att Janerik skrivit samma sak...sorry

Camilla

Senast redigerad av Frappe den 2009-10-03 klockan 11:02. Anledning: Såg nu att Janerik skrivit i princip samma sak....
Svara med citat
Gammal 2009-10-03, 11:26
anoula
Gäst

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
Finns en enkel förklaring under tiden du satt och bokade så hann någon annan klicka OK före dig och knep de sista platserna för det priset. Och du hamnade på nästa pris nivå! Varje flight har bara ett visst antal biljetter för tex 680 kr. Så det är inte det att flygbolagen ändrar just ens pris när man sitter och bokar.
Ahaa... ja det låter ju mycket mer logiskt och förståeligt i så fall. Tack för förklaringen Camilla!
Svara med citat
Gammal 2009-10-03, 17:39
Ivis avatar
Ivi Ivi är inte uppkopplad

Om det nu kan vara till tröst, så har detta hänt även oss. Anslutningsflyget till den senaste Greklandsresan (Luleå-Arlanda) blev ett par hundra kronor dyrare för sambon. Och jadå, jag bokade samtidigt för oss båda. Så kan det gå!

Ivi
Svara med citat
Gammal 2009-10-03, 18:32
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Asch, systemet känner av att någon börjar bokningen och höjer priset just av den anledningen.
Det betvivlar jag starkt att en seriös aktör som SAS skulle göra.

Citat:
Bokade du direkt på SAS eller via en agent på nätet? Agenten har nämligen inte 100% uppdaterade priser. De har bara "senaste fråga-priser" som kan vara flera dagar gamla...De kontaktar bara SAS när du du är steget före beställning för att konfirmera pris och att det finns plats kvar. Men om du bokade på SAS egen hemsida låter det skumt!

Citat:
Ursprungligen postat av anoula Visa inlägg
Det där förstår inte jag heller! Det borde väl finnas någon form av lagstiftning som garanterar att man får det pris man kryssat för? Att det höjts när man kommer till kassan låter fullständigt olagligt.
Nja. Se ovan.... Det beror helt på var man beställer biljetterna!

Citat:
Ursprungligen postat av Frappe Visa inlägg
Finns en enkel förklaring under tiden du satt och bokade så hann någon annan klicka OK före dig och knep de sista platserna för det priset.
Det är också en mycket möjlig förklaring. Jag råkade faktiskt ut för det förra året och fick ta en annan väg än jag hade tänkt mig....
Svara med citat
Gammal 2009-10-03, 19:19
ofelias avatar

Citat:
Bokade du direkt på SAS eller via en agent på nätet? Agenten har nämligen inte 100% uppdaterade priser. De har bara "senaste fråga-priser" som kan vara flera dagar gamla...De kontaktar bara SAS när du du är steget före beställning för att konfirmera pris och att det finns plats kvar. Men om du bokade på SAS egen hemsida låter det skumt!

Jag bokade via SAS hemsida - inga agenter. Jag inser att det här är ett I-landsproblem, men jag blev så irriterad.
/Ofelia (som ändå är glad över att sommaren 2010 är bokad)
Svara med citat
Gammal 2009-10-03, 20:05
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Citat:
Jag bokade via SAS hemsida - inga agenter.
Då låter det mycket märkligt! Hade jag varit i ditt läge hade jag kontaktat SAS och frågat hur detta kunnat hända. Har du fått ett pris på deras sida så ska ju det gälla! Be dem förklara sig och informera gärna oss övriga här om vad de säger.
Svara med citat
Gammal 2009-10-03, 21:12
grimms avatar
grimm grimm är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009

Hhhmm,

Märkligt,
Jag tänkte jag skulle vara en duktig idiot och gå in på SAS hemsida och påbörja en bokning, bara för att se om det dyker upp någon liten finstilt del som säger något, men icke så.

Om det nu inte ligger begravt under "användarvillkor", vilket inte skulle förvåna mig. För att orka igenom dem så krävs det en syn i hök-klass, för att inte tala om ett tålamod som skulle göra änglar avundsjuka....

/Grimm
Svara med citat
Gammal 2009-10-03, 21:57
Janériks avatar
Janérik Janérik är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Anna Pernilla Visa inlägg
Tyvärr kan flygresorna bli dyrare även efter man klickat på "ok". Det brukar stå att de förbehåller sig rätten att höja pga av ev valutaförändring. Jag bokar aldrig själv reguljära biljetter på nätet eftersom jag jobbar på resebyrå (har ju gjort det men kommer inte ihåg just nu vad det står) men när man bokar charter står det tom att priset kan höjas under bokningen. Så tyvärr, så går det till så.
Jag är mycket väl medveten om att priserna på resan kan gå upp långt efter att man bokat biljetten men det är inte riktigt samma sak som i det aktuella fallet. Då finns ju faktiskt en synlig anledning till prishöjningen, valutakurserna kan alla följa och den prisändringen kommer närmare avresedagen.

Mvh Janérik
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:32.