Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-06-09, 22:33
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Lagokefalos."harhuvud"

Inte vet jag om det är många Kalimerianer som gillar att fiska. I alla fall tror jag det är på sin plats att varna för en giftig fisk som spridit sig rejält i Medelhavet.

Lagokefalos (harhuvud) finns att beskåda på nätet om man klickar på just detta namn.
Den har ett starkt nervgift som till och med kan vara dödligt.

Den är mycket särpräglad: stort huvud och stora ögon men liten mun med hartänder, inte fjäll men blank hud som är silverfärgad och upptill fläckig.

Det har ju kommit en massa tropiska arter till Medelhavet via Suezkanalen ( s.k Leseppesflyktingar efter mannen som är förknippad med kanalen), inte bara fiskar utan alger och till och med orm. Det har tagit en massa år för dem att etablera sig men nu finns de alltså här.

Det jag undrar - finns nån ichtyolog i gänget?- är vad som händer om t-ex en havaborre äter en lagokefalos, tar den skada, blir den giftig?

Du som tänker slänga i en krok från bryggan i Grekland, kolla först att du har klart för dig hur den här fulingen ser ut. Finns på Youtube också.
Svara med citat
Gammal 2010-06-10, 13:22
Nan Nan är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2010
Standard Sv: Lagokefalos."harhuvud"

Tack Monica

våra pojkar älskar att fiska från kajen i Emporios. Bra att jag hann se din varning innan vi kommer ner på söndag (om vädret och Olympic vill)
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:04.