![]() |
|
|
|
|
||||
|
||||
|
Seychellerna ligger cirka 3 kilometer innan fiskebyn Magganitis. Innan tunneln till Magganitis byggdes var byn avskiljt från resten av ön, enda sättet att ta sig hit var med båt, eller om man var våghalsig: till fots över bergen. När man sprängde för tunneln tippades all sand och grus i havet nedanför berget. Det är den tipp som idag går under namnet Seychellerna, inte så sexig bakgrund för en strand kanske, och inte går den att jämföra med stränderna på Seychellerna heller.
![]() Trots olikheterna med det verkliga Seychellerna så är det en riktigt häftig strand med småsten uppblandat med sand. Stranden ligger väldigt fint och är omgiven av vackra klippor och kristallklart vatten som skiftar från smaragdgrönt till azurblått. Perfekt för dig som gillar att snorkla. Ingen taverna. Närmsta taverna finns i den söta lilla fiskebyn Magganitis. Har du badat i grekiska Seychellerna? Fler bilder från Seychellerna på Ikaria finns här. |
|
|
||||
|
||||
|
Besökte Seychellerna hösten 2024. Vi tog oss ner från parkeringen, ett ganska jobbigt äventyr. Men platsen är vacker och vattnet underbart, som alltid i Grekland.
Vi handlade i en liten minimarket i Magganites. Damen där hade under högsäsong en liten cantina på stranden med enklare förtäring. Den lilla minimarketen var speciell. Och damen också. Hon ville behålla min gubbe i utbyte mot hennes. Han såg ju trevlig ut, men jag valde att behålla min. Man vet ju vad man har. Kerstin, med härliga minnen från Ikaria |
![]() |
|
|