Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Resa runt i Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-04-03, 19:45
Myslos avatar
Myslo Myslo är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007
Standard Hjälp till nästan förstagångsöluffare

Jag och min sambo funderar på att åka till grekiska övärlden i sommar och tyvärr måste det antagligen bli antingen i slutet av juli/augusti då det verkar vara som mest turister där. Min sambo var för sju år sedan en sväng till naxos, paros och santorini medan jag aldrig varit i Grekland.

Jag skulle gärna få tips på lite öar! Vi kommer antagligen vara iväg max två veckor och vill gärna slippa värsta turisthetsen (så gott det går i augusti), vandra, spana in lite fin natur och såklart bada på fina stränder. Alltså inte enbart pressa på stranden, utan även göra lite andra saker, men inte festa.

Någon som har förslag på öar?

/matilda
Svara med citat
Gammal 2007-04-03, 22:27
Yak Yak är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005
Standard Sv: Hjälp till nästan förstagångsöluffare

Naxos och Paros/Antiparos är bra "förstagångsöar", stort urval på boende och enkelt att ta sig till eller från. Också ganska stora, så det finns en hel del att göra och se.
Som du skriver är dessa ganska "turistiga", åtminstone precis i den värsta högsäsongen. Har själv varit ute i Juli/Augusti och det är rätt hetsigt då. Mycket folk på båtar och konkurrens om lediga rum. Även om det går att gömma sig utanför de värsta turiststråken även här...
Tycker du att det blir för mycket så finns ju då småkykladerna (Koufonissi, Schinoussa, Donoussa och min favorit Amorgos) inom bekvämt båtavstånd!
Svara med citat
Gammal 2007-04-04, 06:05
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Jag har varit på både Naxos och Paros i senare delen av augusti. Inga som helst problem var det då varken med färjebiljetter eller tillgång på bra rum.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-04-04, 06:06
Kalimeras avatar
Kalimera Kalimera är inte uppkopplad
Admin

Reg.datum: nov 2004

Håller med Yak i allt. Ett annat alternativ är att flyga till Samos och besöka Lipsi och Patmos, och kanske någon ö till. Samos är i sig en mycket trevlig ö. Ögruppen Dodekaneserna är lite lugnare än Kykladerna under högsäsong.
Svara med citat
Gammal 2007-04-04, 07:21
laeros avatar
laero laero är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007

Om ni hamnar i Dodekaneserna skulle jag vilja lägga till Leros.
Jag tror att Patmos kan vara rätt stimmig i turisthögsäsong men vet egentligen inte, har aldrig rest i slutet juli/augusti.
Leros är en ö som är mindre turistifierad

Laero
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:40.