Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland > Mat & Dryck

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-07-15, 22:23
moro mous avatar
moro mou moro mou är inte uppkopplad

Reg.datum: apr 2007
Standard Sv: Brödkorgen

nej, det e riktigt nice med bröd till den typiskt grekiska maten tycker jag, såser o tex tzatsiki... helst av allt vitlöksbröd..mmmm.
men känns lite to much till en vanlig typ oxfilé. Ja, har hänt att man "fuskar" o äter ogrekiskt .... Ska för skojs skull beställa ett glas mjölk till maten nästa gång, kul o se reaktionen då
Enna potiri gala parakalo! psomi? oxi, euxaristo
Svara med citat
Gammal 2007-07-16, 07:00
Eva Ls avatar
Eva L Eva L är inte uppkopplad

Reg.datum: feb 2005

Citat:
Ursprungligen postat av Elisabet Visa inlägg
Hur menar du? Menar du bara på tavernor?
I bagerier förr tyckte jag att man bara hittade ljust och ofta sötat matbröd, men numer finns det ju för det mesta även grovt bröd i bagerierna.
Menar mest brödet på tavernorna. Bageriernas sortiment bryr jag mig inte så mycket om. Köper bara bröd vid enstaka tillfällen. Föredrar enbart yoghurt och frukt eller en god omelett till frukost. Tavernornas bröd görs kanske på mjöl som malts på annat sätt idag. Gräddas i andra ugnar och smakar mest bake-off med vissa undantag. Förr gräddades brödet oftast i vedeldad ugn och hade en annan konsistens även om det var vitt.

Rörorna som någon skrev om äter jag inte så mycket av, Tsatziki har aldrig tillhört mina favoriter. Tzatsiki och grillspett har jag aldrig förstått tjusningen med. OK Fava kanske är en röra för det slinker det ner många tallrikar av under en semester. Istället för röror äter jag sallader av olika slag, gigantes, ungsbakad feta, kokta eller ungsbakade rödbetor, imam, citronmarinerade kikärter, friterad zucchini, friterade zucchiniblommor, briam, getost, gröna bönor med citron, kokt zucchini med kokt potatis, tomatbollar, ostbollar, zucchinibollar och naturligtvis ostsaganaki. Till huvudrätterna behöver jag inte heller något bröd bara jag slipper den friterade potatisen till köttet, kycklingen eller killingen och får den kokt eller ungsbakad så är dagen räddad. oj vad sugen jag blir på grekisk mat.

Eva
Svara med citat
Gammal 2007-07-16, 07:47
anoula
Gäst

Citat:
Ursprungligen postat av Riitta Visa inlägg
I grekland tycker jag att det är gott och skrapa av tallriken med bröd efter maten
Det är gott och det är det jag använder brödet till också. Jag gör aldrig någon "macka" av det, trots att man ibland får smör till. Det godaste brödet är det som är ugnsrostat med olivolja och oregano, kanske med en skiva tomat på.

Hur som helst, bröd vill jag ALLTID ha. En grekisk måltid är inte komplett utan.
Svara med citat
Gammal 2007-07-17, 00:10
rickys avatar
ricky ricky är inte uppkopplad

Reg.datum: jun 2005

Citat:
Ursprungligen postat av nilam Visa inlägg
Hur kan man äta den grekiska maten utan bröd undrar jag dåAlla goda röror mm äter ni det med gaffel då

Angående betalning av brödet...oavsett om man äter det eller inte så har vi diskuterat det nyligen i tråden "snålhet"

Malin

Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:28.