Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Kreta

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2011-03-24, 04:11
IngegerdNs avatar
IngegerdN IngegerdN är inte uppkopplad

Reg.datum: aug 2005
Standard Sv: God mat på Kreta

Citat:
Ursprungligen postat av Yanna Visa inlägg
Men typiskt för ställen med bra mat är att det känns föga lockande, inget flörtande om fin inredning eller annat tjafs...oftast är det bara greker som äter på de bästa ställena...som sagts så många gånger!
--------
Jag kan rekommendera dessa till att börja med:
Parastratima, bakom fontänen
Stellas kitchen, souloiu street
Samaria, strandpromenaden
Minarez, vid minareten
Nu kommer såna jag inte kan namnet på:
Spiken, Olivduken, skrikiga dottern...knäppa egennamn men på samma gata alla 3 o det finns bara dom 3 på den gatan, Grigoriou, utmed gamla stans inre gräns. En grekrestaurang bredvid Forthnet, återkommer om namnet, som jag inte minns. Greker säger att stans bästa fiskrestaurang är Erotokritos i venetianska hamnen, men jag har inte varit där själv, dom är dyra! LaRenzo i Old Town är jättebra också.

Yanna
Jag kan bara hålla med Yanna!
Restaurangen bredvid Forthnet heter Αποστολακης (tror att det stavas så, har tagit det ur minnet) Apostolakis, skylten är endast på grekiska. Där får man i mitt tycke stans godaste bifteki. "Mysfaktorn" är nog lika med 0 om man inte tycker att den genuint grekisk/kretensiska atmosfären med lysrör i taket och lokala stamgäster är mysigt.
Erotokritos och LaRenzo hör också till mina absoluta favoriter. Restaurangpriserna i hamnen är överlag höga, men flera av de andra restaurangerna där är dyrare än Erotokritos och de har mycket god mat, inte bara fisk utan över lag.
IngegerdN
Svara med citat

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:15.