Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Semestra i Grekland > Hälsningar > Hälsningar direkt från Grekland

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-10-23, 15:09
Sunny12 Sunny12 är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran.

Reg.datum: jul 2012
Standard Sv: KÄRLEK vid första...

Nu ska jag ta och gå ut igen och höra lite mer på byn om följderna av denna katastrof...
återkommer senare......
Svara med citat
Gammal 2015-10-23, 15:38
nickelena nickelena är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2009

Har följt din resa nästan varje dag, (lika viktigt som att följa Arne och Birgitta). Förstår ungefärligen hur du känner idag. Vi upplevde kaoset på Skopelos för en månad sen. Mycket märklig känsla att gå runt mitt i katastrofen. Men himmel så snabbt alla började återställa sina verksamheter, i den mån det gick.
Hoppas du fortsätter njuta av din resa (minnesvärd blir den minsann), vi fortsätter hänga med!
Tack! /Lena
Svara med citat
Gammal 2015-10-23, 17:59

Roligt Lena att du gillar att följa mig på min resa!..

Nu har jag varit ut och käkat på Ciao café igen en god pizza som var SÅ stor så jag fick ta med mig en doggybag hem till hotellet!..

Har hört mig för mer om katastrofen.. tavernaägaren berättade att en så här stor förödelse har aldrig varit på Hydra tidigare... hans mamma som är 85 har aldrig varit med om det heller... inte i denna omfattningen.... dricksvattnet är utslaget..när det börjar fungera igen vet ingen... de håller på och jobbar med det nu... har köpt vatten på flaska... bada och tvätta mig får jag göra i havet imorgon.. kunde varit värre... de jag pratat med har inte hört något om några människor som skadats... MEN.. däremot getter och andra djur i bergen som dött..
Samt flera butiker och hus förstörda, har mött människor som gråter.

På min tavernasittning kom jag i samspråk med ett norskt par som hyr hus här på Hydra årsvis... de delar boendet med sina barn växelvis..så mysigt.. de hade många tips till mig..om allt möjligt då de varit här i många år.
Norrmän är alltid SÅ trevliga!..
De berättade bl a att de som drev tavernan Christina råkat ut för ett rån då de gått hem med dagskassan vilket resulterade i att hennes man vart mördad....till påföljd att tavernan numera är stängd. (de var 7st som utförde detta brott)
Detta hemska hände i augusti i år och stackars Christina bor kvar här på Hydra.
Ni som varit på Christinas och ätit kanske tycker detta är fasansfullt att höra... jag har aldrig varit där.. men att något sådant kan hända på lilla Hydra... ..

Får se hur Hydra ser ut imorgon... och mår framförallt!

Kalinichta,

Sunny, direkt från en sorgens Hydra.

Senast redigerad av Sunny12 den 2015-10-23 klockan 18:32.
Svara med citat
Gammal 2015-10-23, 19:13

Nu är dricksvattnet fixat på hotellet.. iaf..provisoriskt... hur det är med vattnet i övrigt på Hydra vet jag ej.. nu kan jag iaf tvätta av mig.
Svara med citat
Gammal 2015-10-24, 07:39

Det var då sannerligen blygsamma kommentarer på katastrofbilderna jag la in igår från Hydra.. ..nej nu ska jag inte besvära er mer med några bilder...
Svara med citat
Gammal 2015-10-24, 08:01
Alalas avatar
Alala Alala är inte uppkopplad

Reg.datum: jan 2008

Ser verkligen otäckt ut! Kom genast att tänka på det som hände på Skopelos tidigare. Mycket, mycket obehagligt!

Vilken resa du har haft, Sunny. Både så fina stunder och sen mycket dramatik, allt det där kommer du nog att komma ihåg länge.

Nu hoppas jag att vädret blir bättre när du skall till Ermioni. Lugna dagar är nog det du behöver.

Tack igen för bilder och rapporter!

/ Anne
Svara med citat
Gammal 2015-10-24, 08:21
Thira Thira är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2013

Siga Siga Sunny, det är helg. Många har nog knappt ens hunnit läsa uppdateringarna i forumet pga andra trevligheter för stunden.

Fruktansvärda bilder och dito länkad video f.ö. Läste en artikel om rånet på Hydra. Tydligen hade de tagit sig in i ägarnas hem, bundit och drogat paret och stulit 40 000 euro. När frun vaknade upp var mannen död. Vilken själva dödsorsaken var visste inte polisen då artikeln skrevs. Bovarna åkte fast och var tydligen några emigranter från Georgien (inte för att det har särdeles med saken att göra dock).
Jag har tänkt på det många gånger; Det är mycket svårt att föreställa sig hemska saker hända i dessa, normalt sett, fridfulla små samhällen som vi besöker. Men, de händer. Tack och lov händer de väldigt väldigt sällan. Grekland är fortfarande ett väldigt säkert land just då det kommer till våldsbrott.

Senast redigerad av Thira den 2015-10-24 klockan 08:32. Anledning: Felcitat
Svara med citat
Gammal 2015-10-24, 09:14
Lissi Lissi är inte uppkopplad
Avslutat medlemskap på egen begäran

Reg.datum: feb 2005

Det händer så väldigt sorgliga saker hemma Sunny, med alla förtvivlade flyktingar I tusental som kommer dagligen, bränder på tilltänkta flyktingförlägggningar nästan dagligen, samt även det förfärliga dödandet på skolan I Trollhättan mm mm så Kalimera känns inte prio 1 för alla just nu. Jag känner I alla fall så nu. Att ha ett " tvång" att kommentera alla bilder känns inte heller så bra.
Men det ser väldigt tufft ut för Hydraborna med allt som förstörts och våld och rån är förfärligt var det än sker.

Lissi
Svara med citat
Gammal 2015-10-24, 09:58
elisabethk elisabethk är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2007

Jag tycker det ibland blir en trist ton här på Kalimera, något jag inte känt av tidigare. Jag tycker mycket om detta forum och hoppas att det får fortsätta att vara helt fritt att både lägga in inlägg och bilder samt om man vill kommentera det andra lägger in. Det måste väl vara helt fritt och upp till var och en. Det händer så mycket hemskt, och jag tycker inte att det är mindre hemskt bara för att jag inte kommenterar. Och jag följer gärna med på resor och vandringar, ibland kommenterar jag och ibland inte. Lägger jag in något så låter jag det vara fritt upp till andra om de vill svara eller kommentera.
Valfrihet och trevlig ton känns viktigt för mig.
ElisabethK
Svara med citat
Gammal 2015-10-24, 10:31

Vet att det händer mkt överallt i världen..och alla måste inte kommentera...ALLT.. jag lägger in... men jag kände STOR ORO över att vara mitt uppe i en katastrof utan sällskap och förmedlar det i bilder..knappt ngr kommentarer... förväntar mig mer reaktioner...
MEN SKIT SAMMA.. detta var mitt sista inlägg på KALIMERA.
Bye_bye
Svara med citat
Gammal 2015-10-24, 10:37
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad

Reg.datum: jul 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Sunny12 Visa inlägg
Vet att det händer mkt överallt i världen..och alla måste inte kommentera...ALLT.. jag lägger in... men jag kände STOR ORO över att vara mitt uppe i en katastrof utan sällskap och förmedlar det i bilder..knappt ngr kommentarer... förväntar mig mer reaktioner...
MEN SKIT SAMMA.. detta var mitt sista inlägg på KALIMERA.
Bye_bye
Nej nej, Sunny. Klart du ska vara kvar. Tänk så dött det blir utan dig. Du är ju en av få som håller liv i forumet, så sluta inte skriva. Nu vänder vi blad och går vidare, som nån kung sa.
Gå ut på byn och ta dig ett krus, så ska du se att det känns bättre.

/Netwolf - som läser det mesta.
Svara med citat
Gammal 2015-10-24, 11:13
KRs avatar
KR KR är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2011

Snälla Sunny sluta inte skriva!!!
Det är inte alltid det finns möjlighet att följa det som händer på Kalimera dagligen och då blir det av naturliga orsaker inga direkta kommentarer.
Förfärligt det som händer runt om dig, vad händer med vår jord!
Hoppas ändå att du kan uppskatta din tid i Grekland och att allt reder sig på bästa sätt för de drabbade.
Själv hade jag en oförskämt härlig fredag på Rocklunda och då vet du vad det gäller.
//
KR
Svara med citat
Gammal 2015-10-24, 13:02
Katitzis avatar
Katitzi Katitzi är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2008

Fruktansvärda bilder från ovädret Synny! Förstår att du var skärrad med tanke på din upplevelse strax innan också. Jag har en bekant som blev ganska illa skadad på Skopelos i det ovädret där för några veckor sedan.

Som sagt mycket otäckt som händer nu. Själv har jag dessutom suttit vid min mors dödsbädd de senaste veckorna och inte varit så aktiv på Kalimera.
Alla har sitt, vilket inte betyder att vi tappat intresset för dina och andras inlägg här. FORTSÄTT SKRIVA SUNNY!

Kram Katitzi
Svara med citat
Gammal 2015-10-24, 13:41
Athanasia Athanasia är inte uppkopplad

Jag kommenterar inte ofta..Dina berättelser och bilder är suveräna(ibland skrämmande och tragiska)..Fortsätt och skriv och visa bilder Sunny!!!
Svara med citat
Gammal 2015-10-24, 14:59
Ingrid Gunillas avatar
Ingrid Gunilla Ingrid Gunilla är inte uppkopplad

Reg.datum: maj 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Athanasia Visa inlägg
Jag kommenterar inte ofta..Dina berättelser och bilder är suveräna(ibland skrämmande och tragiska)..Fortsätt och skriv och visa bilder Sunny!!!
Jag håller helt med! Du skriver så bra och dina bilder är fantastiska!
Svara med citat
Gammal 2015-10-24, 16:13
Monica C Monica C är inte uppkopplad

Reg.datum: sep 2009

Citat:
Ursprungligen postat av Lissi Visa inlägg
Det händer så väldigt sorgliga saker hemma Sunny, med alla förtvivlade flyktingar I tusental som kommer dagligen, bränder på tilltänkta flyktingförlägggningar nästan dagligen, samt även det förfärliga dödandet på skolan I Trollhättan mm mm så Kalimera känns inte prio 1 för alla just nu. Jag känner I alla fall så nu. Att ha ett " tvång" att kommentera alla bilder känns inte heller så bra.
Men det ser väldigt tufft ut för Hydraborna med allt som förstörts och våld och rån är förfärligt var det än sker.

Lissi
Kära kära Sunny,att du inte fått kommentarer betyder ju inte att vi ignorerar dig.
För mig är det så att jag läser med stor förtjusning det du skriver och njuter och även nu förfasats av dina bilder.
Eftersom vi inte längre pga hälsoskäl har möjlighet att resa som tidigare så betyder det mycket att få "följa"med när ni andra reser och uppdaterar med bilder och text.
Så tråkigt att du inte längre vill dela med dig av dina upplevelser,kan ju bara hoppas att du ändrar dig.
Monica😍
Svara med citat
Gammal 2015-10-24, 18:48
Abis avatar
Abi Abi är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2006

Citat:
Ursprungligen postat av Alala Visa inlägg
Ser verkligen otäckt ut! Kom genast att tänka på det som hände på Skopelos tidigare. Mycket, mycket obehagligt!

Vilken resa du har haft, Sunny. Både så fina stunder och sen mycket dramatik, allt det där kommer du nog att komma ihåg länge.

Nu hoppas jag att vädret blir bättre när du skall till Ermioni. Lugna dagar är nog det du behöver.

Tack igen för bilder och rapporter!

/ Anne
Instämmer helt

Abi
Svara med citat
Gammal 2015-10-24, 19:57
Malina Malina är inte uppkopplad

Jag har följt hela din resa och dina upplevelser med stort intresse. Dock tycker jag att det känns besvärande att du intar en lättkränkt attityd. Som flera skriver,det är MYCKET som händer här i Sverige nu också. Vi behöver ta in det och reagera och begrunda. INGEN på Kalimera ska behöva "be om ursäkt " till dig! Vi vet alla vad som sker i Grekland både gällande flyktingar och hemska väderfenomen.
Svara med citat
Gammal 2015-10-24, 20:09

Citat:
Ursprungligen postat av Malina Visa inlägg
INGEN på Kalimera ska behöva "be om ursäkt " till dig! Vi vet alla vad som sker i Grekland både gällande flyktingar och hemska väderfenomen.
Du jag har INTE bett någon att be om URSÄKT till mig... vad har du fått det ifrån?
Ursäkta att jag berättade om katastrofen jag var mitt upp i...Eftersom många vet jag är på Hydra ville jag berätta om det....

Nu ska jag definitivt INTE skriva mer här... tycker du uttryckte dig väldigt elakt nu och jag mår skitdåligt efter det jag varit med om denna veckan..

TACK FÖR MIG!!!!
Svara med citat
Gammal 2015-10-24, 20:48
yanniss avatar
yannis yannis är inte uppkopplad

Ursäkta Sunny, men det är precis som Malina beskriver. Vi har massor att bearbeta på det som händer i Sverige just nu. Vi är lika i mycket kaos som du eventuellt är.
Dessutom har vi sett dessa vattenkatastrofer med regn även på Sicilien för ett par dar sen. Så jag lider med sicilianarna. Men det förtar inte katastrofen på Hydra (och många andra grekiska öar),
Birgitta
Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:29.