![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Vi har fått goda Loukoumades på Karpathos och på Kreta tidigare, nu fick M mani på dem - han kunde äta middag och sedan direkt gå till ett annat ställe och äta 8 Loukoumades med en stor klick glass.
![]() Nu till frågan - någon som har bra recept på dessa Loukoumades? Jag har googlat lite och hittat recept, det verkar enkelt, men jag vet att någon (Karin?) testade att göra dem själv men det var svårt. I recepten står - fritera i olivolja, men jag undrar om inte vanlig frityrolja är bättre, neutral smak? |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Karin vars dotter är upphov till att Mike's numera har loukoumades på menyn... ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Så ni har aldrig lyckats att göra dem? Var går det fel? Jag vill inte lägga ner en massa tid/arbete på ett recept som är dömt att misslyckas...
Så det finns Loukoumades hos Mike's? Värt att tänka på... ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jodå, och till och med en liten loukoumadeskiosk på Karpathosgatan, det du!
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
I Paskalidous nya bok finns det recept
![]() I en taverna på Kalymnos får man ALLTID en stor tallrik med loukoumades till efterätt ![]() ![]() Riitta ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Ja, lokoumadesen vi får som belønning for at vi kom på tavernaen i Myrties er sååå goooode selv om jeg ikke er veldig glad i oljestekte kaker. Med honning dryppet over, mmmmm. Underlig dette, for jeg liker egentlig ikke honning noe særlig heller. Det må være ferien.........
|
|
|||
|
|||
![]()
Jag får väl försöka laga till en sats - men inte idag - i denna värme!
|
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Karin |
|
||||
|
||||
![]()
Jag gör 2 olika sorter lokumades en väldigt enkel och en med lite annan smak... och Så här gör jag....
25 gr jäst, 1 halv the kopp ljummet vatten att blanda jästen med och ytterligare ca 1 the kopp vatten till degen, 500 gr mjöl, 1 tsk salt, solrosolja till fritering, honung, valnötter. Jag rör ut jästen i vattnet, blandar salt och mjöl i sen skål. Sen häller jag över jästen och ca 1 the kopp ljummet vatten till sen arbetar jag i hop smeten tills det blir en tjock och jämn smet. Låter den stå ca 2 timmar det ska bildas små bubblor på ytan. Värmer upp oljan och så anänder jag en matsked som jag blöter, " klickar i lika stora delar smet i oljan och formar med skeden och rör om så det får färg överallt. Lägger sen upp på fat ringlar lite honoung och hackade valnötter över. Nästa smet gör jag så här... 3 dl vatten, 20 g jäst, 6 dl vetemjöl, 1 halv tsk kanel, lite salt, 1 dl varm mjölk, 2 vispade ägg, solrosolja till fritering , socker och kanel samt finhackad mandel till ganering. Sockerlag 225 g honung, 1 och halv dl socker, 1 msk pressad citron, 1 kanelstång. häll upp ljummet vatten i skålen och smula ner jästen rör om ordentligt, täck över skålen och låt stå varmt i 20 min tills blandningen skummar. Blanda sen mjöl, kanel och salt i en stor skål och häll sen över jästblandningen, mjölk och 1 och halv dl ljummet vatten rör i hop degen, blanda i äggen och se till att du får en slät det. Knåda ganska ordentligt så bubblorna kommer upp till ytan. låt sen vila. Gör sockerlagen blanda allt i en kastrull och värm försiktigt till sockret har löst sig och låt små koka i ca 10 min. låt sen bli kall plocka bort kanelstången . Hetta upp oljan och lägg ner en matsked deg i taget och fritera ca 3 till 5 minuter. de ska bli fluffiga och gyllenbruna. Låt dem rinna av. Blanda socker och kanel och rulla de varma loukomades i detta sen lägger du dem på en tallrik häller på sockerlagen och låter stå 1 timme därefter på med den hackade mandeln. Mumms! Gott till Frappe.... ![]() Camilla |
|
|||
|
|||
![]()
Tack snälla Camilla! Nu kommer Mathias att bli lycklig...
Har bakat halva dagen, Vinbärskaka, Chokolate Chip Cookies och Vridna Baguetter. Svettigt! |
|
||||
|
||||
![]()
Tack, säger jag också! Lite kladdigt så att man får slicka fingrarna som ett barn. Gott, gott.
|
|
||||
|
||||
![]()
Väldigt gott med vaniljglass och gott kaffe till.
Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Men åhhh vad jag blev hungrig av denna tråden...
![]() Längtar ner till Skiathos nuuuu!!!! ![]() |
![]() |
|
|