![]() |
|
||||
|
||||
![]()
Den gången var inte alla motorvägar klara, inte ens i Västtyskland. En mängd vägarbeten pågick och ofta fick trafiken stanna upp på grund av militärkolonner. Man fick växla pengar på gränsstationerna, ett evigt räknande. Man fick stämplar i passen. Min man behövde visum till Jugoslavien , jag har glömt om det gällde för svenskar också.
De grekiska tullgubbarna var nitiska och ohyfsade. Man fick deklarera hur mycket pengar man hade med sig och all "lyxutrustning" som kamera, radio och sånt skrevs in i passet så att man skulle ta det ut igen eller betala tull. Ibland rev de ut allt man hade, oberoende av hur lång kön bakom sträckte sig, packa in fick man göra själv. Turister var berättigade till bensinkuponger som gav bättre pris. Som utlänning hade jag begränsat uppehållstillstånd, detta gällde även bilen. Vi kom till Aten i värsta rusningen, efter att ha kört zig-zagvägen mellan Larissa och Lamia. Den nya vägen förbi Volos var inte klar. Lillan sov mest hela tiden. Tack och lov för pappersblöjor, bröstmjölk och sol att torka kissbyxor i! Vid det här laget hade S vant sig vid högertrafiken, men det var ändå ingen lätt sak att köra i Aten. Vi kom in i Plaka, vi snurrade några varv i Koukaki innan vi hittade till Stratigou Kontouli där svärmor bodde. Det var en riktig rivningskåk, men lägenheten var rymlig och sval. Utanför vårt sovrumsfönster dånade otaliga busslinjer och trådbussar förbi. Det var dammigt och stökigt och annorlunda. Jag var glad när vi ganska omgående for till Kalymnos. |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|