![]() |
|
|
|||
|
|||
![]()
Tisdag 7 Oktober, Naxos
Kalimera! Klockan 06.55 avseglade jag från Egiali (Amorgos) med Blue Star, det kändes bra fick ingen klump i magen som sist jag lämnade Amorgos, nu ska jag ju ut på nya äventyr så då känns det bättre... ALLTID..vemodiga när jag ska resa hem till Sverige igen. Sen vet jag ju att jag ska tillbaka till Amorgos i vår igen om jag lever och har hälsan! Efter 2 timmar var jag då framme på Naxos, inseglingen är fantastisk vilka vyer och vilket folkvimmel, vi var inte många som gick iland.. MEN.. desto fler gick ombord. Rena och Theodoris stog och väntade på mig i början av hamnen, med skylten PENSION SOFI synlig.. vilket välkommande så GLADA människor.. Theodoris började genast förklara för mig vart jag kunde ta ett dopp osv. Vi körde till pensionatet och det var riktigt mysigt, blev omgående bjuden på kaffe och en bakelse, detta bjuder vi på varje dag om du vill ha, sa de! Vilket gulligt värdpar! Theodoris plockade genast fram broshyrer odyl. och en guidebok som jag får låna under min vistelse för att förenkla för mig. Hotellet är i stort sett fullbelagt..just nu sitter jag i en studio som jag ska ha tillfälligt ett par timmar och sen ska jag få ett annat rum på andra våningen med utsikt mot det gamla kastrot. Toppen!.. ![]() När jag ska hyra bil behöver jag bara säga till Rena så ordnar hon så att biluthyraren kommer till Pensionatet och det kostar 25 euro per dygn om man hyr bilen i ett par dagar, så det tänker jag göra sen när jag har utforskat den närmaste omgivningen, har ju aldrig varit hit tidigare så det kommer att ta några dagar kan jag tänka mig. Jag har gjort ett bra val både med ö och Pension Sofi, I LIKE IT ALREADY!!.. ![]() Nu blir det väl till att fota igen, kan jag tänka mig.. så några bilder lär jag ju lägga in här senare! Nu ska jag ta mig en tur i Chora om en stund, tills jag kan besitta mitt rum, gästerna just nu får ju ha rummet till kl.12.00..och sen ska det städas så det tar nog ett par timmar till innan det är klart för inflyttning. I will be back with more... Sunny (direkt från Naxos).. ![]() Senast redigerad av Sunny12 den 2014-10-07 klockan 10:47. |
|
|||
|
|||
![]()
Redo för nya äventyr ser jag
![]() Det här skall bli roligt Sunny, väntar med spänning på bilder! Pension Sofi låter ju toppen! Ha det gott! bye_by Ylva |
|
||||
|
||||
![]()
Låter som en bra början. Väntar naturligtvis ivrigt på mera. Hoppas du kommer att gilla Naxos!
/ Anne ![]() |
|
|||
|
|||
![]() ![]() det kommer mera.... ![]() Sunny(direkt från Naxos).. ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Visst är det spännande med en ny ö.
Hoppas du kommer stt trivas på Naxos. // KR |
|
||||
|
||||
![]()
Det är nästan alltid fullbelagt. När vi kom dit en gång i början av november skickade vi ett sms från färjan och skrev att vi snart var där. Hade inte en tanke på att det inte skulle finnas rum så sent på året, men det var det - nästan. Vi fick sista rummet.
![]() Kul att du redan trivs! ![]() |
|
||||
|
||||
![]() ![]() Katitzi ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Visste att du skulle gilla Naxos och Pension Sofi
![]() //maji direkt från Rodos ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Hej! visste väl att du skulle trivas vi har bott i rum nr 5 två gånger
Hur är det med the old man i lilla huset mitt emot med den lilla söta trädgården som han pysslade i varje dag lever han? Ha en skön fortsatt vistelse på underbara Naxos hälsa familjen/ Susanne ![]() |
|
|||
|
|||
![]() Citat:
Ja, här är underbart! Jag hälsade från er till Theodoris, men då svarade han att ALLA heter ju Susanne i SVERIGE.. ![]() Sunny(direkt från Naxos) ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tisdag 7 Oktober (del 2)
När jag väl installerat mig i mitt fina rum, tog jag mig en volta ner till The old town, vilka härliga gränder lätt att bli "lost" där!.. ![]() Hade ingen aning vart jag var på väg.. tavernan Vasilis var tyvärr inte öppen så tidigt som 14.00 hade annars tänkt att äta där... (det var lätt att hitta dit inte så långt från Pension Sofi) Jag vimsade vidare i de smala labyrintgränderna... så mysigt! Tillslut kom jag ner till hamnpromenaden och hittade tavernan Meze2, slog mig ner där och beställde in en tonfisksallad, vitlöksbröd och en öl...stora portioner..detta orkar jag aldrig äta upp tänkte jag...mmm.. ![]() Så tack igen för tipset om denna taverna! Skulle nog kunna leva på enbart dessa färska grönsaker..mumma!!! Utanför tavernan hängde bläckfiskar på tork i solen... Härligt att sitta och titta på folkvimlet vilken kontrast till lilla Amorgos..här satt jag länge och bara njöt, killen som serverade skojade med mig och vi pratade en hel del... hmmm..något flirtigare och vågade är de här på Naxos.. till skillnad från Amorgos (något blygsamma där). Alla tingeltangelbutikerna ligger på rad längs hamnpromenaden och trängs med alla caféer och tavernor.. här kan man lätt göra slut på en hel del pengar..OM.. man vill! Orkade ju inte äta upp allt så jag fick en "dogybag" får bli min kvällsmat... senare!.. ![]() Drog sen vidare mot Apollo Portaran och området nedanför kan man bada och där finns även ett litet café, välordnat med dusch och toaletter.. perfekt om man vill bada på nära håll!.. Så var denna dag till sin ende..Rätt slut efter en natts dålig sömn och upp tidigt i morse morgontrött som jag är... så några nattliga äventyr blir det inte ikväll!.. ![]() Tillbringade en stund av kvällen tillsammans med Rena och Theodoris, fick fler utflyktstips, funderar bla på att ta bussen till Agia Anna någon dag och sen hyra bil någon dag och åka norröver. Här behöver man inte heller släpa hem vatten från affären, då de har en tappakran alldeles nedanför pensionat med friskt dricksvatten som kommer uppifrån bergen, toppen! Imorgon väntar nya äventyr... Sunny(direkt från Naxos).. ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Vilken härlig dag du haft Sunny och vilken bra början på äventyret Naxos
![]() Jag ser fram emot fortsättningen! Ylva |
|
||||
|
||||
![]()
Bättre kan du inte bo det här är ett av de trevligaste boendet jag haft i Grekland. Ganska länge sen nu men jag kan tänka mig att återvända i mellansäsong. Eva
|
|
|||
|
|||
![]() Citat:
![]() Citat:
![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Det ser sannerligen härligt ut. Lugnt och stilla på havet och säkert jättevarmt i vattnet. Skulle gärna bada under sådana omständigheter.
![]() Kul att du är nöjd med Meze2! |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Citat:
![]() Förresten vart ligger Scirocco??.. Citat:
![]() Citat:
Meze2 var kanon, bra service, fräscha råvaror, läget. Skulle kommit med rapport för idag onsdag, det har hänt massor så den kommer imorgon med bilder, nu ska jag ta och krypa i säng!!.. ![]() Kalinichta!!.. |
|
|||
|
|||
![]()
Onsdag/torsdag 8-9 oktober, Naxos.
Nu har jag lite tid över för rapportering.. då jag nu ändå är på hotellet för lite siesta!.. ![]() Igår onsdag började med en hel del stackmoln och lite mer vind, så jag började dagen med att strosa i Choran.. finns ju så mycket att se såsom alla små butiker där de säljer allt mellan himmel och jord.. sen alla människor...även om det nu börjar att bli mindre turister så är det ändå många greker här. Mitt på dagen blev det varmare och solen kikade fram igen och vinden stillade sig något.. BRA..beslöt mig för att gå ända upp till Apollo Portaran vilket jag inte gjorde sist, här var det en hel del turister med kameran redo för fotografering..även jag.. lägger inte in några bilder här då ju de flesta vet hur det ser ut där uppe.. vackert är det med utsikten in mot Chora. Sen gick jag ner till badplatsen nedanför och kastade mig i det ljuvliga havet.. riktigt skönt! När jag sen satt och solade kom plötsligt denna fågel simmande i hög hastighet in mot land vid badplatsen (kan tyvärr inte namnet på denna fågel, kanske någon av er vet??).. Den hoppade upp på land och satt och trånade mot tavernan.. fick sen höra av killen som driver tavernan att fågeln kommer varje fm för att bli serverad sin frukost, tavernapersonalen matar den, killen kunde t.o.m smeka den på fjäderdräkten, helt tam, jag satt bara en meter ifrån den och fotade, tog många bilder på denna fågel som jag vet är väldigt speciell och simmar väldigt snabbt i havet och fångar fisk (såg detta en gång på Tilos), vanligtvis är de ju väldigt skygga men inte den här, otroligt vilken upplevelse! När den sen var mätt och belåten stack den iväg ut till havs igen... ![]() Efter flera dopp vart jag hungrig och satte mig till bords för lite god mat och en öl, inte mycket turister här, i stort sett bara greker som badade och satt vid tavernan, mysigt! Fin utsikt härifrån in mot Choran.. Tidigare när jag badade fick jag se något jag aldrig sett tidigare på nära håll.. såg en grek som hoppade i havet och skulle snorkla, inget konstigt med det, han var ute bra länge och när han sen kom tillbaks såg jag att han hade något i handen.. det var en bläckfisk som han hade fångat med bara sina händer, otroligt!!.. ![]() Efter denna dags udda upplevelser drog jag mig hemåt till Pension Sofi, för en härlig dusch och sen balkongsittning med lite god raki från Amorgos (presenten från Theodoros).. ![]() Fick sen sällskap av min granne en ung kille från Holland som även bjöd mig på vin och vi hade riktigt kul och pratade om allt mellan himmel och jord. Han öluffar och hade tidigare varit på Paros och ska på fredag dra vidare till Santorini som han aldrig besökt.. sen funderar han på att komma tillbaks till Naxos igen för han ska sen flyga hem från Aten. Senare på kvällen tog jag mig en tur ner till The old town och strosade åter igen i de trånga labyrintgränderna tills jag tillslut slog mig ner på tavernan METAXA MAS.. detta också en väldigt bra taverna (tack för tips Janne).. så ikväll gjorde jag ett undantag och åt sen middag vid 20.00..inte så mycket folk på tavernan men kom ändå i samspråk med ett franskt par, de var trevliga! End of this day! Idag Torsdag..en mulen och blåsig fm, så då passade det bra att gå upp till The Monastery of Ag. Ioannis Chryssostomos, Rena berättade tidigare att om jag ringer på dörren kanske de 3 nunnorna som bor där släpper in mig för en visning på insidan av klostret.. så jag tog mig en tur upp till klostret.. Vilka vyer här uppifrån ner mot Naxos stad.. Wow.. När jag tillslut kom upp till klostret och ringde på porten och frågade genom en porttelefon om jag kunde få komma in.. svarade nunnan, tyvärr inte! Så kanske de har speciella tider för besökare..fick ingen info om detta, får fråga Rena senare.. något besviken vart jag men det var ändå värt den korta promenaden dit upp med den fantastiska utsikten. Klart inte på långa vägar så fantastiskt som det mäktiga klostret på klippväggen på Amorgos. Monastery Chosoviotissa, men klart sevärt dock! Nu är det riktigt varmt och soligt igen på eftermiddagen får bli en volta ner på stan och sen kanske sammanstrålar med den trevliga holländaren(min granne)och ta en öl ihop!!.. ![]() Sunny(direkt från Naxos).. ![]() Senast redigerad av Sunny12 den 2014-10-09 klockan 15:09. |
|
||||
|
||||
![]()
Det är en skarv du sett, på Tilos kallas de logomariá fast jag tror det finns andra grekiska namn på dem också. De är störtsköna när de simmar lika snabbt som de flyger (fast det tycker inte fiskare hemma i Sverige, de förstör näten eller nåt).
Bläckfisken var nog död redan, de slår dem mot backen för att möra dem och för att få ut bläck och lite annat klägg. (Ett av mitt livs stoltaste ögonblick var de timmar jag hade sugkoppsmärken på underarmen efter att ha fångat en bläckfisk, tyvärr försvann märkena alldeles för fort ![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Tack, för info om fågeln, ja de är verkligen störtsköna!..
![]() Angående bläckfisken Ink..så var den inte död han började slå den i backen först när han kom och satte sig nära mig .. Ok..möra den ja.. det kan man säga att han gjorde.. ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Ja, det är skitsliskigt. Det är konstigt att så vackra och smarta djur kan ge upphov till den där geggan.
Ofta tas de med harpun eller händer, sedan kan man snabbt ta död på den genom att liksom vränga dem ut och in innan man börjar dunka stackarn. På Amorgos såg jag två bläckfiskar när jag snorklade, det var jag jätteglad för. En nedanför Elenis i Katapola och en i Agia Anna. På Tilos i våras såg jag inte en enda och det är inte många resor som jag helt bommat. Bläckfisk är det roligaste med hela semestern så det var tur att Amo ställde upp med ett par ![]() |
![]() |
|
|