Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Om Grekland

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
  #1  
Gammal 2008-05-15, 10:13
Netwolfs avatar
Netwolf Netwolf är inte uppkopplad
 
Reg.datum: jul 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 11 763
Standard "Varför åker du bara till Grekland?"

...var det en på jobbet som frågade mig häromdagen. De andra på jobbet besöker olika länder och får frågan "Var ska ni åka i år?", men mig frågar man oftast "NÄR ska ni åka till Grekland?".

Nu fick jag alltså denna nya fråga och jag reflekterade en stund och kom inte med något riktigt bra svar. Jag mumlade något om att övriga världen lockar mig inte..

Nu när jag tänker efter. Varför åker man till Grekland? Maten? Ja, kanske. Jag tycker det är gott, men den gängse bilden är "allt smakar likadant". Naturen? Visst, den är oftast helt fantastisk, trots att grekernas miljöaspekt är under all kritik. Boendet? Skulle kunna vara, trots att man oftast bor enkelt. Männikorna? Ja, de är rätt speciella. Lite bångstyriga sådär i största allmänhet.

Svaret är egentligen självklart, när jag tänker efter. Jag känner mig helt enkelt välkommen i Grekland. Där lever man nästan sida vid sida med lokalbefolkningen. Anpassningen för turisterna är oftast minimal. Ingen bryr sig om man spenderar flera timmar på en taverna med en bok. Dollartecknen lyser inte i affärsidkarnas ögon, vilket det verkligen kan göra i andra länder. Fattigdom finns inte på samma sätt som i vissa länder. Åtminstone syns den inte. Trots att folk bor och lever enkelt, så har de en inneboende stolthet, vilket syns i deras ögon.

Grekland är också ett land, där man känner sig fullständigt trygg. Landet är väldigt homogent, vilket kan ha en bidragande orsak. Man "känner" helt enkelt människorna.

/Netwolf
Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:23.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
KALIMERA & TA DET LUGNT