Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-02-24, 18:53
MormorC MormorC är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005
Standard Krydda till min Grekiska sallad

Hej!

Nu är min grekiska kryddor till salladen slut. Jag köper alltid med mig hem men nu har vi ätit grek.sallad så ofta att den är slut.
Jag köpte Santa Maria Grek.salladskrydda men det var inte vad jag tänkt mig. Då försökte jag blanda själv, oregano, timjan och basilika. Det blev inte hellre vad jag tänkt.
Jag bor i Skåne, kanske finns det någon grek.affär som säljer riktiga kryddor?
Tacksam för alla tips, det dröjer ända till hösten innan jag kommer till Grekland igen.
Svara med citat
Gammal 2007-02-24, 20:17
Jennie Jennie är inte uppkopplad

Reg.datum: nov 2005
Standard Sv: Krydda till min Grekiska sallad

Hej!!
Här hemma använder vi ingen särskild krydda till grekisk sallad, så kallad horiatiki. Jag saltar lite, oregano och ringlar över olivolja. Kanske någon annan har ett bättre tips...
På Gamlegårdens köpcenter (KRSTD) brevid gamla ICA, finns en affär med varor från alla möjliga länder, brukar köpa filodeg där när jag är hemma. Dem borde ha någon liknande krydda. Den nyrenoverade grekiska restaurangen är oxå värd ett besök.

Jennie
Svara med citat
Gammal 2007-02-24, 20:47
Nefelis avatar
Nefeli Nefeli är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2007

Hej !

Många blandar inte för mycket kryddor. Hemlighet är att hitta bra olivolja, prova några sorter och om du tycker om smaken ,betyder att sallader ska även smaka bra
Krydda med salt peppar och lite oregano- Med några droppar citron får du också färskt vitamin C... Själva löken och feta ost, ge en pepprig smak.
Blanda saladen och servera genast. Bon appetit.
Svara med citat
Gammal 2007-02-25, 00:42
Peter Peter är inte uppkopplad
Banned

Reg.datum: feb 2005

En god olivolja, oregano, krossad svartpeppar och lite gott salt är egentligen allt som behövs. Tycker jag.

Men är det något speciellt du söker så kan du kolla hos Greken på Bergsgatan i Malmö. Butiken ligger på högersidan precis efter Möllan (Möllevångstorget) Han har det mesta. Kalamataoliver, riktig Feta, ost och spenatpajer och t o m alati (salt) från Xion. Det är en liten butik men väl värd att gå in i. Långt in i... Som jag sett det har det alltid varit väldigt frächt där. I lokalen bredvid kan du köpa Gyros. Om suget blir påträngande...

Peter

Senast redigerad av inkfish den 2007-02-25 klockan 15:11. Anledning: långt citat
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:37.