![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Någon som har erfarenhet av att ta med sig katten till Grekland?
Kan man flyga ner med den? Har tänkt långtidshyra på t.ex Tilos, som jag ska besöka i maj. Men då får katten stanna hemma. Blir inte aktuellt förrän nästa vinter med långhyra. Så jag hinner med alla (katt) vaccinationer osv. Ett alternativ är väl att köra ner genom Italien först, men det är ju ganska krångligt och tidskrävande. Bifogar en bild på Seetar... ![]() ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
For en skjønn katt!
Det går fint å ta katten med på flyet, men du må selvsagt betale for det. Katten må ha papirene sine i orden, både ved innreise til Hellas og når den skal tilbake til Sverige. |
|
||||
|
||||
![]()
Tack för info. Jag hade noll koll på att man kunde flyga med djur...
![]() Nu blev mina planer mer genomförbara. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Visst är det en innekatt du har? Personligen tror jag det blir tufft för en svensk kisse om han ska bli utekatt i Grekland. De är inte lika förtjusta i katter som vi är och på många ställen är det vanligt att de lägger ut gift till katterna.
Eva |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Lissi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Eva |
|
|||
|
|||
![]()
Tja, da misforsto nok jeg også Eva L, skjønner i det hele tatt ikke hvorfor du skriver det du skriver her.
Det er for øvrig ikke vanlig å legge ut gift, det skjer ja, men kan ikke kalles vanlig. |
|
|||
|
|||
![]()
Jo Admirala det är vanligt att grekerna lägger ut gift. Jag och min väninna(som bor i Grekland och har många djur) skulle t o m säga att det är mycket vanligt.
|
|
|||
|
|||
![]()
Jeg har mange greske venner Agda, en del har dem har katter og hunder som går fritt ute, og på seks - syv år har bare én hund (og ingen av kattene) dødd av gift. Det er selvsagt én for mye, men om det var så vanlig å legge ut gift som du påstår, ville tallet vært mye større. Som Kickie skriver, grekerne har faktisk skjønt at kattene holder skadedyr unna.
|
|
|||
|
|||
![]()
I och omkring bondbyar...min by och min väninnas by...är det mycket vanligt att de lägger ut prepareratkött el färs i närhet av sina höns och kaningårdar....men det förkom också inte allt för sällan att det lades ut även i olivlundar....detta främst till räven men också för att skydda sina djur mot herrelösa hundar.
Tyvärr äter även katter och andra tam-och vilddjur av detta om de hittar det men det är inte avsikten med giftet. Sedan finns det som "vanligt" en och annan knäppgök som ger det medvetet till hundar och katter...med det gäller inte bara i grekland utan händer även här. Min väninna har mist två hundar, vid olika tillfällen då hon promenerat med dem kopplade och de snappat upp dessa "gobitar",flera av hennes katter har också dött. Runt omkring i naturen kan du stöta på det ena djuret efter det andra...inte ovanligt. |
|
||||
|
||||
![]()
Har man katten under uppsikt går det säkert bra och katter äter ju inte vad som helst de hittar..
Hundar däremot kan ju vara svårare att stoppa om de hittar något ute. Tyvärr är det som flera andra säger vanligt att giftpreparerad mat läggs ut till lösdrivande hundar. När jag var med min hund i Ioannina nu i somras blev jag varnad av en tjej som jobbade på hotellet att det var mycket vanligt att det lades ut giftpreparerad mat! Hennes hund hade blivit förgiftad tre gånger men klarat sig tack vare snabb veterinärvård. Ofta läggs giftet i köttfärs. Jag vill inte skrämmas och för katt som inte strövar runt så är det nog ingen fara. Värre med glupska hundar som ju snabbt kan tugga i sig mat de hittar! Så tänk på det ni som reser med era hundar. Låt inte hunden äta något den hittar ute! //Stina |
|
|||
|
|||
![]()
Jag tycket det var väldigt underförstått vad Du trodde
![]() Jättehärligt för Seetar att få följa med i alla fall! Lissi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Eva |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Lovar du?! //Kikh, helt nykter idag... |
|
||||
|
||||
![]()
Seetar är nästan mer som en hund än katt. Går i sele och koppel och är definitivt en innekatt, en kompis, nästan en partner
![]() Han är med mig till ateljen på sommaren. Där finns blommor, flugor, gräs, sol och skugga, det gillar han. Vi hänger ihop som ler-o-långhalm. Han har varit med i bilen på div. längre resor inom Sverige så han är rätt resvan. Jag vill ju så gärna till Grekland igen, men har svårt att tänka mig att vara skild från honom en längre tid. Jag SKA få detta att funka. ![]() Sättet han kom till mig är en lite märklig historia. Jag tog hand om hans mamma några månader när hennes husse o matte skilde sig. En morgon kom hon som vanligt upp i min säng och jag kliar henne lite på magen som jag brukade...och får en KATTUNGE i handen! ![]() |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Jag kan lova att både du och katten kommer gilla Tilos. ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Synd att man inte får träffa honom där i höst ![]() Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Det finns gott om andra katter på Tilos...
![]() Som denna tjockis som brukar ligga här i skottkärran. ![]() Kanske en blivande kompis till Seetar? |
|
|||
|
|||
![]()
Åh så söt!
Ute kan jag umgås med katter, men inomhus är det helt kört, då svullnar ögonen igen och jag börjar nysa... Lissi |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
Det är nog mer vanligt att det läggs ut gift till råttor, möss, kackerlackor och vilda hundar som tar boskap - som sedan katterna får i sig på olika sätt. De flesta greker vill faktiskt ha katter runt husen för att slippa skadedjur. Det förekommer till och med att dessa hårdhjärtade greker matar katter ![]() //Kikh |
![]() |
|
|