Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-05-17, 07:01
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Fråga

Har nu efterlyst mina elektroniska biljetter eftersom resan närmar sig och är van från resor med andra arrangörer att biljtterna skickas tidigare. Biljetten går inte att dra ut direkt från nätet men väl bekräftelsen. Kanske har mailservern på jobbbet stoppat mailet men enligt teknikerna verkar det inte så. En vänlig dam på Apollo lovade skicka biljetterna till min hememail men dagarna går och igår lovade en vänlig man att skicka dom både med email och post. Hoppas hans löften fungerar bättre. Med email kom det ett automeddelande att biljetterna bara kan skickas ut till den email som uppgavs vid bokningen, ok det förstår jag men dessutom innehöll mailet meddelande om hur man betalar, bokar reseförsäkring och länkar hit och dit. Brukar ni som reser och bokar enkelbiljetter med Apollo få era biljetter innan ni reser eller är det ok att stå på flygplatsen med bara en bekräftelse? Jag ska dessutom på tjänsteresa till Stockholm strax innan så jag är inte hemma till dagen innan avresan. Jag har inte ens fått biljetten till avresan så hemresan har jag inte börja efterlysa än. Tilläggas kan att biljetterna är betalda för flera månader sedan och att jag reser i början av juni. Konstigt att Apollos personal säger att det är bara att lämna en annan emailadress när det stridet mot deras bokningsregler. Stämmer info i det nya mailet kommer ju biljetterna inte heller med post. Vore enklare med ett elektroniskt bokningsnummer.

Eva
Svara med citat
Gammal 2006-05-17, 07:26
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Standard Sv: Fråga

Biljetten kommer 2-4 veckor innan avresa, enligt den bokningsbekräftelse jag har fått från dem, så det är väl möjligt att din biljett inte är skickad ännu, för visst är det några veckor kvar innan du ska åka?

Jag har tre liknande edfarenheter och alla gångerna funkade det utan strul:

Jag bokade en gång en restresa så sent så att de inte skickade någon biljett innan resa och då räckte det med bokningsbekräftelse och bokningsnummer, både för utresa och hemresa.

En bekant glömde en gång biljetterna och bokningsbekräftelsen hemma. På flygplatsen sa de att det var inga problem eftersom hon kunde legitimera sig, men att de inte kunde garantera att det skulle bli lika enkelt med incheckningen på flygplatsen i Grekland vid hemresan och fixade därför ett papper åt henne, vill jag minnas.

När min dotter skulle till Skåne i påskas kom det ingen e-biljett trots att bokningsbekräftelsen kommit som den skulle. Jag ringde och frågade efter den efter några dagar och då skickade de den. Det var SAS det.

Din biljett kommer nog snart. Om inte annat så du har ju bokningsbekräftelse och ett bokningsnummer och det räcker säkert. Och som sagt, det finns nog tid kvar ännu innan den "ska" vara utskickad.
Svara med citat
Gammal 2006-05-17, 07:28
Celbes avatar
Celbe Celbe är inte uppkopplad

För ett par år sedan var vi i en liknande situation, i alla fall vad det gällde biljetten hem. Vi hade då bokat enkelbiljetter med Apollo, Samos ut och Rhodos hem. Biljetten till Samos fick vi i tid innan vi åkte men hemresebiljetten kom naturligtvis medan vi var borta. Men det gick bra att checka in på flygplatsen på Rhodos fast vi bara hade bekräftelsen. Jag tror det var fler i kön som var i samma situation.

Fast det är inte så bra för resehumöret när man måste strula med biljetten först!

Celbe
Svara med citat
Gammal 2006-05-17, 07:33
Chriss avatar
Chris Chris är inte uppkopplad

Förra året gick jag också och var nervös för jag inte hade sett röken av eller hört något om min hemresebiljett från Santorini med Apollo.

Vid kontakt med Apollo berättade en dam att de brukar skicka dem ca 14 dagar före. Men då var jag redan nere i Grekland!

Minns dessvärre inte om jag skyllde på en "datakrasch", eller något annat, men den vänliga damen skickade i alla fall hem min biljett via vanliga posten. Men det är ett år sedan och de kanske har andra rutiner nu. Återstår att se för egen del hur det går i år.

Chris
Svara med citat
Gammal 2006-05-17, 08:17
Eva Ls avatar

Idag kom hemresebiljetten prydligt till min arbetsemail och enligt bokningen på hemsidan ska utresan vara skickad till min email den 9 maj. Antagligen har något gått snett där. Ringde idag igen och fick då veta att min emailadress plockats bort från bokningen på utresan och att biljetten garanterat kommer i pappersform. Mailet som kom från Apollo igår var således överflödig information. Jag har inget särskilt stort trygghetsbehov vid resande men vill ändå helst ha mina biljetter eftersom många flygbolag tar ut en hög extraavgift om biljetten saknas. Trevlig personal på deras kontor i varje fall.

Naturligtvis borde jag varit så förutseende att jag lämnat en emailadress vid bokningen som jag kan nå från en dator utomlands. Har ju skaffat en gmailadress som verkar fungera bra.

Eva med drygt två veckor till avresa
Svara med citat
Gammal 2006-05-17, 08:58
Anna Pernilla Anna Pernilla är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2005

Vitsen med en sk elektronisk biljett är att man inte har någon rent fysisk biljett, utan man reser helt enkelt biljettlöst.Det skall räcka med att legitimera sig.Sen är det ju skönt att ha ett litet bevis om det skulle strula till sig .Flygbolagen tar ut en avgift för att skriva ut en ny pappersbiljett om man har tappat bort den.Alltså inte för den elektroniska biljetten.
Svara med citat
Gammal 2006-05-18, 06:04
Eva Ls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Anna Pernilla
Vitsen med en sk elektronisk biljett är att man inte har någon rent fysisk biljett, utan man reser helt enkelt biljettlöst.Det skall räcka med att legitimera sig.Sen är det ju skönt att ha ett litet bevis om det skulle strula till sig .Flygbolagen tar ut en avgift för att skriva ut en ny pappersbiljett om man har tappat bort den.Alltså inte för den elektroniska biljetten.
Apollo har inte sk elektroniska biljetter utan vid bokningar som sker via internet skickas biljetten ut via email till den emailadress som kunden uppgav vid bokningen och kunden skriver själv ut sin biljett. Verkar ändå gå bra att åka biljettlöst! När jag tittade igen på deras senaste email som jag trodde var hemresebiljtten så var det bara ytterligare en bekräftelse som bla innehåller info om hur betalningen ska gå till och den biljetten betalade jag redan i mars.
Här står också tydligt att biljetten skickas ut 2-4 veckor före avresa så den som ska vara borta mer än två veckor och har en enkelbiljett till hemresan från Grekland bör ha uppgett en emailaress som går att nå i Grekland.

Åkt elektroniskt har jag gjort många ggr och det fungerar mycket smidigt. Det gör vi alltid vid våra tjänsteresor. Mig veterligt har inga charterarrangörer i Sverige elektroniska biljetter.

Eva
Svara med citat
Gammal 2006-05-18, 06:10
Bossews avatar
Bossew Bossew är inte uppkopplad

Jag har ofta åkt hem på bara bekräftelsen och det har funkat bra varje gång.

bosse, 23 timmar 54 minuter
Svara med citat
Gammal 2006-05-18, 06:59
yeasous avatar
yeasou yeasou är inte uppkopplad

Håller med dig Bossew. Vi har ej fått hemresebiljetten ännu fast vi åker nu på Lördag morgon. Jag ringde upp Apollo och prade med dem om detta. Jag har ju skrivit ut internetbiljett och den går lika bra att använda, så jag är inte nervös för detta. Jag har hamnat i denna situation tidigare och bekräftningen man får över nätet går lika bra att resa med.
Yeasou med mindre än 2 dar kvar!
Svara med citat
Gammal 2006-05-18, 07:15
Eva Ls avatar

Jag förstår det men läser man informationen och det finstilta så ska biljetten finnas till hands. Om något krånglar är det denna informtaionen som reseföregen brukar hänvisa till men är systemet inte så genomtänkt och effektivt så måste undantag naturligtvis göras för annars skulle kunderna klaga allt för mycket. Antagligen skickas biljetterna ut i sista stund för att bolaget vill kunna ändra sina flygtider med kort varsel. Vilket dom kan göra även om biljetten skickats ut men då med eventuellt andra konsekvenser.

Eva
Svara med citat
Gammal 2006-05-18, 07:18
Eva Ls avatar

Citat:
Ursprungligen postat av yeasou
Håller med dig Bossew. Vi har ej fått hemresebiljetten ännu fast vi åker nu på Lördag morgon.
men ni har väl fått avresebiljetten eller åker ni ut även på bekräftelsen?
Jag tycker att det är intressant att få fastlagda flygtider eftersom jag är beroende av inrikesflyget för att ta mig till och från Arlanda.

Trevlig resa både till dig och Bosse.

Eva
Svara med citat
Gammal 2006-05-18, 11:10
inkfishs avatar
inkfish inkfish är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2004

Eftersom jag också bara fått utresebiljetten mailad måste jag få reda ut det här ytterligare. Det verkar råda lite förvirring om vad vi pratar om. Det är alltså INTE e-biljetter, som Eva_L redan rett ut, utan bara mailade biljetter.

Men. Vad betyder det här:

Citat:
Ursprungligen postat av yeasou
Vi har ej fått hemresebiljetten ännu fast vi åker nu på Lördag morgon.
---
Jag har ju skrivit ut internetbiljett och den går lika bra att använda,
Du har INTE fått biljetten. Men vad är det du har skrivit ut?
Svara med citat
Gammal 2006-05-18, 11:16
Ioslinas avatar
Ioslina Ioslina är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2006

Ja biljetten som du skrivit ut måste ju vara både ut och hem rese biljetten. Finns där datum, klockslag och flight nr både ut och in resa? Avresa från den och den orten och vice versa?!
Då borde det vara biljetterna som ni behöver både ut och hem!?
Svara med citat
Gammal 2006-05-18, 11:20
inkfishs avatar

Ioslina: det beror på om man köpt onewaybiljetter eller inte. Jag har oneway vilket innebär en biljett per väg - precis som för Eva_L.
Svara med citat
Gammal 2006-05-18, 12:17
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad

Citat:
Ursprungligen postat av inkfish
Du har INTE fått biljetten. Men vad är det du har skrivit ut?
Gissar att y i resstress skrev internetbiljett men menar bokningsbekräftelse och att det alltså är den han har skrivit ut.

Apollo skickar ut två mejl: bokningsbekräftelse direkt när man har bokat och biljett som man själv skriver ut 2-4 veckor innan resan.

Eftersom man uppenbarligen inte behöver biljetten kan man ju fråga sig varför de skickar ut båda. Har inte även de annat att göra...? Och tänk vad många samtal de måste få enbart pga detta! Det verkar som det finns samordningsvinster att göra i det företaget...
Svara med citat
Gammal 2006-05-18, 12:20
babsans avatar
babsan babsan är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2005

När jag har åkt tidigare år och varit borta mellan 4 - 6 veckor har jag inte hunnit få min hemresebiljett. Då tog jag med bekräftelsen och visade upp den för Apollos kontor, på Landvetter. Då skrev de ut biljetten.

Nu åker jag den 27-maj, 1 vecka. Fick utrese biljetten 26 april o hemresebiljetten 11 maj, via e-mail.

Barbro
Svara med citat
Gammal 2006-05-18, 12:29
yeasous avatar

Svar på Eva L´s fråga. När jag köpte biljetterna över nätet så skrev jag ut det som kallas "Internetbiljett" på både nedresa och hemresa. Man blir ju lite konfunderad varför det skickas ut en biljett överhuvud taget När man kan skriva ut den själ. Sedan blir man ju ännu mer fundersam när det dimper ner en utresebiljett och inte en hemresebiljett. Kollade med Babsan hon reser veckan efter oss och hon har fått både dit och hembiljetten med brevbäraren.
Det var därför jag kollade med Apollo, svaret blev att det skulle redan ha sänts ut en hemresebiljett till oss, men den har jag inte sett ännu!
Strunt samma, jag har mina biljetter som jag skrev ut vid köpet över nätet och de fungerar lika bra. Tycker det borde vara dags för Apollo och kanske andra bolag att avskaffa den hemsända biljetten när man köper över nätet Det skulle ju spara några kronor åt dem som de kanske skulle kunna lägga på en cm större benutrymme i planet eller kanske en gratisdrink/öl eller en extra vecka gratis i Grekland eller.................hahahaahahaha! Ja tänk va bra det skulle kunna bli
MVH
Yeasou
Svara med citat
Gammal 2006-05-18, 12:31
yeasous avatar

Ja se där! Babsan skriver ju att hon fick biljetterna över nätet hon med. Då missuppfattade jag henne.

Santorini here we come
Yeasou
Svara med citat
Gammal 2006-05-18, 12:34
inkfishs avatar

Yeasou - mystiken tätnar. Får du BÅDE mailade biljetter OCH hemsända med snigelpost??
Svara med citat
Gammal 2006-05-18, 13:24
yeasous avatar

Ja just det. Jag fick biljett till nedresan av brevbäraren för ett par veckor sedan, tänkte då att det skulle komma en biljett till hemresan en vecka senare, men den har inte kommit. Därför kollade jag med Apollo, jag fick svaret att den skulle vara utskickad den med, men jag har inte fått den i alla fall! Då sa jag till den personen som jag pratade med att jag skrev ut internetbiljett som jag brukar göra och sa till henne att jag använder den, det går utmärkt var svaret jag fick. Detta har jag ju även gjort vid tidigare resor!
Yeasou
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:05.