Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta > Chaniakusten

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
  #1  
Gammal 2005-08-22, 12:44
Karin F Karin F är inte uppkopplad
 
Reg.datum: aug 2005
Inlägg: 4
Standard Chania eller Rethymnon?

Vi är ett par som väljer mellan att åka till Chania eller Rethymnon andra veckan i september. Är stränderna lika bra på båda ställen och vilken av städerna skulle ni rekommendera om man gillar att flanera och äta gott på kvällarna?

Svara med citat
  #2  
Gammal 2005-08-22, 12:54
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Funderar ni på självaste städerna Chania och Rethymnon, eller på de olika förstäderna till dessa städer? Stranden är i princip lika (det är ju samma kustremsa) men det varierar lite, ibland sand, ibland stenar. Jag har bott utanför båda dessa städer, Platanias vid Chania och Platanes vid Rethymnon.
Svara med citat
  #3  
Gammal 2005-08-22, 12:58
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Citat:
Ursprungligen postat av Karin F
Vi är ett par som väljer mellan att åka till Chania eller Rethymnon andra veckan i september. Är stränderna lika bra på båda ställen och vilken av städerna skulle ni rekommendera om man gillar att flanera och äta gott på kvällarna?
Städerna är ganska lika ur de synpunkterna. I och i närheten av Rethymnon är det stenigt precis när man går ner i vattnet (utom närmast hamnen där de fyllt på med sand, fast där gillade jag inte att bada). I Chania med omgivningar är det enbart sand på större delen av standremsorna.

Jag skulle ha valt Rethymnon. Chania stad gillade jag inte.
Svara med citat
  #4  
Gammal 2005-08-22, 13:23
wildas avatar
wilda wilda är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Norrköping
Inlägg: 295
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Så svårt... Jag tycker så mycket om Chania. Men Rethymnon är också väldigt mysigt. Vad gäller bad så föredrar jag Chania på alla sätt. Rethymnon har en lång strand som sträcker sig längs med stan. Det är ju rätt skönt att ha nära till stranden, men jag tycker den ofta är allt för smutsig, med massa skräp både på stranden och i vattnet. I Chania stad finns en mindre strand, men annars finns det väldigt många fina stränder väster om stan, dit man lätt kan ta sig med buss eller kanske hyrmoppe.
Svara med citat
  #5  
Gammal 2005-08-22, 13:33
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Ja, visst är det svårt att bestämma sig. Men jag säger som Wilda, Chania. Kanske. Lite mindre stad, lite mysigare. Inget fel i Rethymno, men ändå...
Svara med citat
  #6  
Gammal 2005-08-22, 13:43
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Rethymnon kan jag ju inte säga är speciellt stenigt,visst har det hänt nångång på de16-17 ggr jag varit där,men det beror väldigt mycke på vilka vindar det har varit.Tycker även att de som har stränderna håller rent och snyggt.Har bara varit i Chania över dagen,men jag skulle ju välja Rethymnon.(åker ner på lördag)
Svara med citat
  #7  
Gammal 2005-08-22, 14:30
CamillaN CamillaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Har heller inte märk att det varit stenigt på stranden i Rethymno (fast jag badar oftast på stranden innanför pirerna i stan). Där är också närmare till stranden. Massa mysiga gränder o tavernor i gamla stan. Har varit 2 ggr i Chania och 8 - 10 ggr i Rethymno, skulle också välja Rethymno.

Senast redigerad av CamillaN den 2005-08-22 klockan 14:33.
Svara med citat
  #8  
Gammal 2005-08-22, 14:32
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 8 008
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Felet med Rethymnon är väl att det är ganska hårt exploaterat med allt för mycket turistkrams annars så är väl staden helt ok. Gott om bra matställen i varje fall förr i tiden.

Eva
Svara med citat
  #9  
Gammal 2005-08-22, 14:40
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Bandhagen
Inlägg: 2 732
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Visst finns det turisttrams,men så är det ju desto större stad desto mer turisttrams.Det behöver man ju inte köpa. Massor med bra restauranger finns ju fortfarande.
Svara med citat
  #10  
Gammal 2005-08-22, 14:50
CamillaN CamillaN är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 215
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Sen i o med att det är en studentstad är det ju väldigt många "greker" där. Hittade (i somras) en "gata" i gamla stan med mest bara små meze ställen där det var proppat med greker. Även på dom flesta uteställen vi var på var det mera greker än turister... vilket ju är desto roligare.
Svara med citat
  #11  
Gammal 2005-08-22, 23:18
guppel guppel är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Sumpan
Inlägg: 128
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Citat:
Ursprungligen postat av ATHANASIA
Visst finns det turisttrams,men så är det ju desto större stad desto mer turisttrams.Det behöver man ju inte köpa. Massor med bra restauranger finns ju fortfarande.
Rethymno !!!!

Stranden är ju bara sååå fiiin om man är ca 1 km utanför hamnen i riktning mot Heraklion. Visst kan det vara en å annan plaspåse som blåst in mot strandkanten nå'n gång - men de e ju faktiskt inte värre än västkusten/ostkusten i Sverige
Om man nu dristar sig till att doppa sin ljufveliga kroppshydda
i sådant vatten
Det dära med kramset - det finns ju överallt !!! Har ni nånsin gått på Drottninggatan i Estocolmo ? - dvs det första intryck vid sidan av färjeterminaler som möter turister som båtledes anländer till vår huvudstad !
Där kan man snacka om SKIT !
NÄE - bortse från kramset å se att Rethymno faktiskt är en högst levande grekisk STORBY !
Svara med citat
  #12  
Gammal 2005-08-22, 14:42
Gita Gita är inte uppkopplad
 
Reg.datum: mar 2005
Ort: Järfälla
Inlägg: 1 429
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Citat:
Felet med Rethymnon är väl att det är ganska hårt exploaterat med allt för mycket turistkrams annars så är väl staden helt ok. Gott om bra matställen i varje fall förr i tiden.

Eva
Håller med Eva, en göteborgare jag pratade med för två veckor sedan då jag var i Rethymno uttryckte det som att det var "mammons marknad", kanske lite för många turistaffärer.

Men båda städerna är sköna...

Senast redigerad av Gita den 2005-08-22 klockan 14:42. Anledning: felstavning
Svara med citat
  #13  
Gammal 2005-08-23, 00:29
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Citat:
Ursprungligen postat av Eva L
Gott om bra matställen i varje fall förr i tiden.
Eva
Och även nu för tiden!!

Calle!
Svara med citat
  #14  
Gammal 2005-08-23, 00:35
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Citat:
Ursprungligen postat av ATHANASIA
Rethymnon kan jag ju inte säga är speciellt stenigt,visst har det hänt nångång på de16-17 ggr jag varit där,men det beror väldigt mycke på vilka vindar det har varit.Tycker även att de som har stränderna håller rent och snyggt.Har bara varit i Chania över dagen,men jag skulle ju välja Rethymnon.(åker ner på lördag)
Denna sommaren har dom satt upp papperskorgar med cirka 50 meters mellanrum även på den lilla stranden inom Marinan, hamnen. Sedan är det ju upp till folk (turister, grekiska som utomsocknes) att använda dessa. I övrigt är renhållningen i Rethymno exemplarisk, förutom att det knappast sker någon sortering, men det kommer förhoppningsvis.

Calle
Svara med citat
  #15  
Gammal 2005-08-22, 20:42
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Jag skulle ha valt Rethymnon. Chania stad gillade jag inte.
Vad var det du inte gillade med Chania?

Ruby - jobbig...
Svara med citat
  #16  
Gammal 2005-08-22, 20:50
Elisabets avatar
Elisabet Elisabet är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Umeå
Inlägg: 5 566
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Citat:
Ursprungligen postat av Ruby
Vad var det du inte gillade med Chania?
Om Rethymnon är kommersialiserat så är Chania totalförstört!
Ingen annanstans i Grekland har jag mött så otrevliga och faktiskt SKRÄMMANDE inkastare som i det gamla hamnområdet där. Och nog säljer de krimskrams i Rethymnon, men där fanns även en hel del butiker med kvalitetsvaror. I Chania såg jag BARA skräp! Charmen är HELT BORTA i den stan.

Tja, detta är en kort sammanfattning av mina intryck. Jag förbehåller mig rätten att ha dem och respekterar utan problem att andra fått bättre känslor för staden
Svara med citat
  #17  
Gammal 2005-08-22, 22:22
Rubys avatar
Ruby Ruby är inte uppkopplad
 
Reg.datum: feb 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 621
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet
Om Rethymnon är kommersialiserat så är Chania totalförstört!
Ingen annanstans i Grekland har jag mött så otrevliga och faktiskt SKRÄMMANDE inkastare som i det gamla hamnområdet där. Och nog säljer de krimskrams i Rethymnon, men där fanns även en hel del butiker med kvalitetsvaror. I Chania såg jag BARA skräp! Charmen är HELT BORTA i den stan.

Tja, detta är en kort sammanfattning av mina intryck. Jag förbehåller mig rätten att ha dem och respekterar utan problem att andra fått bättre känslor för staden
Jag ville (som vanligt) bara ha lite mer detaljer... Dessutom var det så många som var för Chania och mot Rethymnon, så jag ville också skapa lite jämvikt. Själv har jag bara varit i Chania, men det var under min allra första Greklandsresa så jag tyckte mest att allt var exotiskt och härligt - det var t.ex. första gången jag såg inkastare!

Ruby
Svara med citat
  #18  
Gammal 2005-08-23, 08:27
ramsess avatar
ramses ramses är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jun 2005
Ort: kristinehamn
Inlägg: 1 131
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Ja karin, vi har bott på Veronica. Det var ett helt OK lägenhetshotell. Fin liten köksdel, vi hade lägenhet mot poolen och även balkongen, har för mig att de hade sluttid på när poolen fick användas på kvällen. städning och sånt var bra.Baren låg precis vid poolen, nåt jag inte tycker är kul, alla smulor och rester drar gärna till sig kryp som också gillar fukten. Men, eftersom vi badar i havet så var vi aldrig vid poolen. Till stranden går ni på mindre än fem minuter, även till bussar.
Svara med citat
  #19  
Gammal 2005-08-23, 11:21
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 12 984
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Oj vilken debatt!
Jag kan ju kanske inte vara part i målet eftersom jag själv inte varit i Rethymnon. Chania däremot har jag varit i flera flera ggr under mina 3 Kretaresor. Det är en väldigt charmig stad tycker jag och visst är där "typiska turiststråk med inkastare", men det är precis runt den gamla hamnen. Jag sökte mig bort från just den och upptäckte vackra parker, underbara gränder och MYCKET TREVLIGA OCH GÄSTVÄNLIGA INVÅNARE!
Inkastare på resturanger stör oavsett vilken ort man är på och jag har för övrigt aldrig förstått vad de har för funktion för de skrämmer ju snarare bort gäster från restaurangen de jobbar på än de lockar gäster till sig
Svara med citat
  #20  
Gammal 2005-08-23, 17:58
Calle Calle är inte uppkopplad
Banned
 
Reg.datum: feb 2005
Inlägg: 292
Standard Sv: Chania eller Rethymnon?

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi
Oj vilken debatt!
Jo!!
Fast vi har inget emot Chania, vi valde mellan just Chania och Rethymno när vi var nere på boletar-resa. Chania är jättecharmigt, men vi fastnade för Rethymno kanske på grund av dess "mellan-storlek" med nära till precis allt. Passar vår verksamhet bra så här första året i alla fall!

Calle o Git (Git som i dag har föllsedag, fast det vill hon inte att någon ska veta om och ändå är jag så "ful" att jag avslöjar det här!!)
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:35.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT