Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-03-11, 17:12
Solna Solna är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2013
Standard Hjälp med val av Ö

Hejsan!
Det är så att vi, ett 21årigt par är på jakt efter en resa till Grekland nu i sommar, men har haft lite problem med att välja Ö.
Vi har tidigare varit på Skiathos, Kos och även Parga på fastlandet.

Vi vart båda helt kära i Skiathos och Parga då det verkligen var perfekta för oss så vi vill gärna hitta någonting i stil med just dessa två.

Vi har båda kollat runt lite på Naxos och Santorini, men vi skulle gärna vilja få lite tips från er som kan mer än oss.

Det vi söker: Mysiga gränder, Fina stränder, Bra restauranger och en någorlunda billig resa.

Tack på förhand!
Svara med citat
Gammal 2013-03-11, 19:36
larvih larvih är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: jul 2010
Standard Sv: Hjälp med val av Ö

Naxos har det hele.

Vælger I charter er det via Santorini eftersom flyvepladsen ligger på den ø.

Alternativt kan I flyve til Athen og sejle med færge til Naxos.
Svara med citat
Gammal 2013-03-11, 20:52
Malina Malina är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Jo, Naxos är BRA!!!
Svara med citat
Gammal 2013-03-11, 20:56

Naxos känns just nu som hetaste ön för oss två. men hur är det med resa till och från Naxos, tänkte mer på att jag hört att dit och från resan kan bli lite problematisk?

Tack för så snabba svar
Svara med citat
Gammal 2013-03-11, 21:32

Det eneste problematiske ved rejser til og fra Naxos er strejker og storm.

Blue Star færgerne sejler til og fra Naxos året rundt. Det er meget store færger, som ikke stopper på grund af lidt blæsevejr.

Apollo har en lille transferbåd (Alexander) som sejler fra Santorini til Naxos, og den kan stoppe af og til. Når det sker transporteres rejsende med Blue Star færgerne i stedet.

Men der findes flere andre færger på ruten.

Rejser i på egen hånd, og flyver til Santorini, vil det være en god ide at tage den sidste nat på Santorini inden hjemrejse.
Svara med citat
Gammal 2013-03-11, 21:45

otroligt bra info tack Larvih och Malina!

Finns det några andra öar som man kan ha i "backup", då vi gärna vill ha lite att välja på innan vi bestämmer oss?
Svara med citat
Gammal 2013-03-11, 21:52

Citat:
Ursprungligen postat av Solna Visa inlägg

Finns det några andra öar som man kan ha i "backup"...

Ios chora er rigtig hyggelig/mysig og der findes fine strande på øen.

Hotelpriser på Ios er ok og der er gode færgeforbindelser til og fra Santorini og Naxos.
Svara med citat
Gammal 2013-03-12, 09:17
Birgitta63s avatar
Birgitta63 Birgitta63 är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2007

Citat:
Hejsan!
Det är så att vi, ett 21årigt par är på jakt efter en resa till Grekland nu i sommar, men har haft lite problem med att välja Ö.

Vi vart båda helt kära i Skiathos och Parga då det verkligen var perfekta för oss så vi vill gärna hitta någonting i stil med just dessa två.

Vi har båda kollat runt lite på Naxos och Santorini, men vi skulle gärna vilja få lite tips från er som kan mer än oss.

Det vi söker: Mysiga gränder, Fina stränder, Bra restauranger och en någorlunda billig resa.

Tack på förhand!
Gillade du Parga så res till underbara Skopelos . Sjäv varit på Skopelos samt var 100% nöjd , därav mitt resebrev från 2009 .
I sommar åker vi till Parga som vi aldrig varit på
Birgitta
Svara med citat
Gammal 2013-03-12, 09:27
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Både Ios och Paros borde passa er samt naturligtvis Skopelos. Personligen gillar jag Paros bättre än Naxos men det beror nog på att jag tycker att det är för mycket svenskar på Naxos. Ios har väldigt fina stränder, en vacker Chora och en behaglig prisnivå.

Eva
Svara med citat
Gammal 2013-03-12, 12:14
LasseN LasseN är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2013

Naxos forever! Ni lär inte bli besvikna! Långa stränder,mysiga stränder egna stränder.Långa gränder,mysiga gränder,oupptäckta gränder.Fantastiskt utbud av restauranger av varierande slag! Lägg därtill öns historia om det intresserar att fördjupa sej i,egna utflykter över hela ön som är stor,varierande med sina berg och dalar och bördig som få. Går utmärkt att utforska med bil, cykel (med eller utan motor) eller varför inte med den lokala bussen till tex Apollonas med ett spektakulärt skådespel utanför bussfönstret! Många pratar om resan mellan Santorini och Naxos som något negativt men själv har jag aldrig haft något problem med dom tre timmarna.För mej har det varit som en liten bonus att kunna sola på däck med en bra bok och en kall öl och med lite grekisk musik i hörlurarna.
Oavsett vad ni väljer för alternativ så ha en riktigt härlig semester!!!
Lasse
Svara med citat
Gammal 2013-03-13, 09:26
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Hur länge ska ni var borta?
Svara med citat
Gammal 2013-03-13, 10:03
lelo lelo är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2008

Citat:
Hejsan!
KEFALONIA! Jag och min sambo är i er ålder och har varit på Naxos, Paros, Kefalonia och Karpathos.. Kefalonia är perfekt om ni vill ha det genuina grekland men ändå ha möjligheten till lite fart inne i stan! (med fart menar jag att det finns affärer och så, inte värsta feststället direkt) Vi hyrde bil och körde runt hela ön och den är helt fantastisk! Den bästa resan i mitt liv tror jag faktist. Det bästa är att man landar direkt på ön också och slipper transfern med båt som det är till Naxos och Paros.. Det är visserligen otroligt mysigt och man ser mkt från båtfärden men det negativa är att det kan kännas som att man förlorar en semesterdag iochmed att man inte är framme förrens på eftermiddagen och sedan går båten tillbaka supertidigt (kring 6 om jag inte minns fel) på hemresedagen.. Så man skall nog vara iväg två veckor om man ska till Naxos, men det är en helt fantastisk ö i övrigt!

Har lite funderingar kring Skiathos.. Är det ngt du kan rekommendera? Har själv kollat på resor dit nämnligen!
Svara med citat
Gammal 2013-03-13, 11:49
elladas avatar
ellada ellada är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2009

NAXOS så är det bara
Svara med citat
Gammal 2013-03-13, 15:34
Ewakis avatar
Ewaki Ewaki är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Ursprungligen postat av LasseN Visa inlägg
Naxos forever! Ni lär inte bli besvikna! Långa stränder,mysiga stränder egna stränder.Långa gränder,mysiga gränder,oupptäckta gränder.Fantastiskt utbud av restauranger av varierande slag! Lägg därtill öns historia om det intresserar att fördjupa sej i,egna utflykter över hela ön som är stor,varierande med sina berg och dalar och bördig som få. Går utmärkt att utforska med bil, cykel (med eller utan motor) eller varför inte med den lokala bussen till tex Apollonas med ett spektakulärt skådespel utanför bussfönstret! Många pratar om resan mellan Santorini och Naxos som något negativt men själv har jag aldrig haft något problem med dom tre timmarna.För mej har det varit som en liten bonus att kunna sola på däck med en bra bok och en kall öl och med lite grekisk musik i hörlurarna.
Oavsett vad ni väljer för alternativ så ha en riktigt härlig semester!!!
Lasse

Kunde inte ha sagt det bättre själv! Naxos gör sällan någon besviken!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:40.