Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-05-12, 15:20
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005
Standard Thessaloniki direkt!

Jag säger bara WOW! Vilken stad detta är. Vi som älskar Aten av hela vårt hjärta blev glada att Thessaloniki är så annorlunda. Vi kommer aldrig att behöva välja den ena stan elled den andra, bara välja BÅDA.
Efter en snabb och som vanligt trevlig flygtur med RA landade vi igår ca kl 11 i Thessaloniki. På flyget fanns också TobbeS och laero som ska skåda fåglar en vecka 30 mil nordost om T. Buss till centrum 3 euro för båda och sen 10 min promenad till hotellet, där vi fick välja rum i princip då vi skulle stanna 10 nätter. Vi bor på våning 7 ( jättebra motion för mig som inte gillar hiss), med utsikt över en arkeologisk utgrävning. Kanonfint! Sen brer det gamla Thessaloniki ut sig ovanför och vi ser Kastro och gamla stan dit vi ska vandra upp i morgon.
Vädret vart efter inchecknig riktigt "Lissiväder" 21 grader ovh ett formidabelt ösregn under några timmar. Det bådade gott och jag kände mig genast hemma ..
Vi tog en promenad i regnet några kvarter och åt sen gott och billigt, 4 smårätter, bröd, retsina, öl och vatten 21 euro och då fick vi en stor portion glass på huset.
Vi vilade sen ett par timmar då vi misssat en natts sömn pga nattkörning till flyget. Kl 20 sammanstrålade vi med " Claes på Lesvos" och hans fru Carin på en taverna runt hörnet. Där åt och drack vi oss igenom 6-rätters måltid , så gudomligt gott! Vin och tsipouro också till. Vin på huset tillkom, samt stor glassportion på det! Oj så trevligt vi hade! Tack ni båda om ni läser detta!!!
Idag har solen lyst ovh det har varit upp till 24 grader. Vi har promenerat längs havet till Vita tornet. Där tog vi en sightseeingbuss 70 min så vi fick en uppfattning om stan. När vi hoppade av så gick vi till några av sevärdheterna, bla a Galerianus båge och kyrkan Agia Sofia. Kyrkor finns i varje kvarter f ö. Vi åt god lunch med briam, ett glas vin och öl till Claes. 12.50 euro. Det är väldigt billigt här ! Vi har ytterligare promenerat i Ladadika, ett mysigt område som påminner om Psirri/Monastiraki i Aten, men inte alls så nedklottrat. Nu vila! Återkommer.
Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-05-12, 16:22
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012
Standard Sv: Thessaloniki direkt!

Låter helt underbart Lissi!..

Sunny, som njuter för fullt på Sifnos.
Svara med citat
Gammal 2015-05-12, 16:28
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Så fint det låter! Ha det fortsatt bra, här väntas det på mera rapporter beroende på vad du hinner och orkar.

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2015-05-12, 17:53
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Der är länge sen, nu, men jag minns med nöje när vi traskade runt i Thessaloniki, så pass att jag fick skoskav. Nånstans i universitetsområdet fanns (finns) en gata där varenda trottoar upptogs av ikonmålare eller souvlakiställen.
Svara med citat
Gammal 2015-05-12, 17:59
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Vädret vart efter inchecknig riktigt "Lissiväder" 21 grader ovh ett formidabelt ösregn under några timmar. Det bådade gott och jag kände mig genast hemma
Jag förväntade mig två saker när du kom med din första rapport: att det skulle var Lissiväder, och att ni skulle tycka om staden väldigt mycket, och jag fick rätt.

Intressant att Aten och Thessaloniki skiljer så markant åt.

Ser fram emot fler rapporter. Tack för att ni delar med er.
Svara med citat
Gammal 2015-05-12, 19:52

Janne! Efter en underbar kväll, med supergod mat på ett "hål- i våggen"ställe vid saluhallen, så sitter vi på en ouzeria granne med vårt hotel. Den unge ägaren undrade var vi var ifrån. När han hörde att vi var från Sverige berättade han att hans bror jobbar som lungläkare på Karlskrona lasarett. Så får Du problem kan Du få vård av en grek
Det unga värdparet har gett oss fina tips för fortsatt vistelse!

Lissi och Claes- njuter 200% !
Svara med citat
Gammal 2015-05-12, 20:07
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Så får Du problem kan Du få vård av en grek
Yippie! Hoppas att vi slipper träffas på sjukhuset dock.

(Min tandsköterska är från Grekland.)
Svara med citat
Gammal 2015-05-12, 20:13

Citat:
Ursprungligen postat av Kalimera Visa inlägg
Yippie! Hoppas att vi slipper träffas på sjukhuset dock.

(Min tandsköterska är från Grekland.)
Svara med citat
Gammal 2015-05-12, 22:38
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Låter ljuvligt!
Njut vidare.
//
KR
Svara med citat
Gammal 2015-05-13, 15:54

Idag har vi ägnat oss åt Thessalonikis historia.
Vi började med, att efter frukosten promenera i strålande sol dryga 3 km rakt upp mot Kastro, den muromgärdade gamla delen av Thessaloniki.Vi ser Kastro från vår balkong fö. Det var slingrigt och backigt och varmt. Solen drog sig snabbt över 20 grader och fortsatte under dagen mot 25. Att gå längs den vackra muren med alla blommor var vackert! En mycket fin del av stan med nya och gamla hus sida vid sida.Ett härligt folkliv också att njuta av.
Vi gick in i en del av befästningen som varit fängelse fram till 1989. Kvinnoavdelning och manlig avdelning samt väldigt läskiga isoleringsceller. Politiska fångar satt också här och man kan ju tänka sig vilken tortyr de utsattes för under t ex juntatiden.
Efter några timmars strosande och njutande av utsikten ner över centrala stan och havet gick vi sakta nedför igen för att äta lunch i saluhallsområdet. Gissa om det var skönt att vila benen! Så fortsatte vi till hamnen och såg bla en stor kryssare från Malta. Efter det gick vi hela långa hamnpromenaden Niki. Varenda hus har kafeer i bottenvåningen och de är fulla av gäster Vid Vita tornet gick vi de sex våningarna upp och på varje plan fanns interaktiv info som man lyssnade på i en telefon man fick med sig . Fantastiskt och hela Thessalonikis historia i ord bild och film fick vi uppleva på väg upp. Utsikten uppifrån är fin och nu såg vi Kastrot från andra hållet. Ingen dålig promenad insåg vi. Så drog vi oss hem via gator vi redan hittar bra i. 1,5 mil lite drygt så här långt idag. Nu lite vila och dusch och ikväll nya äventyr! Vi är så glada över denna resa i en fantastiskt mysig storstad. T måste fö vara Europas kafetätaste stad!
Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-05-13, 16:25
Thira Thira är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2013

Oj så ni håller igång! Härligt att läsa. Historia är så intressant och det ger så mycket att ta sig iväg till olika slott och museum och, för den delen, fängelser. Nutidshistoria som antik historia. Allt är intressant och lärorikt. Allmänbildningen får sig en vitaminkick på kuppen
Det grekiska fastlandet har så mycket att se och göra. Blir bara mer och mer förtjust och börjar fundera seriöst på att byta öluff mot roadtrip med buss istället
Svara med citat
Gammal 2015-05-13, 16:37
Kalimeras avatar
Admin

Citat:
Vi är så glada över denna resa i en fantastiskt mysig storstad.
Jag börjar så smått fundera om inte T skulle passa mig också. Tack för ännu en bra dag!
Svara med citat
Gammal 2015-05-13, 16:40

Thira, vi är inne på samma sak, att " bussluffa" på fastlandet. Flyga till Aten och sen ta oss upp till Thessaloniki och norrut också med buss. Flyga hem från Thessaloniki. Att göra en ny typ av resa lockar! Jag har ju varit i detta område förr och då åkt runt med bil. Har även bilat runt Ioanninana, Zagoria och Meteora m fl platser och även från Parga åkt bil till Aten och åter med olika stopp. Peloponessos har fått en veckas rundtur och även fastlandet ner till Sunio och upp till Marathon. Jag älskar fastlandet! Nu lockar just sträckan mellan Aten och Thessaloniki. Men först ska vi njuta av 7 dygn till här.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-05-13, 17:24
Outis avatar
Outi Outi är inte uppkopplad

Härligt att läsa om min gamla studentstad Thessaloniki!
Den bästa staden i Grekland, staden med de trevligaste människorna och staden med den bästa maten i Grekland. Enligt mig alltså...
Som du Lissi konstaterar, finns det väldigt många kyrkor i staden, vill tipsa om Agios Demetrios med sina katakomber, Agia Sophia och Rotunda. Finns även många små kyrkor, tex min favorit St Nicolaos Orfanos. (Den ligger dessvärre i Ano Poli, där ni redan strosat runt vad jag förstår av ditt inlägg tidigare). Rekommenderar att besöka Modiano, marknaden i staden, däromkring finns också många trevliga restauranger att besöka. Arkeologiska och bysantinska museet är måsten, men tycker även att judiska museet är mycket intressant då den beskriver den grekisk-judiska befolkningens historia och hur de i princip helt förintades av nazisterna.

Sätt er på ett av kaférna på Nikis och studera hur Thessaloniki-borna strosar runt och visar upp sig på kvällarna... :-)

Skulle vara trevligt om du kunde lägga upp lite bilder från Thessaloniki, så fler upptäcker denna pärla i norra Grekland!

//Outi
Svara med citat
Gammal 2015-05-13, 19:16

Outi! Håller med om att Thessaloniki har jättetrevliga människor! Glada och pratsamma och hjälpsamma. Maten är så god och så FÖRVÅNANSVÄRT billig. Vi blir lika förvånade varje gång vi ska betala!
Judiska museet ska absolut besökas då jag nyligen läst Victoria Hislops The thread som utspelas i Thessaloniki mellan åren från den stora branden 1917 till andra världskrigets slut. Mycket bra bok. Ag Sofia har vi varit vid, men vid fel tidpunkt för att komma in. Likaså vid Rotundan. Inte öppet då vi varit där. Vi bor mitt i stan så vi har nära till allt. I eftermiddags satt vi vid Nikis och åt glass. Katakomberna i Ag Dimitriokyrkan har vi nära till. Tack för tipset .
Ja här finns mycket att se. Vi bor nära marknadsområdet och där är mysigt att gå, om vi pratar om samma....

I morgon tar vi oss ut ur stan till Paliora...Det ska vara fint väder några dar till, sen blir det ev.regn. Då finns mycket här att se i museiväg. Det är härligt att ha så gott om tid här.
Resebrev med bilder kommer när jag kommit hem.
Lissi

Senast redigerad av Lissi den 2015-05-13 klockan 19:32.
Svara med citat
Gammal 2015-05-13, 19:16
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Citat:
Buss till centrum 3 euro för båda och sen 10 min promenad till hotellet, där vi fick välja rum i princip då vi skulle stanna 10 nätter. Vi bor på våning 7 ( jättebra motion för mig som inte gillar hiss), med utsikt över en arkeologisk utgrävning. Kanonfint! Sen brer det gamla Thessaloniki ut sig ovanför och vi ser Kastro och gamla stan dit vi ska vandra upp i morgon.
Kanske vi hamnar i Thessaloniki under en resa i höst i de norra delarna i Grekland. Berätta gärna vad ert hotell heter för mig!
Svara med citat
Gammal 2015-05-13, 19:30

Citat:
Ursprungligen postat av xenos Visa inlägg
Kanske vi hamnar i Thessaloniki under en resa i höst i de norra delarna i Grekland. Berätta gärna vad ert hotell heter för mig!
Xenos vi bor på hotel Esperia, Olympou 58.
Mycket bra, men litet badrum, dock helt ok. Bra städning och handduksbyte varje dag och nya lakan efter 2 nätter. Helt onödigt ofta tycker vi...Typisk grekisk hotellfrukost. Enkel men helt ok. Väldigt trevlig personal!
Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-05-13, 20:31
karis avatar
kari kari är inte uppkopplad

Citat:
Outi! Håller med om att Thessaloniki har jättetrevliga människor! Glada och pratsamma och hjälpsamma. Maten är så god och så FÖRVÅNANSVÄRT billig. Vi blir lika förvånade varje gång vi ska betala!
Judiska museet ska absolut besökas då jag nyligen läst Victoria Hislops The thread som utspelas i Thessaloniki mellan åren från den stora branden 1917 till andra världskrigets slut. Mycket bra bok. Ag Sofia har vi varit vid, men vid fel tidpunkt för att komma in. Likaså vid Rotundan. Inte öppet då vi varit där. Vi bor mitt i stan så vi har nära till allt. I eftermiddags satt vi vid Nikis och åt glass. Katakomberna i Ag Dimitriokyrkan har vi nära till. Tack för tipset .
Ja här finns mycket att se. Vi bor nära marknadsområdet och där är mysigt att gå, om vi pratar om samma....

I morgon tar vi oss ut ur stan till Paliora...Det ska vara fint väder några dar till, sen blir det ev.regn. Då finns mycket här att se i museiväg. Det är härligt att ha så gott om tid här.
Resebrev med bilder kommer när jag kommit hem.
Lissi
Jeg leser og "følger" dere med s t o r interesse, Lissi

Thessaloniki lokker mer og mer, jeg har også lest Hislops' fine og gripende bok "Tråden"

Ønsker dere fortsatt herlige og opplevelsesrike dager
Svara med citat
Gammal 2015-05-13, 23:29
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Låter verkligen härligt! Har bara varir där över dagen en gång för över 20 år sedan och den gången då, kunde jag aldrig tänka mig och resa tillbaka. Mycket har säkert förändrats och missade garantert mycket på ett kort dagsbesök. Ha en fin resa vidare!
Svara med citat
Gammal 2015-05-14, 05:51
xenoss avatar
xenos xenos är inte uppkopplad

Citat:
Xenos vi bor på hotel Esperia, Olympou 58.
Mycket bra, men litet badrum, dock helt ok. Bra städning och handduksbyte varje dag och nya lakan efter 2 nätter. Helt onödigt ofta tycker vi...Typisk grekisk hotellfrukost. Enkel men helt ok. Väldigt trevlig personal!
Lissi
Och läget låter också bra. Ser fram mot mer av Thessaloniki.
Tack så mycket.
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:31.