![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Så har jag då åkt den vackra turen med bussen från Chania till Paleochora. Resan tog sin lilla tid då folk skulle av och på och varor lastas på efter vägen. Bussen var full med passagerare varav kanske en tredjedel var turister.
Nu är jag installerad på hotel Glaros i finaste rummet nånsin i Grekland. Bra med förvaring, fint duschrum med duschkabin. Gratis AC samt fin vägghängd platt-tv. Kanske Stin geia mas på lördag? Efted dusch gick jag en promenad runt byn och det gick ju fort ![]() ![]() ![]() En stund till sitter jag på balkongen medan solen går ner bakom grannhusen, innan jag ska leta upp den vegetariska restaurangen. Methexis blir det för lunch i morgon. Livet är helt ok ![]() Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Hei, Lissi!
Hvilket rom har du på Glaros? Ut mot gaten? Vi bodde på baksiden så vi hadde ikke så fin utsikt, men rolig og fint. Vi kommer antagelig til å dra til dette hotellet neste år også, så godt likte vi det. Ønsker deg en fin ferie i Paleochora. Vennlig hilsen Pelagia |
|
|||
|
|||
![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Pelagia, rum 210 har jag precis ovanför ingången....får väl se hur nätterna blir om alla tjattrar vid ingången när de kommer hem men jag har öronproppar så det löser sig.
Så här långt är allt bra och jag har ätit på The Third Eye den vegetariska tavernan, men där fanns varken priser eller kvitton..men gott var det ! Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Låter som du fått en bra start i alla fall
![]() //maji som åker till Rodos på söndag ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Jeg boede også i 210, så jeg ved, at der trives man
![]() Forøvrigt er Glaros det eneste hotel nogensinde, hvor jeg har haft "egen" Raki på værelset. Jeg ønsker dig nogle dejlige dage i Paleochora og er spændt på, om byen endelig kommer med på din favoritliste. |
|
||||
|
||||
![]()
Låter som en bra början.
![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Ha, det bäst Lisa!
Låter mysigt där du är nu! Sunny(direkt från ett lite småkyligt Amorgos).. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Ännu en trevlig dag på Kreta så här långt. Hela kvällen är ju kvar förstås, men allt tyder på att den också blir mysig. Jag tycker verkligen att jag varit borta länge, även om det bara är 14-15 dagar. Vi har ju denna gång sett oss om ordentligt på ön och det har varit kul.
Att nu vara helt själv på en ny plats, efter 14 dagars samvaro med maken är också en nyhet. Inte en kotte känner jag. Men det är en mycket trevlig känsla för en vecka. Idag blev det tidig frukost då fransmännen redan stod nere under min balkong och tjattrade straxt efter kl 7. De samlade ihop sig för vandring med guide till Sougia om jag fattade rätt. Giorgos, min värd sa att det skulle ta 6 timmar. Lite sugen är jag att kolla om det finns guidade turer under veckan. Vore kul. Jag tog en morgonpromenad i byn på väg till den lilla stenstranden nedanför Methexis. En ganska gräslig anläggning egentligen, men jag var helt själv i flera timmar pga kraftig blåst på förmiddan. Jag badade och njöt skugga med en bra bok och glömde alldeles tiden. När det blev dags för lunch blev det Methexis och mamas sallad (god) och en saganaki (inte lika god). Men väldigt trevlig personal. Ett vackert foto på Arne och Birgitta, kanske inte alldeles nytaget fanns på väggen ![]() Mer bad och bok blev det sen men vinden avtog och det blev för varmt. Promenad med kaffestopp på vägen hem. Nu balkongsittning med lite vin och vatten och boken igen. Vinden ökar precis som igår så det blir kofta på. Paleochora är charmigt, men tyvärr får jag inte samma känsla som för Nea Chora.....Ändå är det småputtrigt.....men om denna känsla hänger i så kommer detta att bli en härlig vecka, absolut, men inget återvändsrställe.....är nog för litet för mig ![]() Mat ikväll blir på Pandelis. Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Foto av oss på Methexi???? Det har vi inte sett och inte skickat. Kan vara Olle som har tagit det??
Men vi ser det i november. Birgitta. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Forøvrig vil jeg si at det b u r d e jo henge bilder av dere mange steder rundt om i øyverdnen ![]() ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Den unge servitören pekade på ett foto på anslagstavlan och sa Arne och visst var det Arne och du men du Birgitta var blond och kortet kan vara några år gammalt....eftersom jag nu ligger på stranden nedanför så får jag kolla vid nästa toalettbesök. Mysteriet måste lösas. Återkommer....
Idag startade jag dagen med morgonpromenad till Gialiskari 4km bort för morgondopp vid stenstranden där. Påminde starkt om Livadiabukten. Efter nån timme vände jag samma väg tillbaks. Lissi |
|
|||
|
|||
![]()
Mysteriet löst ! Det är INTE A och B på kortet utan ett par som skickat kort från Singö. Igår på lite avstånd och med solglasögon på så såg jag fel.....och kyparen sa ju att karln hette Arne.....Fast frun var allt lik dig Birgitta! Ni borde nu skicka ett kort av er på Skäret tycker jag!
God lunch åt jag där idag. Imam och deras goda Methexissallad. Fast bara halv portion av salladen. Imamen var riktigt, riktigt god! Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Kanske Kari och hennes Arne
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Så kanske det är.
![]() Trivs du Lissi? |
|
|||
|
|||
![]()
Nej det var det inte! Det stod bara Hälsningar från Singö på baksidan.
Nu är bästa stunden på dagen med dusch och hårtvätt avklarat och frukt och ett glas vin framdukat på balkongen. Mörka moln kommer norrifrån efter 2 strålande dagar. Morgnar och kvällar är kyliga. I morse vid frukosten fick jag en hälsning från Nilam genom en väninna till henne som bodde här sista natten. Jag är jätteglad att jag bytte från Soulas till Glaros. På Soulas hade stark pålandsvind omöjliggjort balkongsittning på kvällen. Här är vindstilla i gränden. Så gillar jag morgonskugga och kvällssol... lkväll blir det en volta på huvudgatan och vin och fruktsallad med glass. Min lunch på Methexis var så mättande! Janne, jag trivs men kommer inte att återvända. Här är SÅ mycket turister fast det är eftersäsong och jag längtar att höra grekiska. Nu är det mest engelska., franska ,tyska och norska som hörs....grekerna själva har flytt till eget bostadsområde en bit upp i bergen. Jag ser det från balkongen och ska gå dit i morgon...kanske hör man mer grekiska då. Jag överdriver väl lite kanske, men Nea Chora är för mig mer mysigt!.....för att inte tala om Tinos och Aten!!! Men jag trivs gott för en vecka, inte mer! Lissi Senast redigerad av Lissi den 2014-10-04 klockan 15:01. Anledning: Tillägg |
|
||||
|
||||
![]()
Men, Lissi, gå till Inochouse på huvudgatan och ät. Där talar alla grekiska. Och du kan säga till Marianne dagen innan om du vill ha någon speciell mat. Hon fixar det.
Birgitta. |
|
|||
|
|||
![]()
Ja där ska jag äta! Ser mysigt ut och där är alltid mycket folk......engelsmän och tyskar. Serveringspersonalen är väl oftast grekisk, men jag menar surret i luften på gator och stränder..
Lissi |
|
||||
|
||||
![]()
Tack Lissi för din beskrivning av Paleochora som alla verkar gilla mycket. Har funderat på om det skulle kunna vara ett alternativ för mig eftersom det går direktflyg till Kreta men efter din beskrivning vet jag att det inte är något för mig. Eva
|
|
|||
|
|||
![]()
Låter inte som Paleochora är ett resmål som skulle passa mig.. iaf inte som ensamresenär..MEN.. Lissi fortsätt och njut.. det vet jag ju att du gör..
![]() Sunny ![]() |
![]() |
|
|