![]() |
|
|||
|
|||
![]()
Inspirert av både Klicks tråd om gin/tonic og etter å ha kommet hjem etter litt for mange timer på en strandtaverna (kledd i kjole
![]() Så kom igjen, hva er favorittdrinken? Min favoritt er (som jeg sier i den nevnte tråden) Dry martini: Over is i en shaker heller man tilsvarende et martiniglass gin (Tanqueray no 10, Bombay sapphire, Plymouth - eller hva man har) Tilsett et par dråper av Noilly Prat (eller annen martini/vermouth)i glasset, rør (Bond tok feil da han ville ha den "shaken"), sil over i martiniglass. Skvis over litt olje fra skallet av en sitron, og nyt med noen knallgode oliven. Slik lager de den på Dukes i London, etter sigende visstnok verdens beste martinibar. Og etter å ha vært der kan jeg si meg enig, selv om jeg på ingen måte har drukket Dry martinis i alle verdens barer. Favoritt no 2 Dry Manhattan 2 deler whisky (ikke de strammeste skotske, men en mild variant, f.eks amerikansk eller canadisk) blandes med 1 del tørr vermuth over is sammen med noen dråper Angostoura bitter. Sil over i glass. Disse drinkene er ganske heftige i smaken, av og til er det godt med noe søtt: Favoritt no 3 Rusty Nail 3 deler whisky (her kan man godt bruke en ganske mild skotsk type.) 1 del Drambuie Hell dette over is i et glass, og topp med en strimmel sitronskall. Min kompis Kostas liker den ennå søtere, så han får tilsatt en dash Grenadine, og da kaller vi den Bloody Rusty Nail ![]() Senast redigerad av Admirala den 2009-07-04 klockan 23:36. |
|
|