![]() |
|
||||
|
||||
![]()
För alla som saknar matbilder från Kreta så kommer här några smakprov.
Maten på Kreta är specielt god och här tycker jag fortfarande att maten i Paleochora är allra bäst – och med de rimligaste priserna. Vi drack stort sett bara den lokala retsinan ”Chaníon” på ½-liters kapsylflaskor, alltid kall och god och aldrig risk för någon huvudvärk (som man kan riskera med vin på karaff). Priset på Ηανιον Retsina varierade från 2,50 till 7 euro. Väldigt stor skillnad! I Paleochora betalade vi 3 eller 4 euro (5 på ett ställe). 2,50 var priset på rest. Drosia i Platanias och 7 euro kostade den på Symposium i Rethymnon (där vi också tyckte att det kom på lite märkliga småsummor på räkningen, som blev högre än förväntat, men vi gitte inte ”bråka”, visste det bara var ett engångsbesök). På Ostria i Paleochora får vi alltid god mat. Här läckra kalamari, tzatziki och ... : ![]() ... och en räksallad med perfekt utsikt: ![]() Andra smårätter på Ostria är rödbetor, som jag ofta beställer (!), räksaganaki, keftedakia (mest till maken!) och en potatisrätt med skinka, ost och tomater i ugnsform: ![]() På den trevliga restaurangen Ela i Chania fick vi semesterns godaste middag. Tänk att gå ut och beställa en Chateau briand en helt vanlig måndag, det är semester det! Och därtill ett riktigt gott vin, tempererat i vinskåp till perfekt lagom kylig temperatur. Chateau briand’en var värd varenda cent (och t o m 5 euro billigare än på Symposium i Rethymnon). ![]() ![]() Till Ela återvände vi några dagar senare men beställde då vanlig grekisk husmanskost till helt vanliga priser. En av semesterns sista dagar badade vi på Kalathasstranden på Akrotiri. Åh, vilken vacker strand! Och åh, vilken god lunch vi åt på tavernan! Rödbetor (of course!): ![]() Fyllda squashblommor (mums!) och soutzoukákia (mest till maken): ![]() Ugnsgratinerad fetaost: ![]() Därtill naturligtvis tzatziki, bröd och Ηανιον Retsina! Om vi blev mätta? Βεβαιος (of course!). Här ser vi tavernan på Kalathas: ![]() Och här har vi den vackra Kalathasstranden: ![]() (Lissi, detta är ett exempel på ett inlägg som jag föredrar att skriva i Word först.) |
|
|