![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Behöver ett matråd,kan man väl säga. Har ett jättegott recept där man tar fina kotletter med ben,och runt kotletten lägger jag mkt skivad vitlök,paprika,lite olivolja, olika kryddor o överst ost. (Kanske nåt mer som jag inte kommer på nu). Med aluminiumfolie knyter jag ihop till ett paket och sen in i ugnen tills köttet blir så mört så det knappt är sant. DETTA trodde jag var Kleftiko! Men sen jag fick in kokt lamm med ben som inte såg så värst aptitligt ut,efter att jag beställt Kleftiko på Rhodos en gång så vågar jag inte beställa det mer. Receptet jag skrivit;vad heter detta då,eller det är kanske inget som finns i Grekland. Smakar iallaf.väldigt grekiskt
![]() Och; Det jag fick serverat på Rhodos,det de ansåg vara kleftiko,hade de rätt?? |
|
||||
|
||||
![]()
Finns nog många sätt att laga kleftiko på. Jag tar lammstek och har både potatis, morötter, rotselleri, gröna kryddor, gul lök, paprika, vitlök, rött vin, salt, peppar, kanelstång och fetaost. Absolut inte vanlig ost i min kleftiko.
Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Som Eva L skriver finns det olika sätt att laga - och servera - kleftiko på. Det du beskriver låter som kleftiko. Så här ser den godaste kleftikon jag ätit ut, den serverades i papper.
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Vad är det för ö som är långsmal åt två håll och slutar på -ES
![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
"ES" är slutet på SPORADES -lätt som en plätt!! ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Okej,så då hade ju ändå Rhodos (i mitt tycke,förutom kleftikon då) näst bästa taverna rätt när de serverade mig deras kleftiko. Det var bara ett kokt lammben,benen stack rätt upp o låg som en grå halvsörja på tallriken,till detta severades pommes. Passade lika bra ihop som korv o pannkakor,alltså inte alls!! Jag trodde det var rådjur och frågade den unga kyparen vad jag hade blivit serverad,men hans engelska var bristfällig. Efter många goda rätter på samma ställe,och det är enda resan jag återkommit till samma taverna så många ggr, så slutade det med att jag fick härma djuret jag syftade på,så där stod jag höggravid o formade händerna till djuröron o sa "galopp,galopp". Det var min tolkning av rådjur,men den gick inte hem. kyparen vågade sig inte till mitt bord igen! Idag vet jag att det var lamm,önskar jag visste det då med. Tack för svaren.
|
|
|||
|
|||
![]()
Jaaa,just det,FETAOST har jag ju såklart också i. Hade på känn att jag glömt det viktigaste
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Tavernan på Rhodos har säkert sitt eget recept. Ofta blir rätter tillagade med märg och ben kvar mustiga och goda men de hade kanske för lite av det andra goda. Jag gillar långkoken men bryner oftast på köttet lite innan det får puttra i ugnen eller grytan.
Eva |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
För mig låter det mer som att du härmat en häst. Tror inte att ett rådjur galopperar direkt.. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Ja,tolkningen av rådjur var inte lätt,så hur skulle han veta? (Jag tyckte väldigt synd om honom efteråt,men samtidigt ville jag ju veta vad jag skulle äta
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
På favoritrestaurangen i Georgioupoli har de något de kallas Gioulbasi som är lammkött och örter + fetaost i papper tillagat i träkolsugn. Det låter ju som kleftiko. Är det samma sak?? Gioulbasi är ljuvligt gott!!
Senast redigerad av Nektaria den 2008-10-09 klockan 09:37. |
|
|||
|
|||
![]()
Gioulbasi, iallfall i Nafplio
![]() (Vet ikke hvorfor ![]() |
![]() |
|
|