![]() |
|
|
||||
|
||||
![]()
Efter vår Rhodos-vistelse är vi lite nyfikna. Vad hände den 28 oktober?
![]() Något måste det ju vara som har betytt mycket för ön (eller för Grekland). Är det någon här på forumet som kan sprida lite ljus över detta mysterium? ![]() /Mia |
|
||||
|
||||
![]()
Den 28 oktober 1940 invaderades Grekland av Italien. Det var så att säga Greklands inträde i andra världskriget.
28 oktober är helgdag i Grekland till åminnelse av den händelsen. Den kallas Nej-dagen, men jag vet inte om/hur den firas. Det kan säkert någon annan berätta. |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
![]() Eva |
|
||||
|
||||
![]()
Den kallas nejdagen, som Elisabet säger, alltså ochi-dagen, för att Mussolini hade bett att få transportera trupp genom Grekland. Men till detta sade general Metaxa NEJ - alltså OCHI.
Den är alltså en högtidsdag i hela Grekland, inte bara på Rodos. Och 28-oktobergatan finns på fler ställen, t ex på Karpathos. Dessutom är 25 mars-gatan heller inte ovanlig, 25 mars är Greklands nationaldag jämte Ochi-dagen. |
|
||||
|
||||
![]()
Tack alla, för svaren! Nu kan jag stilla familjens nyfikenhet!
![]() ![]() ![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Man har parader i stort sett varje by, flaggor viftas och musik spelas. Den 28/10 är en av Greklands 2 nationaldagar.
Camilla |
|
||||
|
||||
![]() Citat:
VET att det att det var länge sedan denna frågan skrevs, men måste bara tala om en lite rolig sak om 28 oktobergatan inne i Rh. stad. Den börjar på västra sidan av staden, nere vid rondellen med Diagoras-statyn går tvärs över stan ner mot Mandraki. Ungefär i mitten så ligger ett litet torg, efter torget o hela vägen ner till hamnen har gatan plötsligt bytt namn till 25 mars gatan. Därav min undran: Är det vanligt att dessa gator ligger så till på andra ställen i Grekland? Irene |
![]() |
|
|