Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Jannis & Ylvas hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2025-05-16, 12:46
Ylva A Ylva A är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008
Standard Er man i Ierapetra april och några veckor i maj 2025

Har ni (mot förmodan) förväntat er lite att läsa redan 1:a maj, kommer förklaringen här. Vi gör vår hemresa lite tidigare än vanligt och det beror på att jag ska återse min första student-klass som har en återträff efter 60 år. Det går inte att avstå ifrån! Skolan fanns i Malmberget och nu får jag (och mina söner som blir med) också se resterna av staden som försvann!

Den 1:a april kl. 09.00 kom en 112-varning angående extrema väderfenomen till alla invånare på Kreta från civilskyddsmyndigheterna. Varningen gällde att vara försiktiga och vidta nödvändiga skyddsåtgärder fram till morgonen den 2:a. Samtidigt varnades det för att det inte var ett aprilskämt. Regnmängden hos oss blev dock minimal, 6,4 mm. Däremot var det rekordmängder (med översvämningar) i Chaniáområdet med 135 mm (Nerokouros mätstation) och 50 mm i centrum.

Östra delen av Kreta har stor brist på vatten. Bramianadammen i Ierápetra har en vattenvolym på 14 500 000 kubikmeter. I mars uppgick mängden till endast 3 897 000 kbm. Åtgärds-program är under utarbetande, med följder som kan drabba turisterna. Nya beslut togs den 8/5, bl,a. om byggande av en ny damm, Mirtosdammen. Därutöver 13 nya vattenförsörjnings-projekt på Kreta för 11,3 miljoner €.

Om Påskar och 1:a maj har jag skrivit förut. Jag gör i stället en jämförelse mellan förr och nu, hur vanor kan ändras med ökad ålder och livsstil. Liksom yttre omständigheter. När vi tog vår första semester här, fanns ingen trädgård och radhuset såg väldigt sterilt ut mitt i en olivlund. Nu frodas blommor och kryddväxter i tre olika rabatter, som Ylva sköter omsorgsfullt. De träd som vi låtit plantera och behålla är aprikos, granatäpple och bongavilla.
3 st. vinrankor finns också. Mängder av kaktusar och suckulenter finns i rabatter och krukor. Inomhus har allt förändrats under årens lopp. Det är bara sängstommarna som är intakta!

Då var stranden, den km-långa Megálo Paralía (Long beach), helt ren från bebyggelse. Nu har den ena efter den andra hotellanläggningen tillkommit. De ligger c:a 80 m från strandbrynet, men det är fortfarande gott om plats, eftersom turisterna önskar solstol och parasoll och det krävs inte så stort utrymme. Då gick vi ned till stranden en knapp km två gånger om dagen för sol och bad. Nu tar vi bilen två gånger per år, för en liten simtur och för ett kort stund med solbad. Solen undviker vi nu. I stället för sol får jag träffa hudläkaren Nikos minst 2 ggr per år, för att frysa bort hudområden med spår av skivepitelcancer + återbesök.

Då vi 1994 kom till vårt nyköpta hus, fanns det två tavernor 70 m bort, förutom Pelagías. De är båda borta sedan länge, liksom Pelagía. Nu får vi gå 200 m, för att komma till den närmaste. Totalt finns 10 tavernor i byn och ett antal hotell, som också tar emot matgäster. Vanligtvis äter vi hemma. För bara några veckor sedan ändrade vi dryckesvanor. Förr var det vid tre kvällar i veckan ett glas raki eller ouzo med hemlagade meze-rätter före middagen. Nu har Ylva bestämt sig för att avstå alkohol och då får jag i någon mån anpassa mig efter henne. Jag har inte heller längre samma önskan om ”yrsla”, som en vän brukade säga. Yrsel får man gratis på ålderns höst! Men fest säger vi inte nej till. Alkoholfri öl finns nu överallt, men inte förr!

Promenerat har vi alltid gjort, mest jag. Den vanliga sträckan var c:a 3,5 km upp i bergen. Den klarar vi inte länge av. Det får bli en kortare bergsversion på 1,5 km, nu 5 dagar i veckan. Kanske för att jag har slitit av båda mina vadmuskler och jag har inte lyckats återfå dem. De andra dagarna blir det biltur till staden och gymmet. Förr i tiden fanns det inga gym alls.

Då följde vi alltid de grekiska nyhetsprogrammen på TV i förhoppning att förbättra språk-kunskaperna, men också för vår nyfikenhet kring vad som hände i landet. Inlärandet via TV har vi gett upp. Det pratas för snabbt och för invecklat. Nu använder Ylva TV:n till att titta på film, samtidigt som hon virkar. Jag använder datorn för fotboll och SVT samt för att läsa grekiska tidningar. Förr fick jag leta upp någon taverna, för att kunna se engelsk fotboll.
Telefonen brukas för Messenger, Facebook och att läsa svenska tidningar.

Nu har vi inga ”husdjur” längre, såvida vi inte räknar in bananflugorna. Kackerlackor och myror har helt lyst med sin frånvaro. Men Ylva gör nu försök att skapa kontakt med pilfinkarna, genom att varje morgon mata dem med brödsmulor. De är intelligenta nog för att förstå vinken! Huskatter har vi inte, men matar de frigående vid sopcontainrarna. Förr matade vi lantbrukarens hundar, nu blir vi bara utskällda av de fastbundna jakthundarna.

En väsentlig förändring har inträffat i år. Nu blir man uppringd av bilbesiktningen och av försäkringsbolaget för tidsbeställning respektive för att betala i tid. Kostnad för besiktning var 45 € med återkomst om två år. Bilförsäkringen för vår KIA gick på 156 €.

Då var vi ganska unga, men pigga och friska, nu är det en mängd livsuppehållande piller för mig och en krånglande rygg för Ylva. Då tog vi turer med vespa eller bil nästan varje vecka till någon by i närområdet. Nu blir det inte så ofta. Åldern spelar in och altanläge är härligt.

Det som är sig likt, är att något oväntat inträffar nästan varje dag. Det kan vara ett besök, en pratstund i staden, kaffe hos grannen, eller en kasse tomater som överlämnas. Det kan också vara ett strömavbrott, eller som den 6:e maj, då vattnet lyste med sin frånvaro mellan
kl. 07 och 16.

Antalet turister ökade förstås under perioden. Redan på skärtorsdagen kom 600 tyskar till Robinson Club i vår by. Vi ser en del av dem längs vägen en bit från vårt hus, då de är på väg mot Agios Joánnis på sina elcyklar. I april kom 50 000 fler turister till Heráklions flygplats jämfört med samma månad förra året.

Aprilvädret var som i Sverige upp och ner. Flera gånger trodde vi att den stabila sommaren var på väg, men det kom bara bakslag. Var det en varmare period, var den kopplad till blåst och då kändes det ändå svalt. Vi behöll långbyxorna på ända till den 6:e maj, då vi bytte till sommargarderoben. I april var dygnsmedeltemperaturen 16,5, högsta temp. 25,1, lägsta 9,3. Regn 31,4 mm vid totalt 8 tillfällen. Vårvädret fortsatte vid maj månads början. En värmetopp efter en vecka och sedan återgång med blåst och relativt låga temperaturer.

Den 15:e maj fick vi ta en tripp till Heráklion och konsulatet, eftersom Ylvas pass hade gått ut i mars. Hon fick ett temporärt pass utskrivet, så vi klarade hemresan. Kostnad 165 €.

En nackdel med att bli gammal, är att framtiden börjar ta slut. (Inspiration av C-G Ekerwald).

/ Jannis (och Ylva) önskar er en fin sommar. Vi återkommer i höst med ny aptit på grekiskt liv!
Svara med citat
Gammal 2025-05-16, 16:44
Fältjäntans avatar
Fältjäntan Fältjäntan är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2015
Standard Sv: Er man i Ierapetra april och några veckor i maj 2025

Å, vad glad jag blev när jag såg månadens rapport. Har väntat och undrat om något hänt. Vi är ju så bortskämda med utförliga rapporter om livet på Kreta. Hoppas ni får en fin sommar hemma i Sverige.
Kerstin, som gärna skulle åldras på Kreta
Svara med citat
Gammal 2025-05-16, 22:22
Catlady Catlady är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2008

Blev så glad att höra från dig, Jannis och Ylva förstårs!!
Började oroa mig lite (är ju äldre själv och vet hur snabbt saker kan förändras) så skönt att höra att allt är bra med er!
Tack för ett fint och intressant månadsbrev (vad vi är bortskämda!!).

Turismen breder, på gott och ont, ut sig överallt i Grekland . Inte mycket som är sig likt om man jämför med när vi började resa 1989.......

Ha en skön sommar hemma, ser fram emot nya månadsbrev till hösten

Catlady 🐈
Svara med citat
Gammal 2025-05-17, 07:14
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Tack så väldigt mycket för utförligt månadsrapport. Yngre blir ingen av oss, så är det ju bara. Men fint att ni fortfarande tillbringar långa tider på Kreta.

Önskar er en fin sommar!

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2025-05-17, 13:44
Lasse F Lasse F är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2014

Stort tack igen för er mycket trevliga och läsvärda uppdatering, mycket uppskattat.
Önskar er en skön sommar, Lasse
Svara med citat
Gammal 2025-05-17, 14:42
Getpinglans avatar
Getpinglan Getpinglan är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2013

Tack för månadsbrevet, fullt av information och som vanligt stor klokskap. Det är förstås så att tiden tickar på för oss alla. Men att gå på gym och att tacka nej till yrslet i glaset är strongt! Må Ylva och du fortsätta att få odla er grekiska trädgård i många år till. 🪴🌱🍀🌿🍃

Trevlig sommar! ☀️
Svara med citat
Gammal 2025-05-18, 13:57
Masses avatar
Masse Masse är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2008

Stort tack Jannis för både detta och säsongens alla tidigare så underhållande kåserier från dig. De innehåller så mycket värme och positiv inställning som du alltid förmedlar med glimten i ögat.

Önskar er båda en härlig sommar och ser fram emot nya rader i höst!

Masse
Svara med citat
Gammal 2025-05-19, 14:35
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av Ylva A Visa inlägg
/ Jannis (och Ylva) önskar er en fin sommar. Vi återkommer i höst med ny aptit på grekiskt liv!
Tack detsamma och stort, stort tack för ännu en månadsrapport!
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:57.