Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa till Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-10-04, 17:59
Hasse Hasse är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005
Standard Önskar inspiration till en speciell resa

Det liksom snurrar runt i skallen lite

Men det är en rätt skön känsla då jag har ett mycket intressant projekt på gång. Jag har varit med på Kalimera sedan starten, en oerhörd mängd information, tusentals foruminlägg, trevliga fester mm. mm. har fört mig och sambon till nu avverkade 14 resor och årets Patmos/Samos-upplevelse blev en av de 2-3 absolut bästa. En mycket stark upplevelse känslomässigt, två nästan fånigt leende kände vi oss som under hela de två veckorna vi hade där och vi har nog ännu inte begripit hur allting kunde bli så bra som det blev.

Nu har jag en annorlunda nedräkning på gång, jag utträder ur 40-åringarnas skara och in i 50-åringarnas nästa sensommar, något åldersnojig i kombination med en portion nostalgi härjar inuti mig. Och lite som om själva f*n flög i mig fick jag redan i slutet av resan i midsomras, en mycket stark och klar reseidé om hur nästa sommars Greklandsresa ska gestalta sig. Jag är nyfiken av mig, relativt spontan och tror att första intrycket av saker och ting spelar stor roll i mycket man gör i livet. Att en glad och trevlig kamrat här i forumet själv inträdde i 50-årsgänget tidigare i somras med suveränt anordnad fest gjorde ju inte varken saken eller redan påbörjade idéer sämre

Därför suger jag på karamellen att hela resan nästa sommar redan är "klar", alla detaljer ska läggas ihop och bli en resa men den kommer att skilja sig totalt från hur vi rest ända fram till nu i somras. Den ska "sys ihop" detalj för detalj men jag kan ju inte avslöja något vad jag planerar eftersom sambon också är här i stort sett dagligen men sällan inloggad. Alla 14 resor hittills har ju gett tankar om öar, platser vi kanske kommer att besöka, nya platser och platser vi gärna vill återvända till. Alla 14 resor har varit charter, för oss bekvämt och vi har varit supernöjda alla 14 gångerna men ibland fått undra över en del smärre fadäser.

Frågan jag ställer mig - har någon av er andra gjort en liknande "helomvändning", satt igång en planering för att bryta mot det egna mönstret, ta ut svängarna ordentligt och försökt få till en ännu bättre upplevelse än er kanske allra bästa resa någonsin??? Det är lite som att deltaga här, eller som att bläddra i kataloger, dammsuga internet på info, halva nöjet är att planera resan hur den än ska utföras.

Av förklarliga skäl kan jag inte gå in i detalj vad det är för resa jag redan har "bestämt", den är menad att bli en överraskning för sambon och dessa grundförutsättningar vet hon om. "Du får vackert vänta och se....." är vad jag säger till henne hela tiden. Och jag har inte låtit någon annan få veta grundtankarna, eventuella öar och/eller platser jag tänkt ut. Överraskning ? Det ser kanske inte ut som en men jag berättade direkt om tanken, hur det hela kommer att avlöpa är vad jag lika fånigt leende som på Patmos/Samos nu går omkring och gör.

Galet ??? Halvknäppt ??? Javisst men jäkligt kul, inspirerande men jag vill ha MER inspiration !!!

Jag börjar så här, det kan vara kul att spåna lite och att det gäller en sommar då just jag råkar fylla jämna år är bara en liten del i idéerna och tankarna. Men att göra det är i och för sig en bra anledning att låta passerandet av ännu en milstolpe i livet bli en upplevelse att minnas. Normalt sett brukar jag gå i "Greklands-ide" ungefär från nu fram till februari-mars ungefär men tänker denna höst och vinter göra ett undantag

Slänger ut stafettpinnen lite på måfå........

Hasse
Svara med citat
Gammal 2009-10-04, 18:55
piam piam är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006
Standard Sv: Önskar inspiration till en speciell resa

Hej!
Vi är fyra som ska fara och två som vet om planerna.Jag har redan varit inne och köpt resan.Flyg till Samos!Boende har jag inte fixat än men vet var vi ska bo.

Till nyår ska planerna presenteras,jag tog ut en resväska i trädgårn och fotade den
Det får bli kort nr1,sen ska det bli lite mera foton dom kan få undra över.

Lycka till med ditt planerande!
Svara med citat
Gammal 2009-10-04, 20:07
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Frågan jag ställer mig - har någon av er andra gjort en liknande "helomvändning", satt igång en planering för att bryta mot det egna mönstret, ta ut svängarna ordentligt och försökt få till en ännu bättre upplevelse än er kanske allra bästa resa någonsin??? Det är lite som att deltaga här, eller som att bläddra i kataloger, dammsuga internet på info, halva nöjet är att planera resan hur den än ska utföras.
Hasse
Jag förstår inte riktigt vad det är exakt Du vill ha hjälp med, men att som Du skriver våga bryta mönstret helt , ta ut svängarna,och försöka få till en bättre upplevelse än tidigare, det gjorde jag 2001 då jag skilde mig

Att sen inte åka charter utan skräddarsy sin egen resa var gång är naturligtvis ett helt annat resande....Planera på Du bryt resemönstret och Du kommer aldrig att vilja något annat sen!

Lissi - som önskar lycka till!!!
Svara med citat
Gammal 2009-10-04, 20:35
Admirala Admirala är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: apr 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Hasse Visa inlägg
Frågan jag ställer mig - har någon av er andra gjort en liknande "helomvändning", satt igång en planering för att bryta mot det egna mönstret, ta ut svängarna ordentligt och försökt få till en ännu bättre upplevelse än er kanske allra bästa resa någonsin???
Javisst! Etter å ha reist charter til Hellas flere ganger, bestemte vi oss for at reisen i 2000 skulle være på egenhånd. Rutefly, leiebil, fastlandet (Peloponnes.) Vi fant masse info om Peloponnes på nett og i bøker, og la opp en reiserute, bestillte hotell de første nettene (som tilfeldigvis var i Nafplio).
Vi hadde vår hittil beste ferie, og har siden alltid hatt våre sommerferier på den måten.
Lykke til med planene Hasse! Jeg er sikker på dere får en fantastisk ferie og feiring, bare planleggingen er bra. Og det er den helt sikkert!
Svara med citat
Gammal 2009-10-04, 21:01
Assars avatar
Assar Assar är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2006

Att bryta möstret... Förra året, för första gången, ö-luffade vi istället för att åka charter. Det är något annat, att bestämma själv, ordna boende på egen hand och avgöra hur länge man ska vara på en ö eller ort. Var på Sifnos, Milos, Serifos och i Aten.

Jag har varit i Grekland varje år sedan 1999 och några gånger dessför innan. Vi har alltid tidigare åkt charter, men allt mindre deltagit i utflykter och annat.

I år var planen att inte alls åka till Grekland, det var svårt att få till det pga jobb och studier (för min dotter). Men det blev ändå möjligt och Kefalonia var önskemålet. När vi väl skulle boka, en enda tänkbar vecka, tvekade jag verkligen. Det som var kvar var i Skala på södra sidan och där ville vi inte vara en hel vecka. Istället blev det flygstol till Argostoli och en hyrbil.

För en dryg vecka sen kom vi hem och har kört runt halva ön (den norra mest). Att "billuffa" var suveränt, i Joniska havet passar det inte så bra att ö-luffa under en vecka. Vi har bott på flera ställen (visserligen förbokat) i Lassi, Assos och Sami. Har hunnit se mycket av ön och jag har LÄRT MIG KÖRA BIL I GREKLAND. Första dagen när jag körde serpentinvägar utan räcken kändes det som en nära-döden-upplevelse, men redan andra dagen var det rätt OK. Var "tvungen" att åka till Mirtos, Antisamos osv.

Kan man inte kontrollera faran, får man kontrollera rädslan!

Ska inte säga att jag aldrig mer åker charter, men det lockar mig föga längre.

Gör nått nytt, du kommer inte att ångra dig!
Svara med citat
Gammal 2009-10-04, 21:04
grimms avatar
grimm grimm är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2009

Hej,

Att inte resa charter, det trodde jag de flesta här valde att göra, Men det som gör en resa, för mig, är att planera, leta efter intressanta platser, planera om, fortsätta leta på internet...
Hela den processen håller mig vid liv under de gråa kalla månaderna här hemma.
Jag har redan börjat planera nästa sommar

Helomläggning i livet? jo, några gånger , bytt kontinent, studerat på Heltid på gamla dagar, omvärderat min prioteringar här i livet är den senaste stora omdaningen. Hhmm, ok, det blev två

Men för att återgå till resemönstret, om du alltid kört charter o förbokat, satsa på en gammeldags ö-luff, vetja. Inga tider att hålla, inga planer som blir obrytbara, att alltid prova en ny maträtt varje dag, oavsett hur konstigt det än känns med .
Stanna kvar lite längre på ett ställe om det känns bra eller far vidare om det inte känns bra. Prata med en ny person varje dag, fråga vad de tycker om olika ställen, och om det låter intressant, Åk dit, vetja!

Det finns mycket att göra för att uppleva en resa. En kompis till mig sökte alltid upp volontärjobb för en dag eller två varje gång han var ute på resor, han har haft mycket roligt i sina dagar.
Men för mig så är det inte så roligt att precis allt är klart innan jag låser ytterdörren här hemma.

I somras fick jag en present av min arbetsgivare, och där var ju 2 av 3 veckor färdiga, så att säga. Inte riktigt vad jag hade hoppats på, men Paros var ju en riktig höjdare, hade aldrig tänkt på att åka dit själv...

Så jag tror att det viktigaste är att inte göra för detlajerade planer, utan att våga köra lite på känsla.

Lycka till!!

/Grimm
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:38.