Kalimera Grekland

Gå tillbaka   Kalimera Grekland > Ordet är fritt > Kalimerahörnor > Monica Pizanias hörna

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Prev Föregående inlägg   Nästa inlägg Next
Gammal 2010-04-26, 15:10
Monica Ps avatar
Monica P Monica P är inte uppkopplad

Reg.datum: mar 2007
Standard Omläsning

Här hos oss cirkulerar böcker mellan bekanta. En del turistbyråer, hotell och andra ställen har vänligheten att låta turisternas medtagna litteratur stå i någon fönstersmatt, till glädje för oss fastboende.

Ibland gör man fynd! Jag blev raskt förflyttad till mina tidiga tonår när jag läste Steinbecks Buss på villovägar, en av de första "vuxenböcker" som min storebror tyckte att jag borde läsa. Han skickade något varje jul, Moby Dick, Något av ett leende, Spirit of S.t Louis, alla lite för svåra för mig, men jag tuggade mig igenom dem.

Min storasyster hade massor av intressanta böcker, en del läste jag varje gång jag besökte henne.

Här hittar jag alltså gamla favoriter, gulnade och något medfarna, och konstaterar att jag ser dem i ett annat ljus numera. Agatha Cristie-så oändligt gammaldags! Nevil Shute...läsvärd om inte annat för tidsmiljön.

Gerald Durrel växte upp på Korfu. Hans berättelse Birds, Beasts And Relatives gav mig många goda skratt.

Nu hoppas jag hitta brodern Lawrences Alexandriakvartetten snart, också en tonårsupplevelse. Det dekadenta livet i Alexandria, lite långt från bondgårdsmiljön i Jämtland...

Har du tänkt på att deckare som är skrivna före 1995, ungefär, låter den stackars polismannen springa till närmsta telefonkiosk för att larma kollegor. Det är mycket prat om datorer i böcker från 1995 och framöver. Det ska bli intressant att se när iPod och sånt kommer med i en bok. Och sen då?

För mig finns det inte mycket som slår nöjet av att sitta på verandan, omgiven av alla sommarljud och lukter, en katt i knät, en kaffekopp inom räckhåll-och en bra , gärna gammal bok- och jag tycker att den är bra om den är väl skriven och har något att berätta.

Det är kanske som klassisk musik , god konst och design med kvalité: det överlever just därför att det är så bra.
Svara med citat

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:41.