Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-04-22, 10:53
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Nöjesliv på min nivå

Många av de grekiska sångerna -jag avser "laika"-,är oerhört sentimentala, säg sorgliga. De berättar om förluster av olika slag: utvandring, kärlekssorger, död och krig. Smyrna brinner, söndagen är dimmig, sjömannen åker mot okända öden, flickan står kvar på stranden.

Vi har väl sorgmodiga sånger i Sverige också, men inte på långa vägar i denna mängd. Det finns glada sånger också, givetvis, men de vemodiga dominerar.

Liksom i Sverige, där folk i min generation kan alla Evert Taubes , Olle Adolfssons, Cornelis Vreswijks texter utantill, kan grekerna sina sånger och sjunger gärna med. Det ändras inte gärna på accompanjemangen, man vet precis vilken sång som kommer efter det första bousoukiaccordet.

Vi har kulturföreningen Amoni, som med begränsade medel under fem år har lyckats med att engagera en stor del av Kalymnos befolkning, genom att erbjuda musik med kvalité. I går firades femårsdagen med en resumé av olika föreställningar, repris på fredag.

Vi var inte så många där, och vi sjöng inte med som Dimitris ville ha oss till, men fint var det och gamla favoriter fick vi höra i mängd.

Biljettintäkterna ska användas till att inköpa två pianon till skolor, det ena är redan här. Ingen dum användning av pengar.

Tips till er som kommer till Kalymnos och gillar musik: fråga efter Amoni, om det är nåt på gång. Programmet utformas vartefter styrelsen har tid att ordna något. Förutom musik har det varit konstutställningar och barnteater.
Dimitris Kardoulias kan svenska efter några år i Stockholm.
Svara med citat
Gammal 2009-04-22, 11:59
kirtor kirtor är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Sv: Nöjesliv på min nivå

Er det noe aktivitet der sommerstid?
Svara med citat
Gammal 2009-04-22, 14:00
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Ja, så är det nog. Sydeuropas sånger innehåller väldigt mycket vemod. Jämför den portugisiska fadon, där det sorgmodiga är dominant.

Även våra gamla barder var sorgmodiga i överflöd, som Trubbel, I folkviseton, Felicia försvann youname it...

Var allting bara eländes elände förr? Visst sjungs det om olycklig kärlek och annat elände idag med, men nog är sångerna gladare idag, eller?

Eller är texten av underordnad betydelse idag? Kanske det är så. Förr i tiden berättade man en historia, som t ex Blue bird av Hull.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2009-04-22, 14:12
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2005

Så härligt. Säger bara igen, att där skulle jag ha varit Hade säkert känt igen många av sångerna och sjungit med några rader
Kånner ju en del av släkten Kardoulias, så nog skall jag väl få reda på vad som är på gång, när det är dags för Kalymnos igen

Riitta
Svara med citat
Gammal 2009-04-22, 15:24
Monica Ps avatar

Kirtor, vad som händer beror helt av organisatörernas ork, eftersom alla har sina jobb att sköta.
När det är något på gång brukar det berättas på lokal-TV och så ringer man runt till medlemmarna som i sin tur sprider informationen. Så annonseras det också med lappar på stan, särskilt om det är nån "känd" artist som kommer.
Svara med citat
Gammal 2009-04-30, 14:21
Astris avatar
Astri Astri är inte uppkopplad

Vi var på konserten på fredag, Monica. Det var en flott opplevelse!
Dimitris og min sambo Ketil prøver å få til en "festival" i august med både greske musikere og en svensk og en norsk musiker. Det blir i uke 34.
Astri
Svara med citat
Gammal 2009-04-30, 16:26
Monica Ps avatar

Visst är det bra att någon fixar lite musik med både lokala förmågor och tillresta artister. De stora stjärnorna har sina arenor, de små lyser ändå.
Svara med citat
Gammal 2009-04-30, 16:56
Riittas avatar
Riitta Riitta är inte uppkopplad

Och dom små kan vara minst lika bra
Riitta
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:52.