Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-04-13, 16:04
freitag freitag är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2006
Standard Mysig genuin ort på Kreta?

Hej!
Jag och min pojkvän har planerat att åka till Grekland i början av juni. Eftersom det är innan skolorna slutar hoppas vi att kunna ha lite is i magen och hitta en sista minuten till ok pris. Jag har länge varit sugen på Kefalonia, men även Korfu och Kreta. Vi älskar att bada, äta gott och naturupplevelser/vandra. Jag har rest runt lite i Grekland tidigare och slipper mer än gärna det mest turistpåverkade områdena/orterna. Då brukar det vara svårt att slappna av och framförallt svårt att äta gott!

Eftersom vi kommer ta en sista minuten finns ju risken/chansen att det blir Kreta, eftersom det går många resor dit. Därför tänkte jag höra om ni har några tips på orter/byar som erbjuder något mer genuint än de största badorterna på ön? Vi kanske tar en flygstol och försöker hitta hotell när vi väl är där... Jag är sugen på södra Kreta. Tar man sig lätt dit? Går det bussar osv? Vi har tänkt hyra bil, men kanske inte i en vecka.

Tacksam för alla tips!
Svara med citat
Gammal 2009-04-13, 19:11
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005
Standard Sv: Mysig genuin ort på Kreta?

Jag kan rekommendera Paleochora på södra Kreta. Jättemysig ort, med fina stränder. Inte långt för att nå utmärkta vandringar heller.

/Netwolf
Svara med citat
Gammal 2009-04-13, 23:11
HansLs avatar
HansL HansL är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2008

Vi besökte södra kreta i oktober 08. Landade på flygplatsen i Heraklion, här ifrån gick det att åka buss till södra kreta, Ireapetra, åtminstonde om man ankommer förmiddag och tidig eftermiddag. Bussen tar dryga 2 tim på sig.
Väl framme kan man byta buss och åka ex till Mirtos en liten by ett par mil väster ut från Ireapetra. Mirtos är en trevlig liten by med tavernor, några butiker samt en hel del små apartments och hotell.
/HansL
Svara med citat
Gammal 2009-04-15, 14:49
MIM MIM är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Hej, hoppas ni får en billig flygstol till Kreta ! Hyr gärna bil på flygplatsen och fortsätt direkt ned till sydkusten där man kan hitta många mysiga, fina ställen att bo på ex ( från väst till öst) :Elafonissi, Paleochora, Chora Sfakion, Plakias, Agia Galini ( lite turistisk), Kalamaki, Matala,Mirtos, Agia Fotia, Makri Gialos. Passa på innan ALLA turister upptäcker sydkusten som är såå fin och lugn och lägre priser på små hotell och apartments. Lycka till / MIM
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:50.