Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-07-21, 14:19
Gita Gita är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Vatten - i flaska?

Undrar - varför dricker man flaskvatten i Grekland? Är det farligt att dricka kranvatten? Är det äckligt? På Kreta kan man dricka kranvatten, men alla turister kånkar på flaskor från affären...

Vad gör de bofasta? Och vad händer om man skulle dricka kranvattnet, blir man sjuk? Hur kokar grekerna sitt kaffe - av flaskvatten?
Svara med citat
Gammal 2010-07-21, 14:24
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Standard Sv: Vatten - i flaska?

I Katapola hade vi en brunn med kran unatför ytterdörren Fyllde våra flaskor med gott vatten hela veckan Bäde billigt och bra

Riitta
Svara med citat
Gammal 2010-07-21, 14:51
karinafps avatar
karinafp karinafp är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Nej, inte är det farligt! På vissa öar har det skett saltinträngning i brunnarna. På andra är det helt enkelt reningsmetoderna som kan ge en bismak. Eller också är vattnet väldigt kalkhaltigt, vilket också ger smak. Men du blir inte sjuk av det. På Karpathos, och många andra öar, finns det tappställen litet varstans med rent källvatten, där de bofasta - och vi - fyller på vatten.
Svara med citat
Gammal 2010-07-21, 14:52
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Jag dricker ofta kranvatten på Kreta. Visst det är lite annan smak än vad man är van med men det kan ju räcka med att man åker till en annan kommun i Sverige för att det ska smaka äckligt Men så har ju vi kring Vänern sveriges godaste vatten också så man är lite kräsen

Malin
Svara med citat
Gammal 2010-07-21, 15:14
Lajsa Lajsa är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Bakteriefloran skiljer sig ju från land till land, har man någorlunda känslig mage kan det ju därför vara en idé att dricka vatten på flaska i Grekland då kroppen inte är van vid grekernas bakterieflora. Precis som vissa greker, spanjorer osv säkert dricker vatten på flaska om de kommer till Sverige
Svara med citat
Gammal 2010-07-21, 16:05
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Vatten på Kreta har jag deklarerat i forumet mycket utförligt tidigare.
Helt tokigt att köpa flaskvatten där.
Måhända så har "Apollo" provision på all vattenförsäljning då de understryker att vatten bör drickas från inköpt flaska och inte från kranen.
Själv dricker jag vatten på alla öar direkt ur kran eller på taverna i karaff med lite is i.
Jag har inte dött ännu eller blivit magsjuk.
Om Gita drar sig till minnes så drack jag vatten på Ozon ur en kanna.
Jag dog inte.

Benämningen "vattenkaravanen" har jag dryftat tidigare i mina memoarer.
Athens vatten är inte gott, men fullständigt drickbart. Det är bara för häftigt klorerat.
Det finns fakta om någon är intresserad om hur det "exklusiva" flaskvattnet på Kreta tillverkas. Skicka ett pm så förklarar jag.

Däremot så i Italien eller Spanien skulle jag inte våga dricka från kranen.
Jag provade på Tenerife vilket jag djupt fick ångra.

Greklands fastland kan jag inte uttala mig om men Admirala vet säkert.

//Uffe
Svara med citat
Gammal 2010-07-21, 16:22
Ikaros2s avatar
Ikaros2 Ikaros2 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2009

Det er ikke alle steder i Hellas at vannet er like bra, - som i Norge, - som i Sverige. Men mange steder er det godt drikkevann, - rett fra springen. Se på lokalbefolkningen hva de gjør! Drikker de vann fra mugge (springen) kan du som regel trygt gjøre det samme. Jeg har imidlertid vært utsatt for å måtte be om å få vann fra springen, - etter at jeg oppdaget at folk ved nabobordet gjorde det. Man sparer mange kroner med å la være å drikke dyrt flaskevann, - spesielt om det er helt unødvendig!
Vannet rundt Kalamata er ihvertfall godt!
Svara med citat
Gammal 2010-07-21, 16:50

Jag kommer ihåg Uffes ord - Vattenkaravanen! Det får mig alltid att fnissa när jag ser folk släpa på vattenflaskor och dunkar.

Airtours guide sa i bussen (Kefalonia):"Och här på Kefalonia dricker vi vatten från flaska". Jag var för trött (försenat flyg pga flygplan som inte gick att lyfta med) för att orka fråga - varför?

Jag har också funderat på om resebolagen får provison för att säga så? De kunde ju säga - "Vattnet smakar annorlunda, så om ni är känsliga, köp vatten i flaska. Men det är inte farligt"...
Svara med citat
Gammal 2010-07-21, 19:02
Klick Klick är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

På Skiathos finns det kranar lite varstans i stan som kommer direkt från en källa. Smakar precis som en vanlig flaska vatten. Dricker inte ur kranen eftersom jag tycker att det smakar lite "räligt"
Svara med citat
Gammal 2010-07-21, 20:20
Rasmuss avatar
Rasmus Rasmus är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av Gita Visa inlägg
Undrar - varför dricker man flaskvatten i Grekland? Är det farligt att dricka kranvatten? Är det äckligt?
Jag undrar - varför dricker man flaskvatten i Sverige? Är det farligt att dricka kranvatten? Är det äckligt?

Uppenbarligen har svensken i gemen (och ungdomar i synnerhet) alldeles för mycket pengar. Åtminstone av vatten-i-flaska-förbrukningen att döma.
Glatt spenderar folk 20 SEK för en halvliter flaskvatten (gärna miljövidrigt importerat från exvis Frankrike), således 40 SEK per liter. Varför?
För det priset får man ungefär 40.000 liter, bakterifritt och rent och gott kranvatten (20.000 liter om man räknar skevt, vint, snålt och galet, om man nu vill det).
Alltså är det inte helt fel att räkna som följer.
En medelsvensk dricker cirka två liter vatten per dag, flaskdito.
Då slutar notan på mellan 20 och 80 SEK.
Räkna med det lägre priset (hmmm) och det hamnar på snudd 7.500 SEK på ett år. Det motsvarar minst två veckor på ett schysst boende på, exempelvis, Kalymnos i tvenne veckor, inklusive frukost, och flyg t/r från Stockholm, plus transfer, per person. Under högsäsong.
Räknar man däremot på det högre priset, eller någonstans på den övre skalan, så kan man gott och väl byta ut Kalymnos mot Maldiverna eller Kap Verde och ändå inte behöva lätta på plånboken, bara genom att ersätta detta förbannade kolsyrade och oftast smaksatta flaskvatten mot det otroliga kranvatten de flesta svenskar har tillgång till för ett löjligt literpris.
Subjektivt inlägg, må tyckas, men jag får det inte att stämma gnisselfritt att man gnäller över att priserna gått upp på semestermålet samtidigt som man (aningslöst? oansvarigt? likgiltigt?) läppjar på sin 50-centiliters Loka eller Perrier.
Nu kommer jag säkert få på pälsen så det sjunger om det, men det bjussar jag så gärna på. Ty tack vare ovanstående hade hela vår familj råd att spontanköpa en vecka "hem" i augusti. Bara så där. Och utan att det sved nämnvärt extra i någon plånbok.
Svara med citat
Gammal 2010-07-21, 20:30
nilams avatar
nilam nilam är inte uppkopplad

Mycket bra skrivet Rasmus

Malin
Svara med citat
Gammal 2010-07-21, 20:33

Inget flaskvatten här, inte! Vi har så gott och fint vatten i Järfälla! (Jag jämför med vattnet i Åbo - brrr!)

Det är just det som fick mig att fundera och bli lite småsur på Kefalonia - varför sa guiden så? Hade jag varit lite piggare så hade jag frågat - "Varför säger du så?"

Jag tror mer och mer att vi blir lurade, att man skrämmer oss turister så att vi köper flaskvatten. Men så länge man inte har bevis, så vågar man inte annat... vem vill bli magsjuk på semestern?

En parentes - En mamma på Karpathos tvingade ungarna att borsta tänderna med Ouzo eftersom flaskvattnet tog slut. Hallå...?!
Svara med citat
Gammal 2010-07-21, 21:05
Mollybus Mollybus är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

På Serifos dricker man kranvattnet. Kommer från en källa i bergen. Men på Milos ar det avsaltat havsvatten och inte lika gott. Ett av vindkraftverken på Milos driver avsaltningsanläggningen berättade vår hyresvärd för oss.
Svara med citat
Gammal 2010-07-21, 21:20
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Vi kollar alltid hur vattnet smakar i kranen....är det OK så köper vi inte vatten, smakar det salt eller mycket smak av "metall" så köper vi det vatten vi dricker...Inte för att vi tror att det andra är farligt utan att vi vill dricka GOTT.
Kalmar har jättegott vatten så vi är lite bortskämda.
Enda nackdelen med Tinos, som jag älskar, är att deras kranvatten INTE är gott att dricka. Till tandborstning helt OK, men inte mer.
Parga hade mycket godare vatten t ex. Jämfört med allt man lägger på mat, vin etc så är väl några 1,5 litersflaskor per dag á 70cent (om man köper storpack) helt OK.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2010-07-21, 21:58
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Om vattnet är drickbart beror på var i Grekand du är och vattentillgången på den ön. Till Folegandros komer vattnet med tankbåt då är det inte drickbart men går att använda till matlagning etc. Lokalbefolkningen dricker inte vattnet. På andra öar går det att dricka direkt ur kran ex på Kreta. På Naxos går det bra att hämta vattnet från källor som finns lite överallt men det är inte gott från ledningarna i Chora. På Amorgos i Katapola fanns det också speciella källor samt på Karpathos. Kolla där du är med lokalbefolkningen de vet.

Eva
Svara med citat
Gammal 2010-07-22, 08:28
Lajsa Lajsa är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Tänk så bra om man slapp köpa flaskvatten utomlandsTyvärr har jag begåvats/förbannats med en känslig mage så jag vet av erfarenhet att jag blir dålig om jag dricker kranvatten. Självklart kan det vara olika från ö till ö, men jag köper hellre vatten o får en härlig semester än tar risken o provar kranvattnet o blir dålig. Sen om symtomen sitter i magen eller psyket kan man ju spekulera i...
Svara med citat
Gammal 2010-07-22, 10:27
IRSAs avatar
IRSA IRSA är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Hur är vattnet på Samos då? Funderingar på att åka dit nästa gång jag åker.

Irene
Svara med citat
Gammal 2010-07-22, 12:03
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Ursprungligen postat av UlfWiman Visa inlägg
Greklands fastland kan jag inte uttala mig om men Admirala vet säkert.
Javisst!
Kranvannet på fastlandet i Hellas er trygt å drikke. Fordi fastlandet er så fjellrikt, har de aller fleste steder enkel tilgang til friskt fjellvann.

Noen ganger/noen steder tilsettes vannet kjemikalier. Disse kjemikaliene er ikke farlige, men kan gi vannet en smak som enkelte ikke liker. (Kranvannet i Norge tilsettes også kjemikalier om det trengs, så dette er ikke noe særegent gresk.)

Har det vært en meget lang tørkeperiode kan vannkvaliteten synke. Tørken kan også føre til at det finnes ekstra mye mineraler i vannet, og da drikker ikke grekerne det, fordi det ikke er bra å få i seg så mye mineraler. På en ferieuke eller to trenger man ikke bry seg om det.

Dette er generelle opplysninger, klart det kan være unntak (jeg er ikke lommekjent på hele fastlandet ) Er du usikker, spør i resepsjonen på hotellet, og hvis de sier at du ikke skal drikke vannet, spør hvorfor. Hvis årsaken er for høyt mineralinnhold trenger du som sagt ikke bry deg om det. (Kanskje heller ikke hvis de selger flaskevann fra resepsjonen.)

Det dårligste vannet i Hellas er i Athen, men selv det er det trygt å drikke.
Svara med citat
Gammal 2010-07-22, 12:10
UlfWimans avatar
UlfWiman UlfWiman är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

@Rasmus

Du får inte på pälsen av mig i alla fall.
Mycket bra skrivet med en viss poäng.

Se på länder söder om Kreta där vatten är guld värt.
Jag skulle knappt våga koka potatis i det de kallar vatten.
Vi har haft många projekt runt ikring där jag bor med
"flaskvatten" för export, men de flesta har stupat på
att "de" måste betala för vattnet till den som äger källan.
Då är det hela inte så intressant längre.

Okej för vatten med bubblor ibland då man behöver rapa
av någon anledning, i övrigt duger "kranen" lika bra.
Eller om man så vill tappa på flaska och ställ i kylen.
Oftast är det kylan i drycken vi dricker som alla vill åt.
Tänk er själva en varm öl eller ett glas varmt vin!
Nej, kall öl och svalt vin eller iskallt vatten.

För många år sedan gjorde jag studiebesök på
Coca Cola i Jordbro. Mycket intressant att se deras
vattensystem med sandtankar som Stockholmsvattnet
skulle rinna igenom för att bli rent(måste vara skitigt). Därefter till att bli Cola, Fanta m.m.
Jag säger bara: Hmm

Vi här i norr är rika! Vi sitter på hur mycket friskt vatten som helst.
Förr i tiden när jag kunde fara å fiska så kokades kaffe direkt ur tjärnen
eller dracks med kåsan. Okej, en och annan mygglarv har väl slunkit ner, men som farsan alltid sa: Lite skit rensar magen.

Lev väl och drick mycket vatten, framför allt i samband med
alkoholintag. Jag har av dumhet provat på att dricka öl och inget
vatten. Trots Mr. A's påstötning om att ta ett stort glas vatten
efter varje pilsner.
Det hela slutade i katastrof och uttorkning med efterföljande
besök på Xania hospital för intravenös påfyllning år 2003.
Mindre roligt med andra ord.

//Uffe
Svara med citat
Gammal 2010-07-22, 12:33
AndersK AndersK är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005

Vi har taigt för vana att fråga oss fram om lämplighet att dricka kranvatten på den ö eller plats vi vistas på. En tumregel har blivit att undvika att dricka det vatten som fraktas till en ö. Därmed inte sagt att det är farligt, men smaken.... Större öar, bl.a. Samos, har stora egna vattentillgångar och det har aldrig varit några problem att ta sig en klunk och fler därtill.

Det är för övrigt väldigt bra att detta ämne förs på tal. Vattnet i sig är en viktig delfråga. Den andra är förpackningen, denna högvärdiga oljeprodukt, som slängs och på de flesta öar bränns på helt öppna soptippar. Det är märkligt att detta får förekomma i ett land som ingår i EU och som har att följa dess regler i likhet med andra länder. Finns det något särskild undantagsregel för Grekland måntro eller tar man sig bara friheten?

Därför - undvik i allra möjligaste mån att dricka flaskvatten!

Anders
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:09.